Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, October 15, 2008

BILO SI TULI NAK BOCAKAP

Paneh tolingo atok bilo nongar bilo mangkuk GERAKAN (lian hoe :"hoe" dalam bahaso Inggeris maksud eh "cangkul"..tu sobab eh bocakap tak menggunakan otak,) mongatokan bahawa orang Melayu juga adalah pendatang. Jadi pado mangkuk ni atok nak nasihatkan sikit, sobolum bocakap tu study dulu, sapo yang dikatokan pendatang, sapo yang dikatokan penduduk asal.

Jadi pado orang-orang Melayu yang telah tomakan cakap mangkuk ni, atok nak torangkan apa dio maksud orang Melayu dikatokan penduduk asal dan apo yang dimaksudkan pendatang.

Penghijrahan orang Melayu yang berasal dari nusantara yang mano di kenali sebagai "Malay Archipelago" dan mereka terus mengamalkan adat istiadat yang sama seperti makan menggunakan tangan dan duduk bersila, peh berak buntut di cebok dan bukan diselet ngan kertas..bukanlah di panggil sebagai pendatang. Tetapi orang cino dan india yang berhijrah merentasi benua mereka dan terus mengekalkan adat isiadat mereka adalah jelas mereka itu adalah "PENDATANG".

Jadi Lian Hoe, janganlah memandai-mandai nak mengubah fakta yang tercatat di Tanah Melayu ni. Itulah yang dikatokan biadap lagi kurang ajar. Kalau nak provok tu, agak-agaklah sikit. Jangan sampai memanehkan darah atok yang dah lamo paneh ni. Memesongkankan fakta yang mengatokan selamo ini orang Melayu memijak-mijak dan menyuruh arah Gerakan supayo mengikut telunjuk, merupokan prokasi yang melampau. Sumo orang tau yang tu sumo bukan eh apo doh. "GERAKAN" dah bokubur ke Penang. Jadi konon eh tu, dak 'cangkul' ni nak tunjuk handallah. Dio berani, dio ni samseng, dio ni hero yang nak membelo gerakan. Satu jo yang atuk nak cakap..kau tu umpamo melukut topi gantang, po'ie tak ngurangkan, datang pun tak nambah. Satu laie jo yang atok nak nambah;

Sobab pulut santan binaso
,
Sobab mulut badan binaso.
Orang melayu dah terlampau banyak bosaba,
sok kok den ladokan mulut tu ateh bawah.

7 comments:

  1. Lado ateh bawah? Isk... mengelintin dio nnt! Harharhar...

    Tp yg sakit ati tu ado gak melayu kito yg perli cakap camtu, yg kito ni pun pendatang. Den tak ghoti nak cakap apo kek diorang ni, kok marah bona kek UMNO jgn laa kau lupo diri kau tu Melayu.

    p/s: Apo plak atuk nak buek kek spesis mcm ni?

    ReplyDelete
  2. ha ha aku pun tergelak..nok lado atas bawah..

    Lado lah sekali si Teressa tu..

    ReplyDelete
  3. ini lah masalah apabila dari awal dalam sistem pendidikan tidak di ajar tentang kenegaraan...ni la penyudahnya...bangang tak sedar diri...yang melayu pulak lupa diri...dah tak kenal diri sendiri...giler betol...yang menteri2 yang ader ni dok buat ape??? mengkayakan poket memasing je ker reti nya??? tak pun dok pecah amanah guna duit rakyat pi dok makan angin sana sini, bawak kroni2...balik semula ke malaysia bukan reti nak buat perubahan pun....habis macam mana rakyat tak marah...apa mereka ingat mereka ni dok memerintah rakyat yang tahap pemikirannya 50 tahun lepas ke???

    hish...atok, paneh gak den jadinyo ha....

    ReplyDelete
  4. apo asik sobut paneh je ni tok? tersodak den. apo2 pun..den cadangkan cili'an yo kek bawah eh.

    ReplyDelete
  5. Atuk, den boleh tolong tumbokkan lado eh....... Haghi tu boli banyak kek pokan Pilah, Elok hijau bekilat...... Baru berapo....dua ringgit sekilo.... Kok ditumbuk dalam sekilo sotangah cukup tak gek eh.......Ntah kok lebar bonar mulut ehhh.........

    ReplyDelete
  6. Mulut dia patut dilado sebabnya pada perhimpunan Gerakan tempoh hari si betina cino ni asyik cakap umno perkauman.Parti gerakan bukan ke perkauman.90% ahli gerakan org cina.Konon, cadangkan bangsa Malaysia untuk semua rakyat malaysia.Senelum si betina cina ini bercakap lihat dahulu masyarakat cina...Adakah dah bersedia untuk menutup SJK(C) ni.Tak ada lagi surat khabar Cina.adakah sanggup berkorban.Cakap je lebih ....Tak sedar diri ...kerakyatan yang diberikan padanya pun ihsan orang MELAYU.Apa pun dari segi fakta si betina cina ni adalah asalnya PENDATANG.

    ReplyDelete
  7. nak tutup sjkc dgn paper cino? den sokong.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive