Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, May 10, 2009

Anak Melayu Tak Sedar UNTUNG

Pak Sedaro bongieh bonar dengan anak-anak Melayu yang tak sodar di UNTUNG...

Apo laie, yang sekolah, masuk universiti & kojo dengan Kerajaan Persekutuan, Jabatan Kerajaan, Agensi mahu pun Badan Berkanun, juga Syarikat Berkaitan Kerajaan.

Pak Sedaro nak robek Jiwa dan Perasaan, musang berjanggut dan kucing bertanduk ini...Khabar yang Pak Sedaro terimo, ialah 65% yang pernah terima ganjaran khas Kerajaan Malaysia mulo LUPO DIRI...mulo nafikan ehsan Kerajaan yang diterimo...

Bilo dah bosar pangkat, mulo temberang dan gelembong...Kalu tak racun fikiran orang lain tak po... Ni bukan ajo meracun, menobeh, meragut, merobek, merodok...fikiran orang lain...lebih-lebih lagi yang kojo misalnya Cikgu-Cikgi, yang mengajar di Sekolah Berasrama @ Penuh, MRSM pun dongar dah ramai "Musuh Dalam Selimut", "Kacang Lupo Kulit", "Gunting Dalam Lipatan", "Api Dalam Sekam", "Duri Dalam Daging", "Di sangka Beruk tapi Mengkarung", "Di sangka Ular tapi Keling"...

Jika ramai Anak Melayu tak sodar Di Untung dan beranak-pinak dalam Alam Melayu Moden Millenium ini, Pak Sedaro fikir la sikit hari lagi..kita akan jadi macam:-

1. Pencabulan hak etnik di Bosnia
2. Jerman Barat & Jerman Timur
3. Korea Selatan & Korea Utara
4. Vietnam Utara & Vietnam Selatan [dulu]
5. Perang Saudara seperti zaman Raja Abdullah di Selangor
6. Perang Kapitan China seperti zaman kekayaan lombong bijih di Perak dan Selangor
7. Perang Antara Hitler & Yahudi
8. Perang Arab Palestine & Israel
9. Rebut koloni Kulit Hitam & Kulit Putih

Anak Melayu Yang Tak Sodar Di UNTUNG nie...WAJIB di Azan & Iqamah semula! WAJIB di TADIKA & ikut Kelas PERALIHAN! WAJIB poei Masjid, Madrasah, Musolla, Surau, Pasentran, Pondok yang berpaksi Ahli Sunnah Wal-Jamaah untuk ULANG PERIKSA ... apa itu Agama, Negara dan Tanahair....

Anak Melayu Yang Tak Sodar Di UNTUNG nie...WAJIB di TITIK dan PUPUK AKAL berfikir oleh insan seperti Prof. Di Raja Ungku Aziz, Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, Prof. Politik Seumur Hidup Tan Sri Aziz Tapa, Prof. Negara Bangsa Tun Dr. Mahathir, Prof. Kalam Suci Kalam Allah Sheikh Tantawi, ....Apa itu Perlembagaan Negara oleh Prof. Hukum Negara DYMM Sultan Azlan Shah dan sebagainya...

Anak Melayu Yang Tak Sodar Di UNTUNG nie...WAJIB di PULUN dan LATIH TUBI dalam survival sebenar kultus Melayu sebelum Merdeka!...Campak di Hutan, Hidup Mandiri, Buat Penarikan dan Penolakan Jiwa dalam Hutan, di Lautan, di Pergunungan, di Pulau Impian, dengan keperluan terhad dan kehendak pelbagai...

Ramai yang MEMOKAK tak SEDAR diUNTUNG ialah generasi lahir selepas tahun 1965.

1. Orang lahir selepas 1965-1975; mula nunjuk LAGAK yang sudah pandai melawak.

2. Orang lahir selepas 1975-1985; mula nunjuk LAGAK yang sudah jadi biawak hidup.

3. Orang lahir selepas 1985-1995; mula nunjuk LAGAK yang sudah JAHILIYYAH, tak do MAK BAPAK, tak do WAN dan ATOK, tak do KETURUNAN dan ASAL-USUL, mulo MEMBIULkan Negara...

4. Orang lahir selepas 1995-2005;tak tau apo-apo, nengok telatah 3 generasi MULO percayo dan yakin...

5. Orang lahir selepas 2005-2015, takat ini ramai masih kategori "baby" dan kanak-kanak riang...

Jiko tak diSUSUN keturunan 1965-1975, makanya Musuh Umat Melayu ialah Anak Melayu Tak Sedar Di Untung kumpulan ini...

Tak Percayo...Tunggu dan Lihat. Jangan dah Menangkup baru sibuk nak bertateh...
Buat ajo la Banglo 5x7, bikin housing sikit untuk air-cond...

Dari Tanah Kau Datang, ke Tanah jua Kau Kembali...

Sodih, Bongieh...Pak Sedaro dan cicit-cicit...

28 comments:

  1. Apo ko cakap ni bro?????ko ngigau ko???? tu lah pemikiran kuno zaman batu cam ni lah gayo cakap ekau...Siapa kato Anak Melayu Tak Sodar UNTUNG????? ekau yo merapu=rapu cam tu....

    Den nak tanyo ekau lah bro....

    1. Adakah kalu kito tak sokong UMNO kita dicap sbg penderhaka???? kalu ekau kato DERHAKA, DERHAKA pado sapo?????? jawab...jawab...jang

    2. Adakah dgn tak undi UMNO, org melayu dicop sbg tak sayangkan bangso dio????? jawab..jawab jang...

    3. Adokah dengan tak undi UMNO, kito org melayu dah tak patriotik lagi bro????..ekau jawab bro...

    4. Adokah dgn tak undi UMNO, org melayu berpocah bolah ???? den tengok tak do pun???? UMNO pocah bolah adol ah.....ekau jawab bro...jawab....??

    5. Adokah dgnn tak undi UMNO kita org melayu hilang semuanya???? pd aku yg hilang semuanya org UMNO dan pemimpin UMNO yo....jawab jang ???? jgn tak jawab....!!!! den tunggu jawapan ko !!!

    ko tak yah nak provok la waris??? kito dah boleh maklumat sekeliling la waris..... den maleh nak selongkar kebusukan UMNO yo...kang terngango mulut ekau.... sobonar eh...UMNO dah somakin lumpuh dah ni waris....ekau yo ketinggalan keto api.....

    ReplyDelete
  2. syabas cicit kamat. ano atas ni kata tak payah la nak provok, tapi kenyataan dia menunjukkan dia sendiri dah terprovok dgn kenyataan artikel ini dan cuba menegakkan batang ops..benang basah sbb terasa besalah jauh di tangkal hati. generasi muda melayu banyak dah lupa asal usul mcm ano atas ni. paneh miang sungguh. bravo.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. Salam pak sedaro,
    walau pun saya sokong dap tak semestinya saya dah bukan melayu.kalau pun saya sokong dap saya masih tetap beragama islam.sampai hati pak sedaro kata anak melayu tak sedar diuntung semata-mata kerana menolak umno.bukankan bayi yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih?(1965-2009).menjadi kewajiban orang tua(umno)mencorak warna kehidupan anak yang baru di lahirkan.kalau anak tersebut dididik cara islam maka islam lah agama anak itu bergitu juga sebaliknya.kalau umno mendidik kami dengan cara yang betol kami tidak akan menolak umno.sekian pak sedaro ini saja ulasan dari saya. kerana saya pun tak suka nak cakap banyak kuatir terkeluar perkataan yang tak elok tentang umno.saya sependapat dengan sedara anon 3.22 tu tapi saya masih tak emosi.
    sekian wassalam.

    ReplyDelete
  4. sesatunya org Melayu yang bangang ponah ese jumpo ialah melayu yg sokong DAP...bengonglah...nih laaa antaro pengkhianat melayu nih...

    ReplyDelete
  5. Sokong DAP pengkhianat melayu...sokong MCA, Gerakan tu pengkhianat apa ? bodohlah kau ni.....

    Ni tentang biasiswa dan sebagainya yg kerajaan bantu.....
    kerajaan tu guna duit yg dicukai dari rakyat oi....

    Bukannya duit UMNO lah....UMNO tu ye menumpang duit rakyat...dengan menggelapkan duit rakyat untuk menggerakkan UMNO.....habis duit balak di sapu UMNO oi....

    ReplyDelete
  6. ano kat atas ni memang tak tahu asal usul negara sendiri...kau tahu ke DAP tu apa?asalnya dari mana?hubungannya dengan sapa?

    ini lah masalah bila buta sejarah.tak kenal asal usul.tak tahu mana datangnya diri.patut la tak tahu nak menghargai.bingai tak sudah2.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,

    Siapa yang makan cili dialah terasa pedasnya.
    Baik juga Pak Sodaro ingatkan yang lupa atau yang pura pura lupa.

    Semoga Allah swt Selamatkan Bangsa, Agama dan Negara kita.

    Semoga juga kita dilindungi dari sifat tak sedar diri kurang sangat bersyukur pada Illahi, takbur dan kurang menggunakkan akal fikiran yang dikurnai Illahi pada yang baik baik.

    Paling malang bagi manusia yang lupa pada mereka yang telah berjasa pernah berkorban menabur budi pada Bangsa, Agama dan Negara. Semoga kita tidak termasuk dalam golongan ini.
    Waiyazubillah!!!

    ReplyDelete
  8. Meke yg nyokong Pak sedaro cicit kamat semuonyo jonih Melayu subsidi, melayu tongkat. Kalau nak jumpa anak beranak dia org ni kek chow kit dan bukit bintanmg ada banyak boleh angkut ngan lori, bersatu kita bersatu.

    ReplyDelete
  9. alahai C4 ni...dia pun dapat hidup senang skang jasa makan subsidi kerajaan tak nak lak citer...hmmm....kesian la pada orang2 macam ni...

    ReplyDelete
  10. Den katokan kau ni bodoh, nanti ekau marah kat den. Kerajaan cumo menguruskan aje duit hasil cukai dari rakyat. Kau ingat bilo umno memerintah semo duit tu duit UBN. Ekau ni bangang jang. Duit tu bukan umno yang punyo. Siapa kerajaan yang memerintah dia cumo bertanggongjawab mentadbirkan ajo. Itu pasal den katokan ekau ni bangang macam pencacai umno yang lain.

    Bilo harga barang naik ekau kono bayar hargo yang mahal jugak. Den dah tontulah bayar hargo mahal sebab den bukan juak-juak macam korang. Korang yang sokong pun sama macam den kono bayar hargo mahal. Itu sobab den katokan korang ni bangang.

    ReplyDelete
  11. mengata org bangang padahal dio lagi bangai (bangang + bingai) ko ingat negara ni diuruskan cukup ke dgn hanya cukai drpd rakyat? hasil negara ni yang terbesar ialah drpd cukai korporat, faedah pelaburan, hasil bumi etc. dan kalau tak diuruskan dgn kebijaksanaan umno dan bn negara ni tak kan jadi aman, maju, makmur, macam skrg. tgk indon jelah. hasil negara banyak tapi sbb kerajaan bingai maka rakyat hidup merempat, melarat sampai terpaksa menyusup masuk negara org utk mencari sesuap nasi. rakyat kita macam tu ke? kita ke luar negara sbb belajar atau jadi expetriat. itulah namanya jasa kerajaan umno dan bn selama ni. igt senang ke nak jadi pemimpin dan kena layan manusia bangai macam anon kat atas ni.

    orang timur ini terutama yang islam sepatutnya bersyukur seperti pepatah melayu - budi yg baik dikenang juga.

    terima kasih pemimpin umno dan bn kerana berjaya membawa malaysia keluar dari status negara mundur dan miskin kepada negara membangun dan bakal negara maju dalam tempoh kurang 50 tahun. negara yang terlebih dahulu merdeka dari malaysia pun rakyatnya tidak sebaik negara ini. syukur atas rahmat Allah pada bumi malaysia ini dan diredhai pemimpin yang ditakdirkan Allah utk memerintah.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  12. Tu lah eden dah koba kat ko Paneh Miang....gayo ko tulis artikel ni, lobih teruk dr budak sekolah...kalu gini lah caro eh ekau tulis meraban-raban, tak ado point, data, eden raso BM ekau FAIL...kalau antar kertas artikel ko ni kat cikgu...markah kosian pun susah cikgu nak bagi kau, tau tak????....

    Ok berbalik kpd tajuk ekau ni...tak apolah den jawab yo...den anon kat atas tu lah...

    Ni lah yg menyobabkan UMNO punah ranah skrg dan makin mamai, apo sebab eh waris...ha..UMNO ni bilo dah dokek nak mampush baru lah dio sodar...dan mula lah ungkit-ungkit org molayu tak tahu diuntung lah, tak timo kasih lah dan meraban-raban lg lah...apo ko ungkit-ungkit...UMNO ni syik dgn nostalgia dio jo...maso dio sonang, rakyat biaso ni pegi mampush la...

    Waris...den nak koba kek ekau...org molayu bukan tak nak kek UMNO...tp kobencian org melayu kerana perbuatan UMNO yg melampau-lampau dan kurang ajar tu yang dah meluap-luap...bilo ekau sonang ekau lupa diri.dongar perkataan UMNO yo dah tergambar semuanyo buruk dan koji waris oiiii.....bilo nyawao ekau dah dokek halkum...barulah ekau mintak tolong...

    usah lah ekau nak kata itu, kata ini kat org melayu waris...bonci den dongar eh...yg bagi semua tu duit bapak ekau ko waris...kalau ekau banggo bona dgn UMNO ekau tu...siapa punyo perniagaan bosar-bosar di bandaraya besar, penagih dadah melayu dah tak terbilang dah waris...mat rempit melayu somakin ganeh waris, melayu makin punah waris...waalau dah 50 th ekau memerintah waris...apo cerito waris...itu sikit jer den koba kek ekau...maleh den tulis panjang2...

    Pendek kato...sobut yo UMNO....pasti tergambar kat semua org melayu kito ni...yg buruk-buruk dan penuh dgn kekejian UMNO ni waris oi...

    Org Kmpung den dah tau lah porangai UMNO ni waris...ekau yo tak berubah-ubah,....maaf la waris yo...sokian...kalau ado yg nak jawap silokan lah....

    ReplyDelete
  13. anon ateh ni balik2 den nengok ngulang bondo yg samo. hujah basi la poik. rempit la, dadah la, mancip la. yg memburukkan umno segelintir yor. yg membaikkan umno hampir 4 juta ahli eh. ekau pun termasuk gak org yg suko mengadu domba dan memburukkan org. biasolah sikap melayu memfitnah, ngumpat sojak zaman kesultanan melaka lagi. tu yg lingkup kalah ngan portugis.

    tapi org kg den lak kalo sobut yor pkr teringat kek liwat/yahudi. sobut dap ingat kek singapore/komunis. sobut pas lak igt simbol pemocah bolah melayu. kalo ingat kek ko lak anon 10.36pm ingat kek tanggang.

    nostalgia dan sejarah itu penting kerana itulah yg membentuk kita hari ini. kok kito lupo nostalgia dan sejarah...takdo la ramai yg menganut islam, puasa, solat, zakat, haji. takdo nostalgia dan sejarah maka takdo la kito ingat israk mikraj, maulud nabi dsb. kok tak sobab nostalgia dan belajar sejarah mako tak berkombang la islam. faham botul2 kato2 den ni anon. jadilah manusia yg termasuk dalam golongan yg berfikir.

    ReplyDelete
  14. tuan kata ramai melayu tak sedar diri.. ramai yang tak mengenang jasa peminpin... ramai tak sedar dek untung.... kalo diteliti dalam2 yang tak sedar diri ialah orang yang macam tuan ini sebenarnya.. kenapa saya kata begitu????
    1. penyokong kerajaan menyokong tanpa usul periksa. tak kisah negara ini yang hasil mashulnya banyak di rompak oleh penguasa dengan rakusnya..
    2. membiarkan melayu dihilangkan identiti kemelayuanya dengan dasar PPSMI..
    3. Tak kisah membiarkan rakyat di bentuk dengan acuan hiburan kosong..
    4. tak kisah demokrasi di lacur dan di bontoti oleh penguasa denagn hebatnya..
    5. tak kisah membiarkan negara dipandang hina oleh negara lain dan pelabur2 oleh kerana peminpin dan dasar rasuah..
    6 tak malu negara dimalukan denagn indek rasuah yang meningkat kerana jkkk dapat sedikit habuan dunia.. bila di tanya , dah habuan jawabnya..
    inikah sikap kita dalam membentuk rakyat kelas pertama?? melayu glokal???
    balik tanya diri...

    ReplyDelete
  15. anon 11.25pm ko pegi duduk tanjung balai di indonesia tu 2 minggu. tak pun ko gi lepak bangladesh sebulan. kalau ko buat, pastu aku nak tgk ko berani tak lagi nak membebel menuduh kerajaan korup la rakus la etc. ko pegi ye anon. jgn tak pegi lak.

    ReplyDelete
  16. Wah hebat la ekau ANON 11. 25 PM..memang tepat apo yg ekau cakap.....
    den puji ekau...memang ekau ada fakta bilo bercakap...tak macam abang kito ni....

    Gedoyok...

    Ni den nak koba kek ekau...memang perangai org UMNO den tengok dr dulu...bilo kono kutuk jer, mula lah mengelabah...bondo yg den cakap tu boto ko tidak???

    Ekau ni asyik bernostalgia yo...ekau kato ahli UMMO ado 4 juta...mano pegi eh waris....tak kanlah Pilihan Raya Keecil...ahli UMNO ada 4 juta seluruh negaro..tp UMNO lingkup yo.....apo kono eh jang????? tu lah namonyo nostalgia bodoh...(maap yo cakap bodoh gedoyok)

    Ekau kato inngat DAP ingat singapura...tp ekau lupa UMNO/BN punyo pasal PULau Batu HItam dah disapu olh singapura dek kebodohan UMNNO/BN...AG asyik main politik yo waris....sampai ketuanan negaro pun dia main-main yo...bangang betul
    Ko syik cakap Anwar tali barut lah...apo kono eh kau ni ????bilo kutuk UMNO maca,m-macam ekau kato....sebonar eh...UMNO tidak ado hujah nak melawan Anwar, lalu nak tak nak fitnah jer la kat dio,,,,...nak berlawan secara anak jantan ...UMNO tak ber telor nak lawan Anwar jang....kalau ko main tuduh-tuduh cam tu...org lg tak heran...sebab hari-hari dah dongar cito basi tu kat TV, surat kabar...tak payah cito cam tu jang...buek golak dek org yo jang...disebabkanAnwar pemimpin terhebatlah maka mahathtir kecut telor jang...macam2 lah dfitnah eh anwar ni....tak makan dah cito cam tu jang..

    Kisah-kisah dalam Islam bukan nostalgia jang oi, itu hukum, sejarah dan Sirah jang...ekau momandai yo kato itu nostalgia...jgn jd bangang plak jang...itu kono buek jang...jgn silap andai jang...den tak kato perkaro tu nostalgia...itu hukum dan sirah dan sejarah jang...ngucap ko jang...

    Yg jg nostalgia pd UMNO ialah UMNO nak semua rakyat kena kenang UMNO ini, UMNO itu...nak konang apa jang...itu sobab eh UMNO hidup bukan di alam nyata...dia asyik bernostalgia tp org lain nak pandang maso depan...apo faedah eh..konang maso dah berkurun lama dulu...kita kono atur langkah untuk maju maso dopan waris....macam ekau lah...tak yah lah nak kojo lah...duduk lah ekau bertapau hisap rokok pucuk sambil ingat kan nostalgia dulu-dulu...kau buat lah cam tu...tak lamo lepas tu...karung guni baju kau kono lempar lah ke tanah kek org rumah ekau....monong jer..kojo maleh....

    itulah kisah eh UMNO ni jang...UMNO buat lah apo saja...dah tak makan dah jang...rentikan lah...monyampah org dongar eh jang...sebab jang...org sekarang lebih kenal siapa UMNO dr org UMNO sendiri...faham tak jang????

    UMNO ni umpamo org kat TV la...dio tak nampak org luar TV...tp org luar nampak apo yg UMNO buat jang....ekau terimo jo lah nasib ekau PRU 13 nanti jang....pasti jang........ni nak ingat kan ekau lah ni jang.....

    ReplyDelete
  17. buang maso ko layan anon2 pembangkang smua ni bro. diorg ni kaki belit. ckp begini dia konar tang situ, cakap situ dia konar tang sini. blk2 indeks rasuah, korupsi, ppsmi, dadah, rempit. mereka tak lihat itu sbg masalah rakyat yg perlu diselesaikan bersama dan bukan diletakkan atas batu jemala ssbuah parti semata2. lagipun penyokong pembangkang ni igt dorg dpt menaip di blog paneh hari ni pun sbb kebijaksanaan keluarga dorg dan bukannya sbb jasa pemimpin dan rakyat dulu yg bersama membangunkan negara ni.

    cuba cari kerajaan yg seratus peratus baik/bersih kat dunia ni habaq kat sini. arab saudi dan mesir yg kononnya mengamal sirah islam pun ikut telunjuk yahudi. tgk indeks ekons je dah cukup kat sana. kita ni malaysia baru nak belajar bertatih memerintah setelah lebih 400 terbelengu dgn minda hamba. mesti la ada yg terlebih dan terkurang. kalau asik memikirkan yg kurang je mcm mana nak maju. nampaknya anon atas ni dan yg seangkatan dengannya hanya mencari salah kerajaan kerana masih terbelengu dgn jiwa hamba. tapi tak boleh salahkan dia kerana didikan keluarga dan persekitaran dia membesar dah macam tu nak buat mcmana.

    anwar pemimpin hebat? kalo dah geng buntut tu ko cakap la mcmana bro dorg ttp nostalgia agongkan anwar. umno takdo hujah lawan nuar tapi saiful ada. lepas ni anon akan kata saiful diupah oleh umno. kalo mubahalah yg dianjurkan islam dan di ajar rasul pun dipertikai, entah hukum apa la nak pakai.

    kisah dalam islam sememangnya sirah, hukum, sejarah dan nostalgia. mengenang dosa silam itu juga dipanggil nostalgia bodoh (maap panggil ko jugak bodoh)

    pru13 bn akan menang. kenapa akan menang? sbb pembangkang sejak dulu kini dan selamanya sentiasa menunjukkan kebahlolan sendiri. belum sedia menjadi pemerintah. majoriti rakyat memerhati. kalo masih tak faham grand strategi yg bn gunakan skrg utk menang pru13 nnt, maknanya anon ini bukanlah dikalangan mereka yg berfikir seperti kata gedoyok.

    ReplyDelete
  18. dap = komunis

    pas = perosak agama

    pkr = yahudi

    anwar = aljuburi (mat sabu kata)

    anwar = betobat (karpal kata)

    anonymous sokong pembangkang = pemalas / hidup tak sempurna / dengki dgn anak bangsa sendiri yg berjaya / gembira tgk bangsa lain berjaya dari bangsa sendiri / nak tutup kelemahan diri dan keluarga maka salahkan orang lain @ pemimpin.

    ReplyDelete
  19. WEE MENG TAT...

    Negara yg bersih berpunca dr pemimpin yg bersih dan menjalankan tugas dgn penuh amanah...bukan pemimpin yg lidah bercabang...

    Kita org bukan nak putar belit fakta...apa yg dinyatakan adalah berita atau maklumat yg betul...mana ada keluar fakta betuk ttg kepincanagn/peyelewenagn UMNO/BN dlm UTusan ke, TV 3 ke...ko rang sorok rapat-rapat kan...

    Ko kata BN akan menang lbh besar dlm PRU 13 nanti????...ok..sblm PRU masing-masing ada peluang besar bro...kita terima hakikat tu...tp ko kata BN ada "grand design"..apa bendu tu...yg pastinya Grand Desingn BN/UMNO adalah MENIPU lah...tu jer....

    ko kata pembangkang tak layak memerintah...atau UMNO/BN takut hilang kuasa bro????...dia blm perintah, cam ner ko blh kata diorg tak boleh perintah....benda blm berlaku, ko dah kata tak boleh....logik ka bro...???? hei bro....suluh diri UMNO dulu la...zaman skrg ni, anak-anak muda ni malu nak ngaku org UMNO dan bawa ke hulu ke hilir bendera UMNO tau????? malu lah aku dgn parti UMNO ni...nak sebut UMNO pun nak termuntah....hik..hik..hik...

    ko marah ko bro...??? UMNO tulen tak suka marah..dia cool jer...

    Tp aku bukan org UMNO, aku bukan jugak org PAS dan aku pun bukan PKR...aku non - partisme...ko nak gasak Pas ke, ko nak gasak PKR ke...aku tak marah pun...pasal aku bukan ahli parti mereka...juga bukan UMNO...aku neutral...pandangan aku adalah, aku berhak memberi pandangan...pasal aku dah lhat UMNO memang bnyk bawa kemusnahan...ko nak marah aku ke, nak marah UMNO ke, nak marah PAS dan PKR ke, aku peduli apa??? sb aku bukan ada parti...cuma aku kutuk UMNO sb mereka lah sebenarnya menyebabkan bangsa aku punah ranah...itu jer bro...ko nak kutuk pembangkang...itu ko punya pasal lah...tak sangkut paut dgn aku...

    Tp ko terus kutuk pembangkang...pembangkang makin kuat bro...ko kutuk lah kat mana pun...mereka makin kuat bro...ko buat cam na pun...diorng aku tengok makin kuat...ko jer makin lemah....menang ko sebab ada bantuan "tangan ghaib" bro....

    ok bro...jumpa lg...

    ReplyDelete
  20. cuma aku kutuk UMNO sb mereka lah sebenarnya menyebabkan bangsa aku punah ranah...anon 11.06am

    umno sbb bangsa ko punah anon? maknanya ko tak terima la firman Allah iaitu seseorang itu menanggung dosa akibat perbuatan sendiri. sesebuah bangsa itu punah sbb sikap bangsa tu dan bukannya sbb parti, ketua kg, posmen dsb. byk dah kaum Allah lingkupkan sptmana yg diwahyukan dlm al-quran bukan sbb parti tp sbb semua kaum itu tidak tau bersyukur dan berfikir atas kekuasaan Allah.

    ReplyDelete
  21. Yo kawan2 pembangkang, sesekali datng dlm Blog UMNO (yg kurang Ilmiah) tahniah diucapkan kerana dapat mengcantas hujah2 dangkal para penyokong karat besi UMNO yg tinggal hari tendang saka. walau pun begitu diharap sabar gn hujah kerana puak dacing@kati ini mamat sensatif (emosional. Ada yg suka mengulangi hujah2 pembangkang degan mencarut spt jubur yg amat mereka gemar. Mereka ini fanatik amat sangat hatta rumput dikatakan pokok pisang sbbnya pemimpin mereka ckp. Pun begitu mereka ini tidak membahayakan sbbnya mereka ibarat kata nabi buih ditepi lautan. Ambik ini pantun 2 kerat, anak cina makan pengat sendiri mau ingat, lu pikir la sendiri.

    ReplyDelete
  22. eleh hempuk bata nak kata org sensitip. dia lagi sensitip sampai mencarut tiap kali komen. pastu hujah selalunya takde kena mengena dgn artikel. blk2 kj, najib..kj najib. cerita basi. tu la sbbnya mak bapak kat luar sana jgn hempuk anak2 dgn bata. nanti jadi mcm kapal layour @ hempuk bata ni. nyanyuk. lu pikir la sendiri.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  23. aku suka baca komen kat sini. aku tak sebelah mana2. hanya memerhati dan menilai. tapi aku rasa penyokong pembangkang komennya lebih emosi. dan setakat ni pro gov aku tgk mampu menjawab dgn baik. tapi itu pendapat aku jer. jangan marah.

    ReplyDelete
  24. Yo sedaro-sedaro Melayu, pembangkang macam Kapal Layour ko, ano-ano ko, penyokong ko,sesapo jo lah..mengikut firasat den, bangso lain tongah golak bosa tengok Melayu sesamo Melayu bercakaran, semuo menganggap "den lobih baik dari dio (ana khoiru minhu)"kato iblis kepada Allah..Allah dah ingatkan umat Islam, berpeganglah kepada tali Allah dan janganlah bercerai berai..mensyukuri nikmat yang ado, tak buleh ko? Mengikut al-Quran dan ulamak empat mazhab, mematuhi ulil amri itu wajib walaupun pemimpin itu fasiq kerana kemaslahatan masyarakat, cubo ekau jangan cari kesalahan sampai ko lubang cacing sebaliknya lihatlah dunia dengan matahati yang luhur, ekau tak dapek makan sobab pomimpin ko? tak dapek mandi sobab pomimpin ko? tak dapek jimak sobab pomimpin ko? Malay sia ni masih ditadbir dongan baik, dimajukan sampai kito dapek raso nikmat pengaliran ilmu yang diwarwarkan oleh Islam iaitu penemuan2 cendekiawan Islam seperti electricity, pengairan, geologi, mantik, etiket..tak dolah kito hidup melarat macam Melayu Champa sampai jilat2 tangan yang sodokah biskut kek dio, Melayu Kelantan yang den dah jumpo makcik2, sungguhpun botudong macam orang borilmu tapi ngaji quran tak tahu, den ajarkanlah mano yang sompek, Melayu Singapura yang dah kono tipu dek Lee Kuan Yw sampai ado yang mongadu podih hati eh nengok nasib bangso eh..oleh itu saudara2ku Melayu..ISLAM..janganlah terbawa-bawa oleh emosi, janganlah mudah diperkotak-katikkan, tanpa sejarah tak ada bangsa, tanpa, bahasa tak ada bangsa, tanpa agama tak ada bangsa, tanpa KUASA, tak ada bangsa..wassalam..

    ReplyDelete
  25. Bermula dari 5 Febuari 2009, jumlah ADUN UMNO 27, jumlah ADUN DAP 17. PKR 7, PAS 6, MCA 1 dan 3 ADUN Bebas.

    Itu pun dah cukup terang dan jelas akan 'suara rakyat' dan siapa yang sepatutnya menjadi Menteri Besar. Walaupun aku bukan orang UMNO tapi aku tak mudah ditipu oleh fahaman anwarisma wal juburi!!

    Oleh kerana MCA berada di dalam Barisan Nasional, maka jumlah kerusi BN ialah 28 orang dan 3 ADUN bebas telah membuat pengakuan di hadapan Paduka Seri Sultan Perak bawa mereka bertiga memberikan sokongan kepada BN, menyebabkan kekuatan BN ialah 31 sedangkan Pakatan Rakyat ialah 28.

    Bodoh sangatkah Paduka Seri Sultan Perak untuk membubarkan DUN? Ajaran demokrasi barat mengajarkan bahawa kelebihan satu undi juga dikira majoriti, jadi atas alasan apakah Nizar minta DUN dibubarkan? Siapakah Nizar dalam PR yang menjawat kedudukan yang sepatutnya disandang oleh Ngeh atau Nga?

    Fahaman anwarisma al juburi membenarkan amalan lompat parti dan disokong oleh Mursyidul Am PAS setelah dijangkati oleh virus Erdogan kecuali Kapal Karam memandang kerja itu jijik dan hina.

    Kalaulah pada 16 Sept 2008, berlaku lompatan oleh 30 ekor katak dari BN ke PR, sudah tentu kamu akan menyanjung dan mendewakan katak katak itu. Apakah kamu akan mengatakan berlakunya 'rampasan kuasa' sekiranya al juburi berjaya memenangi sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri, walapun dengan kelebihan 1 kerusi??

    Jahat sungguh wabak presepsi yang disebarkan oleh virus A1N1 (Anwar Ibrahim Nombor 1) yang berpunca dari BABI (Brother Anwar Bin Ibrahim) yang bertopeng manusia.

    Semoga Saiful Bukhari Azlan terus gagah dan tabah untuk menghantar al juburi balik ke Sungai Buloh bagi menghabiskan sisa umurnya di sana.... Amin!

    ReplyDelete
  26. kalau nak tulis komen tak perlulah curi jalan cerita atau gaya org tulis. Aku kesian tgk gaya tulisan tom tem bak yg akhir2 ini agak melencong dari tajuk perbahasan. Aku tgk kau komen tiru gaya aku, apenye dah abis modal ke? Kalau kau takda idea, lebih baik tak yah komen beb! Aku dah kata kau masih budak, masih mentah dlm politik dan juga gaya penulisan yg canggih. Aku dah level cicit kamat, Paneh, pencak-silat tapi kau hanya setaraf Parpu kari, melayuangkut, gedoyok dan sojuk. Aku cadang kau ambil duit kat abah kau, pergi main jauh2 atau kau mai dekat aku aku jamu sup Bata, Kah kah kah.

    ReplyDelete
  27. eleh bising lak hempuk bata ni. dia yg komen merapu sbb banyak sgt mkn sup bata tp ada hati nak ngata org. suko ko la taraf mana pun. aku mengaku ilmu aku belum sampai tahap yg diinginkan. tdk sehebat hempuk bata yg nyanyuk. gi skolah dulu la bab politik ko tahun 50an tu. dah dikatakan skrg ni zaman new politik. cepat kejar beb. ko dah ketinggalan dah sbb kepala dah kena hempuk dgn bata. idea tarak..mencarut je tau. zikir carut hempuk bata.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  28. Kito jgn gaduh-gaduh la sedaro...jom den bolanjo minum cendol kek kodai mamak Zamry.....keh...keh...keh....jom kito minummmmmmmmmmmm.....

    Usah cakap pasal politik la sedaro....sobab eh..UMNO dgn perangai dogel macam setan, tak akan solosai masalah....UMNO ni kalau kita nak berkelahi dgn dio, dio bukan nak dongar kata org lain...bilo dia dah paneh miang dan berdosing tolingo dia tu, dio nak berparang jo dongan kito...yo lah org kuek lah katokan...tp hancur yo dlm pilihan rayo...usah lah kito kacau UMNO ni sedaro-sedaro ku yg mencintai kebenaran...biar lah dio porasan sendiri...kito momokak pun dio cam tu yo....apa yang penting...maso ngundi sok jgn pangkah UMNO ko, BN ko....sonang cito...kita borkelahi anak-beranak pun buek apo...diam yo lah...biar yo UMNO nak gasak apa dio suko...kita diam yo...yg ponting maso ngundi sok....ha pangkah apo yg kito suko...tak suko jgn pikir...humban jauh-jauh...maso ni lah dio mengeletar sedaro...

    macam den lah kan....kalau nak ngundi sok..den tengok calon dulu...lopeh tu parti dia, bersih ko, kotor ko, busuk ko, lahanat ko, kalau tak ngundi pun tak po...den pueh hati...asal kan den tak ngundi UMNO/BN..atau den rosakkan undi tu...apo cito jang...mintak maaf lah yo....den maleh nak cito pasal UMNO ni lg...nanti UMNO marah kek den...tp yg ponting NGUNDI nanti....den nak sonyap yooo...yg ponting undi den, family den, sedaro den, anak beranak den tak kan dapek kek UMNO....maleh nak cito pasal UMNO ni lagi doh...dio ni degil melebihi iblis....cukup jang....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive