Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, May 3, 2009

FALSAFAH ONE MALAYSIA

Pak Sedaro sibuk melayan memacam pe'al rakyat akar umbi yang soring nyungkit dan nyumpit perihal falsafah "1 Malaysia". Jadi dalam ruang ini, Pak Sedaro nak bantu sikit-sikit merungkai apa yang difaham dan didewasa oleh kematangan akar umbi, pasal "1 Malaysia".

Bilo mano Dato' Onn Jaafar mulo terbit dalam kelompok intan dan permata ummah di awal 1940an, beliau tidak menarik hand brek untuk berehat dalam perjuangan dan jihad "1 Tanah Melayu". Alhamdulillah, Tanah Melayu disatu hati dan fikir dengan proses peralihan dan perombakan perang intelektual melalui Jihad Malayan Union. Dah ponat dengan skrip tersebut, Almarhum Tunku ambil baton, diganti dengan Allahyarham Tun Razak, kemudian Allahyarham Tun Hussein. 1981, hero Melayu waktu itu yang dicanang dengan sikap Ultra-Melayu, ambil tampuk kepemimpinan hingga 2003. Oktober 2003, baton era millenium disambut oleh anak dan cucu seorang Ulamak terkenal, yang menelah tarikh 31 Ogos 1957, sebagai tarikh keramat Tanah Melayu merdeka. Kemudian April 2009, waris Sulung Allahyarham Tun Razak menduduki tampuk nombor 1, kerajaan Persekutuan Malaysia. Ini semua ialah rantaian proses yang berlaku, dan tidak boleh dipertikai kerana sejarah telah tercatat.

Di mana "1 Malaysia"? Sepanjang amatan Pak Sedaro "1 Malaysia" ini macam la juga, kisah-kisah slogan, cogankata, falsafah yang ditiup oleh setiap insan kePerdanaan yang lahir di Tanah Melayu. Alhamdulillah, Allah masih sayang akan kita.

Cuma, rakyat akar umbi masih terkial-kial mencari resepi keSaktian "1 malaysia". Pak Sedaro fikir, caro paling mudah nak faham pengertian tersirat dan capaian masa depan satu Malaysia dengan mendalami setiap kalam yang pernah dilontar oleh ribuan pemimpin yang pernah lahir di Tanah Melayu.

Pak Sedaro, nampak, rakyat bukan sahaja tercari dalam semak dan belukar pasal "1 Malaysia" tapi di perpustakaan mewah dan cendiakawan pandir yang bergentayangan @ berpeleseran di tanahair ini. Bukan semua "computer literate" @ celik IT "teknologi maklumat @ ibu tunggal", kadar celik huruf negara juga belum sampai seperti di Jepun 99%. Jadi macam mano nak tarbiyah dan terjemah "1 Malaysia" kepada rakyat terbanyak.

Orang UMNO pun tak reti nak berhujah tentangnya? Orang PKR pun membuta-tuli berhujah? Orang PAS hentam keromo aja? Yang lain-lain, lagi la...jangan diharap. Semua pakat "harap kan pagar, pagar makan padi".

Siapa yang wajar memberi kupasan Hujah tentang "1 Malaysia"? Siapa lagi, jika bukan PM dan TPM. Tapi bagaimana....Rakyat akar umbi....fikir?

"1 Malaysia" ini macam makan gula-gula Hacks. Macam pergi ke KFC dan McDonalds. Macam poie Pavillion, Suria KLCC, Mid Valley, Hartamas. Macam menjenguk Iskandar Malaysia. Macam berkunjung ke Sepang International Circuit, KLIA, Pelabuhan Kelang. Macam naik Airbus 340, Star Cruise, Suyoz ke ISS. Macam bawa Mercedez, Porshe, BMW, Rolls-Royce. Macam nak tidur di Palace Golden Horses, Mandarin Oriental, Carcosa Seri Negara.

Jika "1 Malaysia" nak diterjemah secara langsung dan masuk ke lubuk hati, fikiran dan tabiat harian rakyat teramai dan tepat...PM dan TPM kono la buat Pasukan Gerak Gempur Khas yang mendukung Agenda 1 Malaysia.

Siaran TV semua saluran, ada highlight 1 Malaysia. Siaran radio semua saluran juga ada highlight 1 Malaysia. Surat khabar mainstream dan tabloid termasuk keluaran bukan rasmi @ lidah pembangkang juga, ada cerita 1 Malaysia. Semua papan tanda, billboard di pintu-pintu masuk Utama Negara, ada tanda 1 Malaysia. Bahan bercetak Percetakan Nasional Berhad, perlu bawa Agenda 1 Malaysia. 1 Malaysia di warung kecil, kereta sorong, tukang kasut, balai-balai polis, sekolah-sekolah, organisasi dan institusi kepentingan Persekutuan dan Negara Malaysia, simbol 1 Malaysia di semua rumah ibadat Islam, Kristian, Buddha, Hindu, Sikh dan sebagainya. Semua premis kepentingan rakyat dan kemudahan awam, mesti ada tanda 1 Malaysia.

Pak Sedaro, fikir rakyat akan faham akhirnya...apa itu 1 Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan". Mano-mano pegawai atasan, pegawai tak atasan, pegawai suruhan dan budak suruhan kerajaan yang BANGANG, BANING, BENGONG, BEBAL, STUPID, MENTEKEDARAH DUIT HARAM, DAN MENYUSAH RAKYAT serta tidak COCOK dengan 1 Malaysia, beri notis 24 jam untuk ditamatkan perkhidmatan mereka. Sobab, mereka inilah MUSUH UTAMA NEGARA. Inilah Gunting Dalam Lipatan, Api Dalam Sekam, Musuh Dalam Selimut.

Barulah pengkisahan sejarah "1 Malaysia: rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" beroleh buah yang baik dan lazat. Yang boleh dikongsi rasa, fikir, kasih dan sayang untuk Agama, Bangsa dan Tanahair. ... Kalau Pandir sangat, tak tahu nak fikir, jomput Pak Sedaro dan Pasukan Khas Pak Sedaro untuk "aku bukanlah perwira, gagah menghunus senjata"...

Allah Hu Akhbar.

4 comments:

  1. Ekao Cicit Kamat membebel bebal apa tentang 1 Malaysia itu yg di perkenalkan oleh anak beranak PM yg ada sikit kureng tu. Kau sendiri pun tak faham2 memebebel babi apo nyo. 1 Malaysia tu gimik Malaysian Malaysia, ada faham bongok.PM kau tu kureng sikit. Kau tengok lah dah kena 4-1, tap tap dah kecut telo tak mau tanding kek Penanti. Apo ko jadah pendapek ni. kao tgk Mahazalim@mahakhinzir pun kata BN kena lawan sbb BN kita ni parti memerintah. Tak kan pulak main ikut perasaan takut kalah duit habis projek mee segera. Takpa la kalah sbb rakyat jugak dapat projek. Anak Razak ni pun tgk cara dai rampas Perak pun seperti zaman Batu. Tak payah panggil Queen Counsel, panggil budak Dip Law UITM pun boleh jelaskan.

    ReplyDelete
  2. Wahai Cap Kati yang Bangang dan BEBALISME

    Aden raso, chap kati ini boleh tukar kewarganegaraan. 1 Malaysia difalsafah bukan untuk orang yang JELAS BODOH dan LUPA DIRI macam Chap Kati.

    Tak sedar di UNTUNG. Chap Kati ini, WAJIB poei sekolah tadika. Maren, maso mengaji dan sonang, tak disodarkan. Chap Kati ini, masih mudo. Tak tahu, susah sonang orang makan Tapioca. Yang tahu makan kodai ponoh Ajinamoto.

    Chap Kati kalu dengkel fikir, tak payah berdebat dengan Cicit Kamat, ketulahan nanti.

    Poei pati geni, atau berkhalawat...insafkan diri dan buat taubat nasuha..

    Malaysia@Tanah Melayu tak perlu warga spesis Chap Kati...pegi Singapore ke...Israel ke...Aurtralia ke...

    Baco dengan ilmu pasal One Malaysia, bukan dengan kepala lutut dan tumit.

    Bodoh kata bodoh, jangan musang ternanti-nanti,
    Gelojoh katakan gelojoh, jangan bawa sampai MATI

    ReplyDelete
  3. Anonymous kek ateh doh Paneh Miang atau kau Pantet Miang takdo telo. Kau tgk aku punya tulisan padat dan dahsyat keno btg idung kau, copek2 kau meraban membabi buto. Ptuoi! dasar otak kayu. Weh weh weh jangan mareh, kau masih budak2.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive