Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, May 14, 2009

DAP yang secara nyata menolak kebenaran.....tetap disokong oleh PKR & PAS.

DAP calls on Musa to immediately withdraw the new Form IV history textbook “SEJARAH – Tingkatan 4”, 50% of which are on Islamic history and only 10 per cent on modern history, when the previous textbook used for over a decade, “Sejarah Perbadan Dunia –Tingkatan 4” had two-thirds content on modern world history
________________________

Speech (2)
- at the 46th National Day Celebrations themed “Defend Secular Malaysia” at the Tanjong parliamentary constituency
by Lim Kit Siang
________________________

(Penang, Sunday): DAP calls on the Education Minister, Tan Sri Musa Mohamad to immediately withdraw the new Form IV history textbook “SEJARAH – Tingkatan 4”, 50% of which are on Islamic history and only 10 per cent on world history when the previous textbook used for over a decade, “Sejarah Perbadan Dunia –Tingkatan 4” had two-thirds content on modern world history.

What is the message and objective of such a drastic change in the curriculum and content for the compulsory history subject for Form IV?

Are we preparing the new generation of Malaysians, both Muslims and non-Muslims, to face the challenges of globalization, the information and communications technology (ICT) and the 21st century or just to meet the challenges of the Organisation of Islamic Conference (OIC) world of Islamic states and non-Muslim member-nations totaling 56 countries?

This year, the text-book for Form IV history was changed with half of the subject devoted to Islamic history as compared to only one-sixth in the textbook used for the past decade. Is this a consequence of the “929 Declaration” in September 2001 and an indication of more Islamisation to come?

In the previous textbook, “Sejarah Peradaban Dunia – Tingkat 4”, Islamic history was one of the six chapters in the book, viz:

1. Tamadun Awal Manusia
2. Islam Mengubah Tamadun Manusia
3. Perubahan Masyarakat Eropah dan Kesannya
4. Revolusi: Fasa Baru Kehidupan Manusia
5. Zaman Imperialisme Barat dan Reaksi Masyarakat Setempat
6. Ke Arah Kerjasama Masyarakat Antarabangsa

In the new history textbook, starting this year, “SEJARAH – Tingkatan 4”, Islamic history occupies half of the text, i.e. five of ten chapters, viz:

1. Kemunculan Tamadun Awal Manusia
2. Peningkatan Tamadun
3. Tamadun Awal Asia Tenggara
4. Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangan di Makkah
5. Kerajaan Islam di Madinah
6. Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
7. Islam di Asia Tenggara
8. Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia sebelum Kedatangan Barat
9. Perkembangan Eropah
10. Dasar British dan Kesannya terhadap Ekonomi Negara

Although Islamic history has expanded from 16.6% to 50% from the old to the new history textbook, both prepared by Dewan Bahasa dan Pustaka, Asian history and civilizations like Hinduism, Buddhism, Confucianism and Taoism have been relegated to greater marginalization and lesser space.

Under the old text book, modern history from the Reformation and the Renaissance occupied prominent space, occupying two-thirds of the text; but in the new textbook, it has been crowded out by Islamic history to become only one of the ten chapters.

Recently, both the Prime Minister, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad and the Deputy Prime Minister, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, had been lavishing high praises on the late Datuk Onn Jaafar, calling on the people to remember his contributions, struggles and sacrifices.

But Onn Jaafar and Bapa Malaysia, Tunku Abdul Rahman – whom Mahathir had also been calling on Malaysians to remember, protect and enhance his nation-building formula – were omitted in the new textbook although both were mentioned in the previous history textbook. What is the reason for the dropping of Tunku and Onn Jaafar in the new history text and why the change in the history curriculum by the Education Ministry?

This is an issue not only educationists and historians must speak up, all thinking Malaysians concerned about the future of the nation should also make their voices heard to ensure that Malaysian education is designed to meet the challenges of globalization to make the new generation more competitive by having a global outlook and not boxed into a narrow focus which could do the students and the nation no good.

(31/8/2003)
Lim Kit Siang, DAP National Chairman


-Artikel ini merupakan fakta dan bukti yang nyata di mana pimpinan DAP yang disayangi oleh orang-orang PKR dan PAS terang-terangan mempersoalkan isi kandungan buku Sejarah Peradaban Dunia yang dikatakan hanya 10% sahaja isi kandungannya mengenai Sejarah Dunia Moden berbanding Sejarah dan Ketamadunan Islam.

-Apakah ini tidak cukup lagi menggambarkan perjuangan dan persepakatan di dalam pakatan pembangkang adalah semata-mata sandiwara bagi memenuhi tembolok dan kerakusan mereka untuk berkuasa?

-Sedangkan secara fakta, perjuangan dan ideologi pembangkang sangat bertentangan di antara satu sama lain. Lu fikirlah sendiri...

-Kepada penyokong pakatan pembangkang yang tidak tahu membaca di dalam bahasa Inggeris, mintak la tolong pada Hassan Ali, takpun Nizar terjemahkan artikel ni.

9 comments:

  1. cerito fakta camni tak berani lak penyokong pembangkang nak komen. kok otak bosar tolo camtu lah.

    ReplyDelete
  2. orang yang pandangannyo kabur macam kau ni memang selalu ketulahan. kerjasamo yang terbontuk ni lain tak nak numbangkan UMNO-BN yo. cubo kau ronung dalam-dalam sikit, dari dulu sampai sekarang berapo banyak keistemewaan melayu hilang? bilo pilihanrayo datang yo mulolah UMNO bagi itu, bagi ini, ke cino samo koling, apo nak minta yo, semuo dapek alasanyo nak raih undi biar kokal berkuaso. tengok sekarang apo yang tingga untuk orang melayu?. itulah strategi bangso lain dalam BN yang kau sendiri tak nampak sampai hari ini. walaupun DAP menolak dasar islam tapi secaro torang2. semuo orang tau dan paham, tapi yang main caro haluih dalam BN ni, itu lobih laielah merbahayo. jangan biarkan hati tu jadi golap, dan tolong jangan biarkan kepalo hotak tu jadi bongap.

    ReplyDelete
  3. den sokong amek-amek apo pandangan kau tu jang. kalau tak mato eh bosar tolo mungkin lubang hidung eh bosar tolo, tak pun otak eh kocik laie daripada tolo dio, tu yang macam burung unto tu. kalau ado sapo- sapo kona budak ni silolah bawak berjumpo doktor, jangan doktor yang tak diiktiraf ni, laie poning budak ni kang. jumpolah doktor yang pakar lam bidang saraf ko, otak ko, biar dio copek sombuh. kito kek ni doa kan yo lah yo.

    ReplyDelete
  4. mampuih hang, dulu lagi aku dah habaq, hang punya blog ni tutup saja lagi baik, noh..

    ReplyDelete
  5. ujang & aman ni macam org yang samo.. ntah ntah geng paneh miang jugak kot nak kasi blog ni popular.. ado dialog...

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  6. Pepatah melayu berbunyi:

    Kuman seberang laut nampak,
    Gajah depan mata tak nampak!

    mmg rosak dah melayu pembangkang ni! blh dia terima apa yg kafir laknat tu nak buat secara terang-terang. soheh kena hantau jumpa pakar otak ni.

    kalo yg halus tu mmg lah tak nampak dah halus jd kalau terkena pun pasal tak nampak, yg bangang lg bengong dah nampak tapi saja buat2 tak nampak mmg gilo!

    'Janganlah kamu campakkan diri kamu ke dalam kebinasaan'

    ReplyDelete
  7. kalo DAP kafir tu tolak Islam tu..normal la..nama pun kafir..tapi kalo orang Islam terutama skali UMNO pun menolak Islam..habih cara dh la..

    tgk hukum Hudud sudah la..karpal nak tentang hudud tu..normal la..kafir..melayu islam UMNO sendiri pun dah menolak..lagi teruk dari kafir laknatullah..munafik..

    ReplyDelete
  8. lah tak paham lg ke pasal hukum hudud ni? tu lah kalo asyik baca harakah, suara keadilan dan lain2 akhbar yg seangkatan dgnnya. dah baca tu dgr pulak ceramah ustaz2, ustazah2, tok2 guru dan alim ulamak yg jd ahli politik tu.
    Akhbar BH, Utusan, TV RTM dan TV3 haram nak tgk. ceramah ustaz2, ustazah2, tok2 guru, alim ulamak dab mufti tak nak dgr atau pekakkan telinga bila didengarkan. (carilah ilmu pasal hukum hudud di Malaysia ni dulu).

    Setahunya xder lg dgr pemimpin UMNO atau ahli UMNO yg tolak hukum hudud apatah lg membenci hukum hudud. yg ada dgr hukum hudud di kelantan (yg x dilaksanakan sampai ke hari ni)x sama dgn hukum hudud di terengganu dulu (waktu PAS memerintah kerajaan negeri). hari ni bila PKR, DAP dan PAS dah perintah beberapa negeri xder dgr pasal hukum hudud ni. kat kedah pun x dgr juga walaupun MB ulamak PAS.
    ingat apa kata org atasan PAS pasal hukum hudud sekarang? hukum hudud no 2 perintah negara no 1. aik hukum tuhan takkan blh jatuh no 2 kot?

    Kalaulah munafik UMNO tu dia x huru harakan agama, bangsa dan negara, tapi mulianya DAP pernah cetuskan huru hara dan rusuhan kaum 3 mei 1969. mcm tu punya kapiaq pun nak bersekongkol lg ka? nak sokong lg ka? insaflah... baliklah ke asal... org kapiaq yg mcm ni sanggup buat apa shj asal matlamat tercapai termasuk blh baca ayat qoran (tu pun tungganglanggang) jd mcm umar abd aziz utk tarik sokongan.

    jd bg yg berakal waras, bijak dan bermaruah insaflah.... cukuplah menyebar fitnah (buka waadat.blogspot utk dpt maklumat pasal fitnah)

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive