Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, September 26, 2011

Afdlin & Adibah tolong kasi tau itu Cina haa...

Bila pulak Rais Yatim 'Old School' KPKK nak buat video kreatif macam ni
untuk tarik pengundi muda sokong BN?

Lu tau kenapa ramai Melayu sangat benci sama lu haa Namewee? Sebab haaa...lu lulu ala buat satu bideo kasi kutuk agama olang Melayu. Lu kutuk azan, lu kutuk tudung, lu kutuk raja. Apa hat haaa apek?

Lu tau ka olang Melayu manyak sensitip bab agama meleka. Lu talak belaja ka? Ketulunan lu talak kasi ingat ka? Lu sulah kutuk agama olang Melayu, tapi lu tamau mintak maap. Lu tau ka olang Melayu sangat generous punya maa...manyak pemaaf, budaya mudah lupa sangat sinonim dengan Melayu. Islam ajar Melayu sabar dan maap memaapi. Tapi kalu lu tamau mintak maap dan tobat tamau hina Islam lagi, so macamana lu mau halap Melayu bolih kasi maap sama lu la apek?

Lu bikin pilim lu ciakap itu pilim 1Malaysia. Lu ciakap mandalin lalam lu punya pilim dan bideo musik...sikit-sikit Melayu saja...and then lu klim itu suma 1Malaysia? Lu gila ka apa apek?

Lu tau ka why Melayu masih anggap olang macam lu pendatang? Lu kasi cirmin dili dulu la apek. Lu cakap Melayu pun pelat. Langsung talak fasih. Lu tau ka bahasa kebangsaan Malaysia apa? Lu ala baca itu pelembagaan ka? Artikel 152 ala ciakap..."Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan." Wa ciakap pasat "Bahasa Melayu" haa apek. Mukan bahasa Malaysia. Kalu lu ciakap bahasa Malaysia, itu talak betui. Yang tepat ialah "Bahasa Melayu = Bahasa Kebangsaan." Mana ala bahasa Malaysia lalam Perlembagaan Persekutuan lor. Kalu ala olang ciakap itu bahasa Malaysia, itu olang pun sama boloh macam lu.

Lu tau ka apek sulah belapa lama ketulunan lu luluk sini? Lu sadar ka talak sadar? Lu tau ka talak satu pun Melayu pernah jemput ketulunan lu latang mali sini Tanah Melayu. Lu latang sini sebab British angkut ketulunan lu lol. Lu ada pigi blaja sama Khoo Kay Kim ka? Lu ala tanya sama lia ka? Sulah luluk lama belatus taun sini pun masih talak fasih ciakap Melayu ka? Haiya...sohai babilo.

Sinang celita ini maciam la. Lu mau recognition kan? Lu mau Melayu telima lu kan? Lu mau Melayu kasi maap sama lu kan?

Pertama lu kasi mintak maap terbuka sama olang Melayu dulu maa. Mintak maap sama semua olang Islam di Malaysia pasat lu penah kutuk dan hina agama dan kepercayaan meleka. Don woly. Olang Melayu manyak pemulah dan pemaaf. Dey ken pogif n poget. Kalu olang Melayu talak baik hati, macamana ketulunan lu bulih luluk lama ini negala. Ala paham? So kasi mintak maap copek.

Kedua lu musti bikin pilim dan bideo musik kasi kempen tutup suma sikolah cina. Lu kasi kempen sama ketulunan lu untuk buat satu Sistem Sekolah Untuk Semua. Balulah olang bolih picaya yang lu ikhlas mahukan bangsa Malaysia dan 1 Malaysia. Lu kasi tunjuk lu ikhlas, maka lamai akan picaya lu.

Ketiga lu pigi masuk kelas Bahasa Melayu la apek. Lu ciakap Melayu pelat. Nanyi mandalin. Sklip mandalin. Macamana olang mau picaya sama lu punya kempen 1Malaysia kalu lu sendiri ciakap pun talak betui? Lu suluh Nazli botak sponsor lu bilaja kelas malam Bahasa Melayu. Dia gerenti bulih punya ma. Lia kan sulah macam pak tiri lu. Lu ingat mandarin bahasa kebangsaan ka? Lain negala bulih la.

Keempat lu bikin lagi pilim sama musik bideo suluh ketulunan lu kasi bukak peluang busat-busat pala olang Melayu lalam company Cina. Lu kutuk konon olang Melayu diskriminasi, tapi ketulunan lu diskriminasi lagi gila babi lalam company mak bapak lu. Business ketulunan lu punya jaringan, cartel tu smua sejak lulu sulah manyak kasi 'bunuh' usahawan Melayu. So lu apek elok bikin musik bideo or pilem kasi kempen "sama-sama cali makan, bukan makan solang-solang" pada ketulunan lu dulu. Mungkin lepas tu balu Melayu bulih telima lu. Ciakap skali sama ketulunan lu supaya jangan hanya pandai petikai hak bumiputra saja, walhat ketulunan lu lagi tuluk plotektif sama lu punya hak. Ingat tu apek.

Lu buat ampat pekala ni lulu. Lain hat kita celita kemulian. Kalu ini ampat benda pun lu can't make it happen, makna lu pun sama boloh macam tempat lu blaja sana Taiwan.

Wa singaja tulis pelat ini miacam sibab takut kalu wa guna bahasa Melayu standard lu talak paham. Lagipun silama ni apa yang lu butut-butut paham ha apek?

Kalu lu tak paham jugak, lu pigi tanya Melayu liberal itu Afdlin Shauki sama Adibah Noor. Meleka mungkin mulih kasi lu paham.

Please don't sue me, saya takde duit...

10 comments:

  1. hahaha... good......

    ReplyDelete
  2. chingki nam-babiutan-wee
    si socai n si suei 1 malaysia
    --------------------------------






    si nam-tiu-niamah-wee kurang ajar terhadap geng melayu.

    tersongeh pulak pok najib nak berkonalan dengan si tiu-naseng babiwee nih

    apo ke he?

    Takdo ke melayu yang boleh?

    Chingki sialan bikin kutuk melayu , pembesar ingatkan komedi ke?

    Kalau kita kata pemimpin melayu ada sikit kureng, nanti bising pulak

    si babi -gemok nam-sial nih pulak pernah kritik pekerja tnb -kenbanyakan melayu
    sebagai malas tak guna -ok ke pada pesepsi pok najib?

    mungkin mat mat bos tnb itu memang dasar korbau- hidun dah kena ikat tali.....


    tak tahu malu langsung lah bos bos melayu kat tnb dan juga gomen

    chingki pariah caci melayu, bos bos melayu sonyum dan gelak?

    mak oi apolah salah ibu mengandung-dapat anak mat korbau
    yang tak dapat nilai bilo di kondem

    mungkin bos bos itu ingat depa udah jadi bangsa 1 malaysia dan
    malu nak ngaku melayu lagi tak?

    wak korok

    ReplyDelete
  3. lagu rap untuk babiutan-wee
    ----------------------------------

    oing , oing , oing

    ini bunyi babiutan-wee

    u sikit lagi buat bising

    itu drum nanti bunyi

    dong che , dong che, dong che

    ada kereta-mati bawa u pigi

    orang ikut nanti nyanyi

    sue, suy, suey suey

    babiutan-wee udah mati mati


    wak korok

    ReplyDelete
  4. NAMAWEE KATO PULAK :

    WA BUAT ITU SUMA SEBAB OLANG MELAYU MEMANG BODO LO!

    WA SUDAH MANYAK KASI PROVOKASI PADA MELAYU PUNYA BAHASA, AGAMA, RAJA, TAPI OLANG MELAYU TERUTAMA PEMIMPIN UMNO AAA, MANYAK SUKA HATI..TARAK HAT PUNYA...

    LU APA BIKIN SEBOK PANEH? ITU MENTELI TARAK TANGKAP GUA PUN? GUA PUNYA HAT LA...

    PEMIMPIN UMNO WA CAKAP SAMA LU AAA, MANYAK BAIK HATI LO! WA BIKIN APA DIOLANG TARAK BISING PUNYA!

    TAPI SATU WA NAK KASI LU TAU, DIOLANG BODOH MAAAA!!! DIA PUNYA BANGSA WA HANTAM PUN, MASIH SUKA SAMA WA...TAPI WA ADA BONZER, ITU SEBAB UMNO MANYAK TAKUT SAMA WA..LU TAU SAPA WA PUNYA BONZER? BONZER WA
    CHUA SOI LEK LA....INI OLANG UMNO MANYAK TAKUT PUNYA!!!


    KA..KA...KA..KA..KA..KA..

    ReplyDelete
  5. Malu saya marah kepada orang cina tetapi bercakap mengunakan bahasa melayu cina. Sudah tidak bangga ke dengan bahasa sendiri. Orang melayu sendiri yang tidak bangga dengan bahasa sendiri sangup tukar bahasa sendiri menjadi bahasa melayu ala cina. Ini kah yang di katakan Melayu. Bangga la dengan bahasa ibunda kita sendiri. Macam mana bangsa lain nak hormat kita kalau kita sendiri tak hormat bahasa kita sendiri.

    ReplyDelete
  6. 11;39

    SEDARA!

    MAHATHIR PUN TUKAR BM DLM MT/SC DLM BI..APA PULAK KOMEN KO?

    ReplyDelete
  7. anon 1139 ni jenis tak faham sinikal agaknya. aku pun malu dia tak faham.

    ReplyDelete
  8. sedara sekian-



    nota untuk pecinta base
    -----------------------------------


    dari sejarah base melayu telah diluahkan
    dengan macam loghat

    minang [ala paneh], loghat baba-nyonya yang popular
    sebelum merdeka [mungkin sebelum dewan base ditubuhkan]
    ,kelate, ganu dsbnya


    Perubahan ejaan hasil kerjasama g2g dengan indonesia
    telah mengubah banyak ejaan -ada yang buat base kita
    sama dengan base itali - macam cincai [kalau pra dbp ianya
    akan di eja chinchai], ceras [dulu cheras]


    dulu bunyi er , kita akan gunakan e tanda. Nak tunjukkan rupenya
    pun susah-cuba lihat dalam base finland/sweden di dalam handpon!!

    Semasa saya di sekolah rendah , saya biasa diarah berlakun dan
    di dalam babak lakonan perkataan yang digunakan hampir
    kesemuanya di dalam loghat baba-nyonya. Sampai sekarang
    saya bertutur dengan loghat ini bercampur dengan carutan cantonese
    yang pedas dan mantap bila jumpa geng geng chingki saya.


    Banyak nukilan pra zaaba[1] juga diterbitkan dalam base loghat baba-nyonya.

    Saya tak ada minat yang dalam dalam hal base jadi saya tak buat kajian khas untuk perkara ini.


    Mungkin perpustakaan UM ada buku lama macam ini yang sebenarnya adalah
    khazanah base melayu yang kaya dan 'colourful'. Base yang di keluarkan olih
    dbp banyaknya base jawa [kontrak] yang agak bunyi keras!!.

    Kalau dulu dalam base melayu , kita cakap lapuran , sekarang guna laporan [ agak kasar]


    Di dalam realiti dunia , omputih pun guna base yang creatif yang memberi warna di
    dalam debat mereka.


    Janganlah anggap apa yang di hasilkan olih dbp sebagai mutiara. DBP pernah mengutip
    sampah dari buangan pemikir OXFORD ENGLISH untuk kenalkan perkataan baru yang
    sedikit masa dulu selalu digunakan olih pm mat najib.


    Ingat G L O K A L

    melayu glokal
    ape ape aje glokal...


    Selepas teguran saya di dalam blog , perkataan itu udah tak digunakan lagi

    Jadi harap propeser base/ linguis /ape ape aje ambil pot sikit hal base yang
    saya gunakan. Walaupun nampak cincai bocai , ianya adalah warisan base
    melayu [bukan base malaysia ] yang indah.

    wak korok

    ReplyDelete
  9. Bangang. Nak marah orang taip lah betul-betul. Ini nampak macam ketam mengajar anak berjalan betul. Kalau nak marah Namewee suruh namewee cakap Bahasa Melayu yang betul, tulis lah Bahasa Melayu yang betul. Ini bukan masalah sinikal atau apa, ini, ini, ini bodoh. Maaf kasar.

    ReplyDelete
  10. boleh pulak org terima la cina racist ni ekk?? padahal kalo search utube rasanya masih ada video "negarakuku" yg menghina org melayu dan agama islam dengan kaw2 giler babi tu.. bodoh punya pemimpin. kena ketawa je ngn org cina.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive