Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, May 18, 2009

SUMPAH VS SESUMPAH

Assalamualaikum Salam Perkenalan Daripada Tok Ayah.

SUMPAH VS SESUMPAH
Orang yang sentiasa di fitnah dan di keji,
Akhirnya menjadi Perdana Menteri,
Lantaran berani bersumpah dengan atas nama Ilahi.
Berbeza pula dengan nasib manusia ini,
Menabur fitnah tanpa bukti,
Membuat Persepsi hinggakan rakyat hilang kewarasan diri,
Sanggup menderhaka Sultan sendiri,
Berdemonstrasi tanpa fikirkan nasib keluarga sendiri,
Setiap janji mesti ditepati,
Barulah jadi muslim yang sejati,
Tetapi Manusia ini suka memungkiri janji,
Tetap dipuja dan puji,
Oleh rakyat yang sudah dirasuki,
Apatah lagi untuk bersumpah atas nama Ilahi,
Walau dicabar setiap hari,
Untuk menafikan tidak berlaku sodomi,
Bermacam helah cuba diberi,
Letusan kata-kata dan wajah tidak pernah selari,
Membohongi rakyat dari pagi hingga dinihari,
Pandai mengubah diri mengikut situasi,
Jiwa sesumpah sudah sebati dalam diri.

23 comments:

  1. Raja sesumpah terkenal ialah

    EZAM MT NOR....

    org yg berbelit-belit ni lah yg suka bersumpah sana bersumpah sini...ko ingat dgn bersumpah-sumpah ni mslh yg dihadapi olehnya selesai ker bro??? sebenarnya dialah pembohong sejati...guna sumpah dia utk tidak boleh dicharge di mahmakah...itu jer...kalu cam tu biarlah pencuri ke, perogol ker sumpah jer tak buat kerja tu, sblm ke mahkamah...gerenti dia lepas punya....sb dia dah bersumpah!!!!

    Pulak!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. BN GILA, TAK PERCAYA PADA MB SENDIRI - malaysiakini

    Barisan Nasional nak bercadang untuk membuat usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar Perak.

    Eh..? Menteri Besar Perak..? Siapa Menteri Besar Perak..? Zambry kah? Nizar kah?

    Kalau Zambry, tak kan la Barisan Nasional nak buat usul undi tak percaya pada Menteri Besar Barisan Nasional?

    Mestilah buat usul undi tak percaya dekat lawannya kan?

    Ini bermakna, Barisan Nasional telah mengakui dan mengiktiraf bahawa DS Ir Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah..!

    Bila Barisan Nasional mengesahkan dan mengakui bahawa DS Ir Nizar adalah Menteri Besar Perak yang SAH, bermakna apa yang telah Zambry buat selama ini ternyata adalah HARAM-SEHARAM-HARAMNYA..!

    Dengan kuasa Allah, maka terbuktilah bahawa selama ini apa yang dipercayai oleh orang-orang Barisan Nasional adalah semata-mata mitos belaka malahan Zambry Mugabe sendiri pun sedar bahawa apa yang dilakukannya adalah HARAM SEHARAM-HARAMNYA..!

    Kalau Zambry tak mengaku bahawa apa yang dilakukannya selama ini adalah HARAM SEHARAM-HARAMNYA, maka usul undi tak percaya yang bakal dilakukan oleh Barisan Nasional nanti pastilah pada Zambry sebab Zambry dalam mitos tersebut ialah Menteri Besar...

    Tak gitu?

    Ni nak reject sape ni? Nizar ke Zambry?

    Kah kah kah kah kah kah kah...!!!

    Makin lama makin NGOOOOOOOOKKK UMNO/BN nih..!

    Khak Ptuih..!

    ReplyDelete
  3. HAKIM YG BENARKAN RAYUAN ZAMRY ADALAH YG PERNAH DISEBUT DLM VIDEO LINGGAM

    Patutlah tak sampai beberapa jam dah boleh bagi "stay of execution". Itu pun dia bagi penghakiman yang begitu tidak jelas sehingga sekarang ini hakikat sebenarnya MB Haram, Zambery sedang melakukan tugas-tugas yang sepatutnya dilakukan oleh MB sah yakni Nizar.

    Ramly Mohd Ali ini yang dinamakan oleh VK Linggam dalam perbualan yang rakamanya menggemparkan negara sedikit masa dulu. sila klik sini untuk baca butiran rakaman video Linggam

    Mengikut perbualan itu, VK Linggam telah menyebut nama tiga orang yang sepatutnya hendak dilantik sebagai hakim. Mereka adalah Datuk Heliliah Mohd Yusof, Datuk Ramly Ali dan Dato Ahmad Maarof. Ketiga-tiga nama ini telah dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi oleh Yang Dipertuan Agung pada 1 February 2002.

    Juga, mengikut Jeff Ooi, Hakim Ramly ini baru menjadi Hakim Mahkamah Rayuan pada 15 April 2009, yakni 27 hari sebelum Zambery merayu kes itu di mahkamah.

    Sepatutnya hakim-hakim yang dinamakan oleh Linggam ini disiasat atau diberhentikan kontrak mereka, bukannya dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan. Dan tidak sepatutnya mereka mendengar kes yang begitu serius dan besar seperti ini.

    Dan kita pun nampak betapa mudahnya Hakim Ramly ini mendengar kes rayuan dari Zambery MB Haram. Mungkin Hakim Ramly ini terhutang budi dgn UMNO. Apa pun beliau bukan seorang hakim yang boleh diyakini sebagai tidak memihak kerana perlantikan beliau sebagai hakim adalah atas ihsan Umno melalui VK Linggam.

    Apabila Nizar merayu, terpaksa menunggu 5 hari dan terpaksa berhadapan dengan panel 3 hakim pula. Heran, heran heran. (Correct, Correct, Correct)

    Kes sebesar ini seharusnya didengari oleh sebuah panel hakim yang tidak kurang dari 3 orang dan mestilah dari kalangan hakim yang tidak terpalit skandal dan mempunyai pengalaman yang lama. Kes ini melibatkan pemerintahan sebuah negeri yang mempunyai 1.5 juta jiwa. Ianya adalah kes yang bersangkutan dengan kepentingan awam yang amat besar.

    Malangnya, kes rayuan Zambery ini telah di dengari oleh hakim yang paling "junior" serta hakim yang sama terpalit dalam skandal VK LInggam (Correct, Correct, Correct).

    Inilah dia rupa keadilan Malaysia. UMNO telah berjaya melacurkan mahkamah di Malaysia untuk menjadi pelacur kelas satu kepada UMNO.

    Mengikut sumber pasukan peguam Nizar, mereka mengalami sedikit kesukaran untuk membuat rayuan terhadap keputusan Hakim Ramly Ali kerana tiada keputusan bertulis dibuat, Adakah ini kerana Hakim Ramly takut dia dirakam dalam sejarah dengan imej yang buruk ?

    Keputusan Hakim mahkamah rayuan, Ramly Ali yang membenarkan permohonan Zambry Kadir untuk mengantung perlaksanaan penghakiman Mahkamah Tinggi telah membelakangi prosuder perundangan.

    Menurut teman seorang peguam, barisan peguam Zambry seharusnya memfailkan permohonan rayuan untuk menggantung deklarasi yang mengistiharkan Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah itu di Mahkamah Tinggi.

    Ramai hairan apabila hakim Ramly membicarakan permohonan Zambry tersebut dengan bersidang seorang diri sebagai Hakim Mahkamah Rayuan.

    Mengikut undang-undang dibawah Aturan 14 Kaedah Mahkamah Rayuan bahawa “melainkan dinyatakan sebaliknya, apabila sesuatu permohonan itu boleh dibuat di Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Rayuan, ianya hendaklah dibuat di Mahkamah Tinggi dahulu”.

    Bermakna permohonan Zambry sepatutnya difail dan didengar oleh Hakim yang membuat keputusan itu dahulu iaitu Aziz. Malahan Hakim Aziz telah pun mengarahkan peguam Zambry supaya memfailkan permohonan secara bertulis.

    Dalam peruntukan dibawah aturan 13 Kaedah Mahkamah Rayuan dengan jelas ada menyebut bahawa “sesuatu rayuan tidak boleh menggantung penguatkuasaan sesuatu

    Ini bermakna dari segi prinsip perundangan, sesuatu penghakiman itu tidak boleh digantung atau ditahan penguatkuasaannya kecuali pihak yang merayu tersebut boleh membuktikan ujud satu keadaan istimewa dimana jika penghakiman itu dilaksanakan akan menyebabkan rayuan mana-mana pihak akan menjadi hampa (jika rayuannya dibenarkan).

    12 Februari lalu, mahkamah rayuan telah membenarkan permohonan Zambry semalam untuk supaya ditangguhkan pelaksanaan perintah pengisytiharan itu sehingga kes rayuannya selesai diputuskan oleh mahkamah.

    Permohonan rayuan Nizar bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang membenarkan penangguhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi pula akan didengar 16 Mei ini.

    Dalam afidavit sokongannya, Nizar berkata keputusan Mahkamah Rayuan semalam untuk memberikan perintah penggantungan itu kepada Zambry adalah salah dan beliau (Nizar) mengemukakan permohonan untuk membetulkan perkara itu.

    Nizar berkata Mahkamah Tinggi telah membuat takrif yang betul terhadap Perkara 16 (6) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

    Beliau berkata sekiranya perintah pelaksanaan itu diberikan ia akan merampas haknya serta membuat keputusan Mahkamah Tinggi mengisytiharkannya menteri besar Perak sebagai sia-sia.

    Menurutnya perintah yang diperoleh Zambry itu akan mengganggu pelaksanaan secara lancar dan baik pentadbiran kerajaan negeri Perak selaras dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

    Nizar juga berkata perintah berkenaan akan mengelirukan rakyat negeri itu mengenai siapakah menteri besar yang sah serta menjadikan keadaan politik lebih tegang dan krisis perlembagaan lebih mendalam.

    ReplyDelete
  4. DR M : LIPUTAN MEDIA ARUS PERDANA MEMANG BERAT SEBELAH

    Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyelar media arus perdana berhubung cara liputan berita yang tidak berhemah dan berat-sebelah.

    Mengakui kekangan ke atas media bermula ketika negara di bawah pentadbiran beliau, Dr Mahathir berkata media arus perdana cenderung mengampu pemimpin dan takut menyatakan kebenaran.

    Sikap ini, kata Dr Mahathir, menyebabkan rakyat tidak lagi percaya kepada integriti media arus perdana.

    Dr Mahathir berkata demikian di sidang akhbar semalam selepas menghadiri forum Dunia Bloggers Malaysia: Pertembungan Estet Keempat dan Kelima di Subang Jaya.

    Kira-kira 150 penulis blog hadir pada forum tersebut yang turut membariskan beberapa penulis dan pengendali blog popular dan wartawan terkenal.

    Tambah beliau media arus perdana harus menukar wajah dan lebih berani mengkritik dan mendedahkan kelemahan kerajaan.

    Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyelar media arus perdana berhubung cara liputuan berita yang tidak berhemah dan berat-sebelah.

    Mengakui kekangan ke atas media bermula ketika negara di bawah pentadbiran beliau, Dr Mahathir berkata media arus perdana cenderung mengampu pemimpin dan takut menyatakan kebenaran.

    Sikap ini, kata Dr Mahathir, menyebabkan rakyat tidak lagi percaya kepada integriti media arus perdana.

    "Mainstream media in particular NST & Utusan, they sort of second guess you as what is it you want to be printed in their papers and they did it. Sometimes they were wrong because and i had to behave according to their assessment of what i wanted."

    Dr Mahathir berkata demikian di sidang akhbar semalam selepas menghadiri forum Dunia Bloggers Malaysia: Pertembungan Estet Keempat dan Kelima di Subang Jaya.

    Kira-kira 150 penulis blog hadir pada forum tersebut yang turut membariskan beberapa penulis dan pengendali blog popular dan wartawan terkenal.

    Tambah beliau media arus perdana harus menukar wajah dan lebih berani mengkritik dan mendedahkan kelemahan kerajaan.

    "Publish the truth, make proper analysis based on the truth. Don't always see it the political angle, the need to please the people in authority. If you do that people will never believe in you."

    Nada yang disuarakan Dr Mahathir di forum ini jelas berbeza dari nada autokratik yang sinonim dengan pentadbiran beliau selama lebih dua dekad.

    Bekas Perdana Menteri itu turut mengakui beliau cuba menyekat ruang blogging sebelum ini.

    Walau bagaimanapun setelah bersara daripada kerajaan beliau melihat blogging sebagai suatu fenomena teknologi yang perlu dan penting.

    Dalam forum tersebut Dr Mahathir juga mengambil kesempatan mengkritik bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi.

    Beliau berasa kesal dan amat marah dengan tindakan Abdullah memberhentikan projek-projek mega yang dirancang dan dilaksanakannya oleh beliau semasa menjadi Perdana Menteri, terutamanya Jambatan Bengkok dari Johor Bahru ke Singapura.

    Nada yang disuarakan Dr Mahathir di forum ini jelas berbeza dari nada autokratik yang sinonim dengan pentadbiran beliau selama lebih dua dekad.

    Bekas Perdana Menteri itu turut mengakui beliau cuba menyekat ruang blogging sebelum ini.

    Walau bagaimanapun setelah bersara daripada kerajaan beliau melihat blogging sebagai suatu fenomena teknologi yang perlu dan penting.

    Dalam forum tersebut Dr Mahathir juga mengambil kesempatan mengkritik bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi.

    Beliau berasa kesal dan amat marah dengan tindakan Abdullah memberhentikan projek-projek mega yang dirancang dan dilaksanakannya oleh beliau semasa menjadi Perdana Menteri, terutamanya Jambatan Bengkok dari Johor Bahru ke Singapura.

    NOTA : Inilah dia RAJA SEGALA SESUMPAH kerana di zaman dia, dia cakap dan buat lain, tetapi di zaman PM lain, dia cakap dan buat lain...betul tak ????

    ReplyDelete
  5. Sebagai seorang Islam, bersumpah dengan nama Allah bukan boleh dibuat main-main. Balasan daripada Allah secara serta-merta @ beransur-ansur di dunia ini, Tapi yg jelas diakhirat tetap mendapat balasan yg setimpal.Tak percaya tanyalah pada para Mufti.Saya tetap percaya pada sumpah ini kerana sebutannya jelas, hanya Allah yg Maha Mengetahui kebenarannya dan azab yg pedih daripadaNya menanti orang2 yg suka menabur fitnah dan mengadu domba. Akhir zaman akan keluarnya sekutu-kutu Dajjal iaitu orang2 yg suka menfitnah dan memporak-perandakan masyarakat.Bertaubatlah sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  6. Penyelamat RakyatMay 18, 2009 at 11:43 AM

    Memang Nizar dari segi undang-undang masih lagi Menteri Besar tetapi dari segi moraliti sudah tidak punya apa-apa. Siapa yg majoriti sekarang di Perak, itu persoalannya sekarang? Nizar ni memang kelakar orangnya bila nak minta Tuanku memperkenankan pembubaran DUN,tetapi sikap kurang ajar Melayu tak guna ni(Nizar Melayu ke, nampak cam iras2 cina) terhadap Tuanku apabila menolak Titah Tuanku Sultan supaya meletakkan jawatan secara baik.Tapi tidak diendahkannya sebab termakan hasutan kafir2 Laknatullah di kiri kanannya.Masa Persidangan DUN pun kurang ajarnya dah tahap BABI sampai naik atas meja dan tidak hormat Raja Nazrin nak bertitah dan merasmikan dewan.Adakah Tuanku Sultan nak perkenankan pembubaran DUN apabila Nizar sendiri tidak mendengar titah Sultan. Nak tergelak besar bila tengok si Nizar terhegeh2 nak mengadap Tuanku Sultan.Piiiiirah cakap orang tak nak dengar, cakap dia je nak suruh orang dengar. Ko tu siapa Nizar, baru jadi Menteri Besar (tu pun atas perkenan Tuanku Sultan) dah berlagak macam semua orang Perak suka kat engkau. cina dan india je yg ramai suka kat engkau pasal janji nak beri geran tanah kekal dan pajak 999 tahun. Bukit Gantang sudah terbukti hampir 100% cina sokong engkau sebab menguntungkan mereka.Sedar2lah orang Melayu Perak.

    ReplyDelete
  7. Den Stuju ngn Penyelamat Rakyat... amat setuju, sedarlah wahai bangsaku.. jgn suatu hari nanti akan hilang segala hak-hak yang ada pada orang melayu.. klu ingin dibahagi sama rata.. sudah bersediakah Orang Melayu??.. ekonomi pun x kuat lagi.. macam mana?? jgn sampai nanti Melayu melukut di negeri sendiri... sedarlah wahai bangsa ku... jgn hanya pentingkan diri sendiri... mengapa harus beri pada bukan melayu sehingga 999 tahun sedangkan Melayu hanya 99 tahun... adakah itu sama rata.???? apapun hujah nyer... tetap menggadaikan harta Melayu.. Tanah Melayu... atas dasar apa Nizar pertimbangkn?? adakah Melayu Perak setuju?? 999 thn.. baru di negeri Perak.. klu tadbir Malaysia... terdagailah semua tanah kat bangsa asing... berapa keturunan mereka mewah dengan hasil tanah Melayu?? sedarlah bangsa ku.. jgn sampai Malaysia ini menjadi Republik yang nanti akan menghilang segala kuasa Raja-Raja Melayu.... Biar sesal dahulu ... jgn sesal kemudian... menangis darah pun tak akan kembalikan hak yang kita hilangkan atas kerakusan dan kebodohan sendiri... periharalah Hak kita.. jgn samapi kiter mudah diperbodohkan oleh bangsa asing.. renung-renungkan lah... siapa dibelakang PR... siapa dibelakang Nizar... DAP Tidak pernah bersetuju keatas Hak-Hak Istimewa Orang Melayu.. Jadi Perlukan orang Melayu bersetuju dengan mereka.. jadi orang Melayu yang sokong DAP dan PKR...apakah faedahnnye yang korang dapat.. jgn menilai dari satu sudut yg sempit.. perluaskan lah apa jua pandangan... pandanganlah seluas-luasnya.. nilai dari perlbagai sudut. pada mereka yang tidak bersetuju degan kerajaan sekarang... fikir-fikirkan lah... banyak faedah yang telah kita rasa, nikmati, dan sebahagiannye menjadi darah daging kite...utk memuaskan semua pihak adalah mustahil... tidak ada kerajaan yang sempurna.. sebab setiap kerajaan yang ada adalah dari kalangan manusia itu sendiri..jadi banyak kelemahannya.. tetapi krjn yg ada sekarang adalah yang tebaik dari segi pencapaian selepas merdeka.. Carilah contoh kerajaan yang tebaik dan terhebat dalam dunia ini... x der... klu ader pun boleh kan ia dilaksanakan diMalaysia yang berbilang kaum... dan mempunyai sejarah yang tersendiri... lihat lah sejarah kembali.. supaya kite kenal asal usul kiter... sejarah perjuangan dato nenek moyang kiter..siapa yang berusaha keras memerdekakan TANAH MELAYU dari penjajahan... bangsa apa yang berjuang sehingga ketitisan darah terakhir.... Cari lah fakta dan bukan hanya cerita atas cerita yang tak tahu asal usulnyer...

    Jangan dibuang air tempanyan bila bila dengar guru dilangit.. belum tentu hujan akan turun memenuhi tempayang yang telah dikosongkan tadi....
    kelak sesal dahulu pendapatan .. sesal kemudian tiada guna..

    FIKIR-FIKIRLAH BANGSA KU YANG BUKAN KECIL HATINYER.....

    ReplyDelete
  8. Sombolik tajuk ini, siapa yg bersumpah? siapa yg sesumpah?

    Najib dah bersumpah, Anwar bila lg? selesaikah masalah dgn bersumpah? dlm ajaran islam dibenarkan utk bersumpah sbg jln terakhir selesaikan masalah. takkan org islam sendiri x percaya penyelesaian cara islam ni? x percaya pasal org kesygnnya x mahu bersumpah kot.

    Ezam Raja Sesumpah? Tun Mahathir Raja Sesumpah?

    Masa Ezam dlm PKR dia Raja apa yek? tp bila keluar PKR dah dapat Raja sesumpah. heran... heran...

    Tun Mahathir pulak org lama, kata2nya penuh rahsia dan makna. takkan lupa masa pilihanraya, kata2nya yg disalah makna. Saidina Ali tlh diiktiraf kebijaksanaannya iaitu jika ditanya 10 org soalan yg sama tp jawapannya pasti berbeza. Adakah Saidina Ali blh nak dikatakan sesumpah krn jawapannya berbeza? fikirlah adanya...

    Lihatlah sgt tidak adil hakim itu melaksanakan tugasannya, krn memberikan kemenangan kpd Zamry. Tetapi sgt Adil dan bijaksana hakim itu krn memberi kemenangan kpd Nizar. Jd Siapa Hakim yg Adil lg Bijaksana? Sudah pasti anon2 yg sgt mahir dlm bahasa mahkamah dan undang2 ini (lihat penghujahan mrk lengkap dgn pasal dan perkara) juga yg tlh menghukum haram-seharam-haramnya. dia lebih tahu dr tuhan ttg hukum halal dan haramnya perbuatan manusia itu.

    Pening, pening sapa yg betul? sapa yg salah? tanya anon2 PR mesti kata BN dan Zamry yg salah pasal asal pergolakan bermula dgn merampas perak secara tidak demokrasi. merancang perlompatan adun2 'katak'. Kesian adun2 tu masa bersama dialah ratu, dialah raja, dialah pujaan, dialah intan, payung. bila keluar jer terus jd katak. Sampai terlupa perancangan besar yg dicanang seluruh negara utk merampas teraju pemerintahan negara dgn perlompatan besar2an. itu tidak katak. itu demokrasi. itu halal dilakukan. Betul ke apa yg nizar buat? Kenapa Nizar bawa kes ni ke mahkamah? Zamry jumpa sultan atau sultan yg panggil zamry? apsal titah sultan nak dibicarakan? Adakah sultan perak yg merupakan bekas hakim negara tak tahu undang2?

    Rasa2nya kekecohan ini x kan berlaku jika ada makhluk yg rendah dirinya, tinggi ilmunya, rendah egonya, zuhud perilakunya yg menerima takdir. BN kan kotor kenapa diikut cara kotor? ttp sekarang bersabarlah wahai rakyat perak, anggaplah ia ujian dr tuhan atas kesilapan. pasti ada jln penyelesaian. Yg diluar perak jgn pula jd jaguh, jaguh penyebar fitnah, hasad dan dengki.

    wallahua'lam.

    ReplyDelete
  9. Tahniah Tok Ayah dan selamat datang ke paneh dari warga paneh miang. Yang hak tetap hak dan yang batil tetap batil.

    ReplyDelete
  10. kalau btul la Nizar tu menderhaka kat sultan apsal plak mingu lopeh Sultan bagi pingt kat dio.. gilo poo..

    ReplyDelete
  11. MENGKARONG NGAN SESUMPAH SAMO KO?
    SAPO PULAK TOK AYAH NI PANEH,AYAH KAU PUNYO ATOK KO?HONTAMLAH PENEH DAH KOJO KAU BAKAR ORG,BAKAR JOLAH........
    YANG KASI KOMEN MENJELO-JELO TU KAU BAKAR LU YOOOOO SOMAK....

    ReplyDelete
  12. Tak setuju dengan Ros Merah. Saya pengikut setia blog ini dan penulis-penulis mereka semua menulis perkara yang bernas dan fakta.

    ReplyDelete
  13. Betul ke Nizar dpt pingat dr sultan?. dia diberi pingat atau hadir kat majlis pemberian pingat?

    ye lah dia dpt pingat dr sultan la
    tp tetap x mengubah kenyataan bhw di mohon derhaka kpd sultan kan? kan? kan?

    katakanlah bahasa yg digunakan bahasa istana, kami hamba rakyat x tahu guna bahasa istana melainkan tuan2 yg sgt pandai berbahasa istana. tp kenapa nizar buat permohonan ke mahkamah berkaitan titah sultan yg melantik zamry? tidakkah tindakan ini menunjukkan betapa ia derhaka mencemar institusi sultan? seolah mempertikai keputusan yg dibuat oleh sultan!

    Entah lah......

    ReplyDelete
  14. Penyelamat RakyatMay 18, 2009 at 3:48 PM

    Penanggah kata
    kalau btul la Nizar tu menderhaka kat sultan apsal plak mingu lopeh Sultan bagi pingt kat dio.. gilo poo..

    May 18, 2009 2:50 PM

    Penyelamat Rakyat kata;

    Tuanku Sultan sungguh mulia dan adil orangnya. Nizar patut malu pada diri sendiri asyik duk kemaruk kuasa walaupun dah hilang majoriti sbb tu Tuanku Sultan titahkan supaya letak jawatan.Tapi kalau dah muka tembok yang tak tahu malu langsung dan memang dah sedar pun dipergunakan oleh DAP yg celaka tu.Nizar ni memang bangang tahap BABI.

    ReplyDelete
  15. Di Paneh Miang ni, hati perlu sabar, minda kena waras, semangat harus kental, ilmu dan addin jadi panduan, fakta dijadikan pegangan - kerana ramai yang akan cuba menggagalkan kita daripada mencapai matlamat dan impian.

    Barulah layak menjadi warga Paneh Miang. Welcome to the club Tok Ayah.

    ReplyDelete
  16. PENYELAMAT RAKYAT KATA :

    Tuanku Sultan sungguh mulia dan adil orangnya. Nizar patut malu pada diri sendiri asyik duk kemaruk kuasa walaupun dah hilang majoriti sbb tu Tuanku Sultan titahkan supaya letak jawatan.Tapi kalau dah muka tembok yang tak tahu malu langsung dan memang dah sedar pun dipergunakan oleh DAP yg celaka tu.Nizar ni memang bangang tahap BABI.

    Den kato pulak :

    Tuanku Seri Paduka Sultan Perak memang sultan yg mulia...tepat sekali..ok..

    Kalau Nizar tamak kuaso lah dio tak mohon perkonan sultan bubar DUN doh bilo dio diumumkan sbg MB Perak yg sah...bangang boto ekau ni...
    Si Mamak hitam tu yg tamak bona eh...Si Nizar dah sah jd MB balik, dio pergi mintak rayuan lg pulak, somato-mato nak pogang MB balik...apo cito ekau jang...camano pun dio mesti dapek an jugo jwtn MB tu...takut kalau Nizar mohon bubar DUN...sblm nizar bertindak..dio dah pinteh an dulu ....tu tandonya dio memang tamak...yo lah projek juta2 kang losap gitu yo plak bilo nizar jd MB balik kan...ini politik kotor UMNO sumo org buleh baco jang...hampeh UMNO ni jang...org kampung den kato HAMPEH....ekau tau tak makno eh HAMPEH tu...tak boguno ...ha...

    ReplyDelete
  17. Penyelamat Melayu Islam PerakMay 18, 2009 at 5:34 PM

    Den kato pulak :

    Tuanku Seri Paduka Sultan Perak memang sultan yg mulia...tepat sekali..ok..

    Kalau Nizar tamak kuaso lah dio tak mohon perkonan sultan bubar DUN doh bilo dio diumumkan sbg MB Perak yg sah...bangang boto ekau ni...
    Si Mamak hitam tu yg tamak bona eh...Si Nizar dah sah jd MB balik, dio pergi mintak rayuan lg pulak, somato-mato nak pogang MB balik...apo cito ekau jang...camano pun dio mesti dapek an jugo jwtn MB tu...takut kalau Nizar mohon bubar DUN...sblm nizar bertindak..dio dah pinteh an dulu ....tu tandonya dio memang tamak...yo lah projek juta2 kang losap gitu yo plak bilo nizar jd MB balik kan...ini politik kotor UMNO sumo org buleh baco jang...hampeh UMNO ni jang...org kampung den kato HAMPEH....ekau tau tak makno eh HAMPEH tu...tak boguno ...ha...

    May 18, 2009 5:15 PM

    Penyelamat Rakyat kata;

    Zambry diperkenankan oleh Tuanku Sultan termasuk lah Nizar, tapi Nizar tahap bangang tak boleh nak diajar,dah Tuanku Sultan titahkan letak jawatan, letak je la,susah sangat ko.Kalau dulu dah letak jawatan takkan timbul semua ini. Tuanku Sultan sudah memastikan Nizar dah takdo majoriti, tu sebab di gantikan dgn Zambry.

    Den ko pun bangang tahap BABI, bodoh yg tak boleh diajar. KO nak tanah Perak boleh kat DAP LaknatuLLah ko. Selama ini DAP yg memerintah Perak, Nizar kuda tungangan DAP je. Kalau jadi pilihanraya lg, DAP nak letak org Melayu (Melayu celup kot) jd calon DAP. Sbb bila menang boleh lantik org DAP jd Menteri Besar asalkan dia Melayu Islam mengikut undang2 Tubuh Kerajaan Negeri Perak. Kalau dah Nizar tak boleh buat apa2, ni kan pula org Melayu dr DAP.
    Sedar2 sikit, buka kepala otak hang tu terima nasihat org sikit.

    ReplyDelete
  18. Zamry Hampeh ke Nizar yg Hampeh?

    Rasa2nya dua2 melayu tu mmg berguna bukan hampeh. pasal zamry tlh digunakan oleh sultan utk mempertahankan hak org melayu dan sbg lambang kpd kekuasaan sultan. manakala nizar tlh digunakan oleh DAP utk mempertahankan kuasa mrk. jadi moralnya dua-dua tidak hampeh. terserah kpd penyokongnya. menyokong kpd mempertahankan hak melayu dan kesultanan melayu atau menyokong kpd penghakisan dan penghapusan kekuasaan melayu.

    yang pasti jika org melayu tidak menyokong kpd kekuasaan dan hak org melayu itulah yg sebenar-benar hampeh. hampeh kpd org2 melayu dan islam. Jika sekadar hampeh tidak mengapa tp jika ia hampeh yg busuk, bernanah dan berulat itulah yg hina. bgmn menjadi hampeh yg hina? jika ia bukan shj tidak menyokong kpd kekuatan melayu sebaliknya menjadi perebah atau perosak kpd kekuatan melayu dan menyokong kuat kpd pemusnah org melayu.

    malangnya si lebai malang....

    wallahua'lam

    ReplyDelete
  19. Sonang cito cam ni lah bro...ko pegi tembak jer DAP perak tu,kasi mati semua lb bagus lah, dr ko melalak yo, sonang cito, abih kalam, melayu solamat dr CINA...

    ReplyDelete
  20. Ini Paneh, Pencak_Silat, Tom Tom Bak semuanya jenih fanatik tak tahu bahasa punya org. Mereka pikir dlm acuan pemikiran otak2 penjajah zaman British. Apo nak buek dah kena jajah begitu lama. Selamat dtg Tok Ayah tapi mestilah berfikir dgn waras sbbnya hujah2 yg disampaikan oleh group pembangkang semuanya bernas2 belaka. Dari gaya penulisan Pantet Miang memang cemerlang dan ada tokoh jadi trainer tetapi.......... trainer apa? TRAINER BABI PANJAT POKOK. Babai bebal, lu pikirlah sendiri.

    ReplyDelete
  21. Apa mende ko cakap ni..bagi aku PEncak-Silat dan PAneh adalah penulis-penulis yang mantap dan tersusun fakta deme.

    ReplyDelete
  22. biasalah dah namanya pun melayu tongkat tp adakala jd melayu subsidi lama lg jd melayu babi pasal melayu yg selalu bg bontot utk nuar tu taji.

    teruskan Paneh, Pencak Silat, Tom Tom Bek bongkarkan pengkhianatan mrk, jelas penyokong mrk dlm kepanasan membaca kebenaran. fakta yg dilontarkan benar2 manthop. biar sedar jgn nak asyik menjadi pengkhianat bangsa dan negara. lawan laghanat2 ni.

    ReplyDelete
  23. Penyelamat RakyatMay 23, 2009 at 10:36 PM

    Memang celaka bangsa Melayu dlm ni.Tak sedar lagi ke,yg duk protes nak bubar Dun cina-cina DAP.Hari2 duk buat demontrasi dari Penang hingga ke KL sampai Kuching.Cina-cina DAP ni yg terasa sangat hilang kuasa kat Perak.Cina-cina ni jugalah yg mengajar bangsa Melayu yg tak sedar diri menderhaka kepada Tuanku Sultan.Celaka ni duk tepuk tangan kat belakang kerana berjaya memecah-belah org Melayu Perak.Sedar tak bila Pilihanraya semula kat Perak org Melayu terpecah dua tetapi org Cina semua sokong DAP sbb menguntungkan mereka kerana dapat geran tanah kekal dan pajakan tanah 999 tahun.Sedarlah sikit bangsa Melayu yg ada kat blog ni.Jgn kerana taksub dgn parti poltik masing2 sampai tergadai bangsa sendiri.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive