Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, May 26, 2009

KANSER POLITIK MALAYSIA

Pak Sedaro puas menelek kisah-kisah lucu sejak 20 hari sudah. Memacam ragam politikus Melayu, Cina, Tamil yang tak sudah main Drama dan Sarkas...gelanggang dan iklim politik yang menganggap Rakyat Politician Stupid but Awareness Right!

Ontah apo nak jadi. Yang meragam ramai ini, semuo orang kayo. Duit melambak, tak habish. Sobab tu sibuk melelong dan jadi virus KANSER POLITIK.

Nampaknya, jiko rakyat Malaysia sibuk bonar dengan temberang dan tembelang politik PAS, DAP, PPP, PKR...maka sampai Kucing Bertanduk & Musang Berjanggut lah...rakyat diBODOHkan oleh orang yang BODOH POLITIK dan CETEK AKAL.

Selsema B.A.B.I. masuk gelombang kedua dan mungkin ketiga seterusnya, sobab orang belum lagi ISLAM dan memang langsung tidak akan ISLAM akan terus mengagung kehidupan makanan dan gizi seimbang mereka dengan MENU B.A.B.I.

Allah dah jatuhkan taklik bahawa BABI ini HARAM...dan bawa banyak kesusahan kepada umat. Selagi kita berfikir dan berilmu, maka...demikianlah Allah tentukan. Jangan jadi ALLAH untuk tentukan nyawa di hujung JALAN.

Berbalik pado KANSER POLITIK MALAYSIA...Pak Sedaro fikir, orang Melayu yang memang tak bertuan mana-mana parti siasah. Tak perlu jadi Ketua Hakim Negara atau Hakim Mahkamah Rayuan untuk memberi penghakiman.

Orang Melayu baik UMNO, PAS, PKR ada jua dalam DAP dan PPP, juga tak perlu melalak macam "Anjing Tersepit", "Katak Panggil Hujan". Beri tumpuan naikkan isme-isme ekonomi dan tentukan haluan bahawa 70% kekayaan negara, boleh dinikmati oleh orang Melayu. Bukan selamanya 30% yang hari ini, baru 17.85% sahaja baik dalam pemilikan ekuiti, kuasa beli, kuasa pasaran, penawaran dan permintaan dan sebagainya.

Orang Melayu teramai yang MISKIN. Tengok siapa yang miskin bandar, miskin pinggir bandar, miskin luar bandar dan miskin tegar. 4 kategori kemiskinan Melayu ini mesti dibereskan secara hikmah dan hemah. Bukan sibuk melondeh kain dan seluar sendiri, nampak habis luar dalam...yang kecut, labuh, sontot, legam, berkeladak, busuk, hamis, hancing dan sebagainya.

KANSER POLITIK MALAYSIA, dah masuk 4G. Dulu 3G.
3G bermakna Gagal, Gelojoh, Gatal.
4G bermakna Gagal, Gelojoh, Gatal, Gila.

Orang Melayu memang ramai yang BODOH politik, sobab binatang politik gelarkan, "Ekau apo tau?". Jadi Orang Melayu kalu nak BIJAKSANA politik, poei berguru dan baco buku-buku Sains Politik. Yang akhirnya, penghujung cerita ialah - Jika orang pandai sudah tentu lawan arus POLITIK. Cuma orang bodoh yang boleh dicap sebagai DUNGU POLITICAL ANIMAL.

Kanser Politik, masih satu tanda tanya?

14 comments:

  1. boto tu pak sedaro..sayo sokong boto bona lah tu....
    yang miskin teruhs miskin kan pak asedaro, sobab UMNO dah bolit koliling pak sedaro...itu yg jd cam tu...
    tu yg jd pocah bolah pulak...UMNO memang suko pd pocah bolah pak sedaro...dio bukan main golak bosa...pocah bolah ni pendek kato eh pak sedaro, memang kojo UMNO lah...pandek kato eh lah paksedaro...ONE MALAYA dah tahu bona UMNO ni kaki hompuk org punyo pak sedaro kan....???

    ReplyDelete
  2. hompuk ko jaga parti sendiri. jgn sibukkan komen parti org. kan kau yg sebut sebelum ni jgn sibukkan parti org lain. cakap tak serupa bikin ka hompuk? ghopla jingga btui.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. akira8047
    kedaikopitepimasjid

    UBN - MEDIA TERUS DIJADIKAN "HAMBA" UNTUK MENIPU RAKYAT

    Anggota-anggota Umno digesa agar menggunakan semua bentuk media sebagai alat untuk meraih kembali keyakinan dan sokongan orang Melayu terhadap parti itu.

    Ketua Penerangan Umno Malaysia Ahmad Maslan berkata anggota Umno perlu menggunakan kelebihan-kelebihan pada media cetak dan elektronik dalam mendekati rakyat untuk seterusnya mencapai objektif mengukuhkan semula parti itu.

    Semakin terserlah wajah UBN. Satu Malaysia hanya pembohongan. Masih dengan MELAYU, masih menggunakan isu perkauman. Terang-terangan media akan disalahgunakan. Menjadi lidah penyampai kepada KERAjaan Laknatullah. Dimana kebebasan media yang dilaung-laungkan. Nampaknya seluruh rakyat Malaysia kena tipu. Ditipu KERAjaan UBN yang terdesak.

    ReplyDelete
  4. handal ko pok,

    buleh jatuhkan hukuman LAKNATULLAH kek org lain.. tinggi botul makam ko..
    setahu den orang macam puak2 gay yang patut dijatuhkan hukuman LAKNATUALLAH..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  5. den nk siarkan balik komen jejaktuah yang terdahulu.. dengan izin:

    Jejak Tuah said...
    Sedihnya....

    Teringat satu babak dlm filem 1957:hati malaya. babak dimana adlin aman ramli mengatakan kpd rusdi ramli bhw rusdi tidak layak membela org melayu krn hanya tahu berkata2 hendak membela org melayu tetapi tidak melaksanakannya (sambil menunjukkan sekumpulan penggemis melayu yg kelaparan). sedetik slps itu rusdi ramli membawa kumpulan penggemis tersebut ke kedai mkn dan memberi penggemis itu mkn sambil berkata kpd adlin bhw adlin lg tidak layak utk membela org melayu krn dia nampak kumpulan penggemis itu kelaparan tetapi hanya melihat dan berkata2 shj masih tidak juga membela..

    moral dr cerita:

    1. merupakan org yg tak guna apabila hanya mengatakan menjadi pembela tapi tidak melaksanakan pembelaan.

    2. merupakan org yg paling tidak berguna apabila hanya berkata menjadi pembela tapi hanya melihat org yg tidak dibela.

    beza no 1 dan 2 ialah yg pertama tidak mendapat maklumat maka terlepas utk membela, yg kedua ada maklumat tapi tidak membela.

    May 26, 2009 12:01 PM

    ReplyDelete
  6. demo dok baloh ni buleh gapo gak..bui la pandangan bernas sikit..ore mudo dok tgk gelagat demo ni..

    nati ore mudo naik meluat dgn parti politik n boikot PRU..baru demo tau..

    ReplyDelete
  7. ANON KATA :

    1. merupakan org yg tak guna apabila hanya mengatakan menjadi pembela tapi tidak melaksanakan pembelaan.

    2. merupakan org yg paling tidak berguna apabila hanya berkata menjadi pembela tapi hanya melihat org yg tidak dibela.

    AKU KATA PULAK :

    MEMANG SAH LAH SEMUA NI DIMENANGI OLEH JUARA BERTAHAN = UMNO/BN
    YES BRAVO ANON....

    YA BUKTINYA TERLALU BYK SEKALI...ONE MALAYSIA DAH TAHU KERJA SI UMNO/BN NI.....ONE MALAYSIA DAH TAHU .....

    KO MEMANG CERDIK BRO......

    ReplyDelete
  8. TOM TERTEMBAK DIRI SENDIRI KATA :

    hompuk ko jaga parti sendiri. jgn sibukkan komen parti org. kan kau yg sebut sebelum ni jgn sibukkan parti org lain. cakap tak serupa bikin ka hompuk? ghopla jingga btui.

    -tom tem bak-

    AKU KATA PLAK :

    hah ! tahu pun engko yer!!!pasal orrg nak pose dan mogok pun bising satu malaya....dio punya hallah.....den tak do parti lah hompuk oi!!!!! den mano2 pun buleh masuk...masuk UMNO pun buleh, masuk PAS ko, PKR ko, DAP ko, MIC ko, MCA ko, Gerakan ko, PPP (yg tgh bergasak) ko....apo2 jo lah...den punyo suko lah...den nak gasak sapo pun...den masuk kek blog PRO PR den gasak diorg...wah! marah gilo penyokong PR....den masuk gelanggang PRO UMNO pun ko rang marah2 gak kek den...tp den ttp dgn prinsip den....den tak sokong mano2...den gasak semua eh!!!! ko tgk den adokah den promosi PAS ko, PKR ko, DAP ko kek sini....??????ado ko tak waris?????
    seingat den tak do...sobab den tak tahu pasal mereka....sb den bukan ahli parti mrk....sori lah brader, den nak jd juru cakap diorang termasuk UMNO....apa barang bro.....
    tp den cakap adalah dr raso hati den sendiri yg benci pd politik kotor terutama UMNO.....den tak sokong ekau bro...sori...ingat tu....!!!

    ReplyDelete
  9. Ceh........

    setuju benar dgn pakcik bhw jika berlebih2 sgt mengutuk org politik kesannya anak muda akan menjauhi politik. akan membenci politik. melihat politik suatu yg jijik, yg hina, yg kotor walaupun begitu hakikatnya. tidak kira parti mana hari ini politik sudah kelihatan amat teruk.

    kerana politik.....

    BN/UMNO dikatakan rasuah, seleweng duit rakyat, salah guna kuasa, menzalimi pembangkang, tidak sayang bahasa sendiri, bercakaran sesama sendiri, menindas rakyat, mengkhianati rakyat dsb

    PAS dikatakan tlh lari dr perjuangan asal sehingga tiada lg slogan hukum Hudud, menggunakan al-quran dan hadis demi kepentingan politik, menjual agama demi politik, menghalal yg haram mengharam yg halal, tidak bijak mengurus negeri kerana asyik berceramah, buta sejarah, memutar belitkan fakta demi politik dsb

    PKR dikatakan tiada matlamat perjuangan dahulu berjuang membebaskan B.A.B.I sekarang perjuangan membentuk kerajaan dan menjadikan B.A.B.I perdana menteri, kata BN/UMNO rasuah tp amalan mrk juga rasuah, sanggup menggadaikan maruah agama, bangsa dan tanahair demi cita2 politik, bakal menjadikan malaysia spt turki baru, bakal menjadikan malaysia spt singapura, mendapat sokongan dr musuh-musuh negara, cakapnya tidak seperti yg dikata, ckp lain buat lain dsb

    DAP yg tlh diketahui umum sbg penyebab huru hara negara dgn peristiwa 13 mei, merupakan proksi kpd PAP di malaysia, syaitan bertopeng manusia krn sewaktu pilihanraya menggunakan ayat al-quran dan hadis, penuh dgn provokasi semangat perkauman, perancang kpd negara republik malaysia, sultan dan raja tidak dihormati, sering melaga-lagakan kaum melayu dsb

    mahu atau tidak, suka atau tidak golongan muda perlu memahami bhw di malaysia hanya politik yg dpt memelihara segalanya dan dlm masa yg sama pendidikan tidak dilupakan, ekonomi tidak dipinggirkan dan sosial tidak dijauhkan. hanya dgn politik keamanan dpt dicapai makanya jgnlah politik itu dibenci, banyakkanlah mentelaah ilmu berkaitan politik agar lebih memahami politik. gunakanlah kewarasan akal dlm membuat penilaian dan pertimbangan. jgn ikut hati nanti mati,jgn ikut nafsu nanti lesu, sebaik2 cara adalah bersederhana dlm bertindak tidak terlalu ekstrim sehingga pintu kebenaran blh tertutup, sehingga pintu hati terkambus.

    wallahua'lam.

    ReplyDelete
  10. Tahniah Jejak Tuah..terima kasih kerana menolak dakyah pembangkang

    ReplyDelete
  11. takde sapa yg marah atau nak berperang dengan kau hompok. ko je yg perasan sbb dikaburi perasaan benci yg meluap2. tu sifat setan tu hompok. mencari kebenaran mestilah dgn ilmu bukannya dgn emosi.

    kau tak berparti hompok? baguslah mcm tu. jadi kau takde hak la nak menegur sbb kau tak join mana2 pun. mcm dalam jemaah solat la. kalo imam buat silap, takkan ko yg duduk luar masjid boleh tegur imam tu. mestilah jemaah yg akan tegur sbb jemaah yg ada hak utk menggantikan imam yg silap tu. tak pun kalau imam dogil, ko niat je kluar jemaah. tapi masalah kau ni kau langsung takde dlm mana2 jemaah. so mcmana tu? lgpun kau yg nasihat org jgn masuk campur hal org lain, tapi kaulah kaki penyibuk paling aktif aku tgk dlm blog ni. setahu aku org yg sibuk hentam umno ni dialah yg paling sayang dengan umno. yelah nak cover line.

    kau cakap kau nak masuk mana2 parti pun boleh kan hompok? apa kata kau masuk pas ka..pkr ka..tak pun mic atau ppp sbb setahu aku parti2 tu ckp belit2 sesuai dgn sifat kau hompok.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  12. TOM TERTEMBAK DIRI SENDIRI...

    Sori lah bro...ekau cakap apo ni???? kona sano kona sini, kojap jd imam lah, kojap duduk luar lah....kojap tak yah solat lah, kojap solat sorg2 lah...apo ko ni???

    kalau cam tu lah gayo pemikiran ekau...BAHAYA... kang tertembak diri sendiri bro....ok kalau cam tu,....den cadangkan ekau UMNO hanya kempen pd ahli parti ekau sajolah, nak ngundi ekau cari lah org ekau yg totok tu sendiri, ekau jgn cari dan ajak org cam den yg non-partisme ni undi....(org ateh pagar le ni bro)ekau buek dulu lah sblm ekau suruh jgn campur hal politik....ko berani ko?????

    semua org dlm malaya ni bebas beri pandangan dan kritikan serta apa sahaja prinsip dia.....ado ko nak beri pandangan tak buleh waris??? mentang2 lah den tak puji UMNO ekau selor tape pulak mulut den....tinggal lg ekau tak suka, itu hak engko tp hakikatnya engkao tahu lah bhw kini tidak semua rakyat bersama engko lg...sekurang2 engko tahu itu, hanya dlm blog jer perkara ini ekau ketahui...di alam nyata tak nampak bro....mcm periuk api lah kan....nampak ker bro...???tak nampak kan??? tp tba2 dia buleh molotup dan menghancurkan engko....ko msh GAGAL bro nak convince org!!!!sebab aku paling benci politik kotor UMNO.....ye...ingat tu...!!!!

    ReplyDelete
  13. jelas terbukti bila tak dpt jawab hujah org si ano ni kasi belit kenyataan. tgk camna dia jwb bab jemaah tu. pastu nasihat org jgn masuk campur hal parti org tapi bila time dia boleh plak msk campur buat komen dan fitnah. tipikal pembangkang bang. cakap belit, fitnah, talam dua muka. wlpn dia kata tak masuk mana2 parti, tp kecenderungannya jelas ke arah pembangkang. lg mau kasi putaq x ngaku.

    ReplyDelete
  14. Whoopss....

    Nak dibetulkan, anon yg meratibkan bhw rakyat tidak bersama kerajaan BN/UMNO adalah tidak tepat. rakyat perlu faham bhw kerajaan BN/UMNO masih lg merupakan kerajaan yg memerintah kerajaan persekutuan hasil dr mandat dlm PRU12 dan itu bukti majoriti rakyat memberi mandat kpd BN/UMNO. Rakyat masih sayang kpd BN/UMNO. cuma pencacai PR shj yg sering meratibkan bhw spt seluruh rakyat membenci BN/UMNO.

    Insya'allah, dgn ilmu dan kewarasan yg ada pada rakyat, rakyat tidak akan diperbodohkan lg. dgn izin allah juga terbentuknya kerajaan BN/UMNO walaupun ustaz2, ustazah2, alim ulamak PR tlh melakukan berbagai solat hajat nak menjatuhkan kerajaan BN/UMNO itu seperti pd tahun 1999 (seluruh sekolah pondok dan sekolah agama melaksanakannya). Tanpa izin Allah ianya juga tidak berlaku. Mungkin Allah tidak mengizinkannya kerana terdapat hati yg tidak ikhlas membela Agama, bangsa dan tanahair didalam gabungan tersebut. atau mungkin doa itu tidak dimakbulkan krn terdapat pelaku maksiat didalamnya yg blh merosakkan agama, bangsa dan tanah air.

    wallahua'lam......

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive