Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, October 27, 2008

KLIA BAKAL DI TUTUP?

Semalam akhbar The Star melaporkan bahawa sistem perkhidmatan udara di Asia Tenggara akan lebih diliberalisasikan. Berikut adalah petikan beberapa perenggan yang saya harap mendapat perhatian kita semua sebagai rakyat Malaysia.

(Liberalisasi di sini bermakna kerajaan tidak lagi akan menetapkan kekerapan penerbangan dan jumlah syarikat penerbangan yang terbang dari dan ke sesubuah destinasi)

'Ong said besides the Singapore-Kuala Lumpur sector, they had opened up the sector between Singapore and Kota Kinabalu, Kuching and Miri'

'Silk Air, which is Singapore Airlines’ (SIA) sister company, will fly twice daily to Kuala Lumpur from Singapore from Sunday, while SIA flies five times daily. From Dec 1, both SIA and Silk Air will operate four flights daily each on that route'

Silk Air CEO Chin Yau Seng said, coupled with MAS, passengers would have a choice of 15 flights daily from the three airlines.

“When we opened up the route (Singapore-KL) to Jetstar, Tiger Airways and AirAsia, in the first seven months of this year, traffic grew by 9%,” he said.

Pada dasarnya, liberalisasi ini nampak menguntungkan kerana ia bakal mengundang lebih banyak penerbangan dari pelbagai syarikat penerbangan di Asia Tenggara untuk mendarat di KLIA. Juga lebih banyak pilihan untuk penumpang memilih servis yang terbaik dan paling rendah kosnya.

KLIA sememangnya dikenali seantero dunia. Infrastruktur moden dan lengkap dengan pelbagai kemudahan. Pengurusan dan penyeliaan yang mantap. Menerima kemasukan pelancong yang tinggi dan telah diberi pengiktirafan melalui anugerah2 yang dimenangi setiap tahun.

Jika KLIA telah berjaya mengukir nama sebegitu rupa, mengapa kita masih memerlukan LCCT? Tidak cukup besarkah lapangan yang disediakan untuk kapal terbang AirAsia mendarat di KLIA? Tidak cukupkah kemudahan yang disediakan? Wajar diingat, sekiranya LCCT masih kekal beroperasi apabila Liberalisasi ini mula dilaksanakan secara total, KLIA bakal menerima padahnya. Apatah lagi apabila ia melibatkan destinasi antara KL-Singapura, dan kini di buka pula laluan terus Singapura-KK/Miri/Kuching ini bermakna bertambah satu lagi saingan iaitu Changi Airport. Pelancong dari Malaysia yang menaiki AirAsia dari LCCT akan terus ke Singapura dan dari Singapura terus ke kepulauan Borneo TANPA MENGGUNAKAN KLIA.

Sebelum ini Tony Fernandez pernah memohon kelulusan kerajaan untuk membenarkan AirAsia transit di Singapura sebelum meneruskan penerbangan ke Kuching, Miri dan Kota Kinabalu. Malah AirAsia pernah menawarkan beratus tiket percuma ke Singapura dan tiket berbayar serendah 99sen. Ketika itu mereka masih lagi baru. Bagaimana mereka mampu menawarkan perkhidmatan pada kadar serendah itu tanpa melibatkan bantuan luar? Mungkinkah mereka dah 'kowtim' dengan Singapura kerana membantu Singapura membawa masuk pelancong asing yang datang ke Malaysia tanpa perlu mereka berbelanja membuat promosi ? Ini bermakna jika LCCT tidak ditutup, silap haribulan KLIA bakal berkubur menjadi muzium lapangan terbang.


MAS juga akan menerima tempiasnya. Ini kerana untuk penerbangan dalam zon ASEAN, kemungkinan MAS dipinggirkan oleh penumpang sangat tinggi kerana tambangnya yang lebih mahal berbanding harga yang ditawarkan oleh syarikat2 penerbangan tambang murah yang lain. Yang akan kaya dan terus kaya ialah AirAsia dan sekutu rapatnya dari Singapura.

Nota:
1. KLIA merupakan penyandang anugerah "World's Best Airport" selama 3 tahun berturut-turut yang diberikan oleh Airports Council International-Airport Service Quality (ACI-ASQ)

2. Mendapat tempat kedua - Best Airport Worldwide dan Best Airport in Asia Pacific di ACI-ASQ Awards 2007.

3. The Brand Laureate, ibarat Anugerah Grammy for branding for Best Brands Transportation Airports 2007-2008.

(Sebenarnya banyak lagi anugerah yang diberikan kepada KLIA, tapi ikut style puaka desa lu carilah sendiri yo...Assalamualaikum!)

2 comments:

  1. pembinaan lcct sebenarnya satu kesilapan. jarak yang lebih dekat utk flight berlepas dfan mendarat di lcct menyebabkan mereka dapat menjimatkan lebih banyak minyak. sebab tu air asia boleh buat untung lebih berbanding mas. pembinaan lcct itu mmg utk bertujuan membunuh klia secara perlahan sebenarnya.

    ReplyDelete
  2. rasanya tiada orang peduli akan hal ni. bila dah benar2 berlaku barulah orang dok sibuk. biasalah resam org kita. dah terantuk baru terngadah.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive