Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, May 31, 2009

Selain 13 Mei...

Selain peristiwa 13 Mei yang menjadi ingatan, igauan, konflik etc. kepada rakyat Malaysia, terdapat juga beberapa peristiwa penting berlaku pada bulan Mei yang terpahat dalam lipatan sejarah di sepanjang 52 tahun kemerdekaan negara. Antaranya:-

22 Mei 1979: Amanah Saham Nasional Berhad (ASN) ditubuhkan di bawah Akta Syer 1965 yang dimiliki sepenuhnya oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB).

10 Mei 1983: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ialah universiti Islam yang pertama ditubuhkan di negara ini. Pembinaan UIAM dibiayai oleh OIC dan beberapa negara Islam lain. Seramai 153 orang pelajar pertama telah mendaftar untuk sessi pengajian 1983.

17 Mei 1992: Satu catatan sejarah bagi Malaysia apabila berjaya merampas kembali Piala Thomas selepas 25 tahun. Pasukan Malaysia telah berjaya menewaskan Indonesia dalam perlawanan akhir pertandingan badminton antarabangsa yang berprestij itu.

23 Mei 1997: Ekspedisi mendaki Gunung Everest telah berjaya mengharumkan nama negara di mata dunia. Daripada kumpulan ekspedisi tersebut, M. Magendran dan N. Mohandas telah berjaya sampai ke puncak gunung tersebut dan memacakkan Jalur Gemilang di ketinggian 8,848 meter.

26,27,28 Mei 2009: Demonstrasi mogok lapar/puasa oleh parti PAS, PKR dan DAP di Perak yang bertujuan untuk mengawal hawa nafsu mereka yang DEGIL berkehendakkan kuasa.

11 comments:

  1. Orang melayu kena ambil contoh di negeri Perak.

    Semasa Pakatan Rakyat perintah, walaupun MB nya Melayu, tetapi Exco nya ada 6 DAP, 3 PKR dan 1 PAS.
    Semua jawatan penting cina pegang.

    Sekarang di bawah BN perintah, kita cuma lantik 7 EXCO termasuk MB.
    7 UMNO(1 wanita), 1 MCA. 1 india dilantik sebagai speaker (walaupun india tiada calun ADUN nya)

    Semasa pentadbiran PR tiada EXCO wanita dilantiknya.

    Kepada orang melayu yang sedar, kita rakyat Perak sudah terselamat dari bale DAP.

    Ini adalah peringatan kepada melayu di negeri2 lain.

    ReplyDelete
  2. Aku tak faham la dgn pemikiran org UMNO yg masih tak berubah2 sentimen kaum nya yg sgt tebal...kalau engko tak nak ada parti DAP menang pd Pilihan Raya di perak atau negeri lan..senang cerita ko pegi tembak semuanya, tembak sekali org2 DAP dan org2 yg sokong dia...cakap jer lepas bale dr DAP tak guna...ha..lepas tu gerenti tak ado yg sokong DAP lagi, kemudian engko UMNO bulehlah perintah sampai kiamat....siapo sajo yg undi pihak lawan, ambil sonapang patah pogi tembak...apo susah...hari mengundi ekau-ekau semua jago pintu sekolah tpt mengundi bawak senapang ko, parang ko, M16 ko atau apo saja....sblm diorg ngundi tanyo dulu nak undi sapo...tak cayo pegi tengok kertas undi diorg, kalau dio undi pihak lawan, tembak yo kopalo eh maso tu jugo...sonang cito lah cam ni, dr ekau asyik melalak yo....bonci boto den dongar statement bodoh cam ni!!! rubbish!
    Ya..25,26, dan 27 Mei 2009 adalah hari yg paling diingati olh rakyat..betapa malangnya nasib sebuah demokrasi di malaya hancur kerana masih ada lagi saki baki amalan undang2 tarzan di rimba...ONE MALAYA dah tahu lah bang!!! tak yah pembongak lah...mano ado satu kerajaan buleh dipilih dan dicatur tanpa proses pilihan raya yg adil...sonang cerita, sesebuah parti politik tak yah susah payah kempen lah, samado monang atau kalah samo yo...kalau kalah, pujuk, ugut dan buat tawaran pd yg ADUN lawaan yg masih mentah dan mata jalang tu, buek lah sst kes utk kelihatan thrill,pas tu adjust dgn brooker...tak lamo lps tu, kerajaan bertukar tgn lah...kan sonang....masuk court plak, lagi sonang kan...semua main tepon yo...mcm kes linggam!!!!...potik jari dan genyit mato ye kat hakim tu, hakim tu pun berpeluh lah seluruh badan...tak bicaro lg bulehlah MB baru ni siap2 kek rumah sombolih lembu nak kenduri doa kesyukuran dah....
    mudahnya la hai...kojo org politik....mudah jugo lah masuk NERAKA....

    ReplyDelete
  3. Anon 2:50 PM ni memang bangang..aku pun tak paham degan pemikiran dia...pengangkut najis pembangkang memang mcm ni kot....


    :HeroPunGGung:

    ReplyDelete
  4. Hero Punggung Otak Bengap, takda otak jgn buek komen org lain bingai.

    ReplyDelete
  5. anon kata :

    Anon 2:50 PM ni memang bangang..aku pun tak paham degan pemikiran dia...pengangkut najis pembangkang memang mcm ni kot....

    May 31, 2009 6:53 PM

    Anonymous Anonymous said...

    Hero Punggung Otak Bengap, takda otak jgn buek komen org lain binga
    May 31, 2009 8:37 PM

    Aku kata plak :

    ha...macam tulah real bro...inilah jenis pemikiran sempit dan hipokrit budak2 hingusan UMNO ni yg baru nak belajar tulis pasal politik....ko rang marah sape sebenarnya nih....??? aku tulis spt di atas tu kenapa ekau marah? kenapa ekau terasa hati sgt2 ni? kan boto den kato, bukan? ye lah dah tak bagi DAP monang..ekau buek lah cam no den cadangkan, kan selamat ekau perintah malaya ni sampai 100 keturunan ekau kan...buek lah...apo nak tunggu, first round kek Manek Urai nanti...bawak kete kebal sekali...siapo yg undi PAS tembak yo dgn kete kebal...nampak yo group PKR tembak dgn M16, nampak DAP pulak tembak dgn machine gun ramboooo tu yg berputar 1000 biji dlm 1/2 second tu...apo tunggu lagi, buek lah...kan Malaya ni BAPAK ekau yg punyo...harta warisan ekau...kan ekau buleh buek sesuko hati ekau kan...ha,, buek lah...kan ekau byk link dgn agen keselamatan, SB, dsb...kalau tak buleh serang dr bawah guno Sukhoi plak....apo susah...ekau ni UMNO layan cam ni jer..tak guno layan ekau semua ni dgn budi bahaso...ekau bukan reti bahaso demokrasi..yg ekau tahu tembolok busuk ekau yo...org lain tak buleh sentuh ini Malaya...mak bapak UMNO yg punyo....maso PRU 13 nanti plak, hantar pejuang2 UMNO ke setiap penjuru alam Malaya ni, siapkan lengkap dengan senjata secangggih Amerika atau cipto alat paling canggih yg buleh kosan naluri hati manusia tentang siapo yg dio nak sokong...kalau alat canggih ekau tu boleh detact pengundi yg nak sokong DAP,PAS dan PKR ekau bidik dan tembak terus ke kepalo diorang....lg bagus lps tu gerernti org semuo akan sokong ekau UMNO/BN...dr ekau menyalak bg anjing gilo tak berkesudahan...

    Den nak tanyo ekau UMNO...
    Adakah ya atau tidak UMNO/BN memaksa rakyat Malaya sokong UMNO/BN???? jawab Ya atau Tidak...silakan

    ReplyDelete
  6. Erm..Pakatan Rakyat ni sebenar nyer nak membuat "anchor" yang kuat..tanpa "anchor" dioang tak mantap..tapi tu laa...dioang ni dikatagorikan bodoh sombong..(sombong seperti koboi)..tak ikut flow..

    ReplyDelete
  7. Erm..Pakatan Rakyat ni sebenar nyer nak membuat "anchor" yang kuat..tanpa "anchor" dioang tak mantap..tapi tu laa...dioang ni dikatagorikan bodoh sombong..(sombong seperti koboi)..tak ikut flow yang betul..

    ReplyDelete
  8. dunhill14 jgn sebut anchor banyak kali, nanti tersedak koboi tu. maklumlah kembara 446 kejap pasang dan tutup lampu. woi bagi lu punya bendela baru lu bulih dapek lilin melah. kalo tak...wa bagi jugak itu lilin atas dasar kesian.

    ReplyDelete
  9. Layansss......

    Bacalah komen2 kemudian buat pertimbangan menggunakan ilmu pengetahuan yg waras berdasarkan fakta bukan pendapat. baca dgn berlapang dada bukan dgn nafsu surakah. urutlah dada tanyalah iman.

    telitilah mana yg membawa kpd kebenaran. mana yg membawa kesesatan. pertimbangan jgn sekadar berlandaskan lojik semata2 krn adakala lojik mengaburi mata. lojik perlu disertakan dgn batasan hukum, undang2 dan peraturan.

    dan apabila membaca jgn sekadar membaca kaji dahulu segala berita. banyak bertanya dgn org lama. disamping berdoa moga2 beroleh yg benar.

    insya'allah.....

    ReplyDelete
  10. Podeh dio ado kembara 446..tak pe..ni kembara 1211 lagi mantap..anchor yang kuat..mesti tangkap leleh punye..yang penting the ending of the part mesti sedey punyo..(sedih sepeti pingu)..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive