Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, May 10, 2009

SELAMAT HARI IBU

KOHADAPAN OMAK YANG BERADO KEK KAMPONG, DIKEHENINGAN INI ANAKANDA MENGUCAPKAN SELAMAT HARI IBU. KALAU DULU SEMASO OMAK LAHIRKAN ESEY, OMAK BOSAKIT BOSUSAH MEMBOSARKAN, MENYEKOLAHKAN, MENDIDIK DAN SEKARANG NI SEY PUN DAH BOCUCU, OMAK TOTAP OMAK SEY DI DUNIO DAN DI AKHIRAT. CAMANO BOSAR SALAH SEY KEK OMAK, OMAK TOTAP MAAF KAN SEY. SETIAP KALI ARI RAYO, SETIAP KALI SEY MENYONGOK OMAK KEK KAMPUNG. BOLUM ADO SEBOSAR ZARAHPUN KURANG EH KASIH SAYANG OMAK KEK SEY DOH. SETIAP KALI SEY MENGUSAP RAMBUT OMAK YANG PONOH NGAN UBAN TU, SEMAKIN RINDU SEY KEK OMAK WALAUPUN OMAK BERADO KEK DOPAN SEY. ABAH DAH LAMO PO'IE MENGADAP ILAHI, SETIAP KALI SEY BALIK KAMPONG DAN DAPEK MENATAP WAJAH OMAK TU, SETIDAK-TIDAK DAPEK MENGURANGKAN RASO RINDU SEY KEK ABAH, MAK.

MAK, SEY SENTIASO BEDOA, AGAR ANAK-ANAK, CUCU-CUCU SEY AKAN AKAN SENTIASO INGAT KAN OMAK EH MACAM MANO SEY SAYANG, CINTO, MERINDUI, MENYANJUNG OMAK.

MAK, APO YANG SEY RISAUKAN KEK SINI, BILO MELIHAT ORAG-ORANG MUDO HARI DAH LUPOKAN NASIHAT OMAK AYAH EH. DAH TAK INGATKAN CAMNO SUSAH EH OMAK AYAH MENCARI DUIT NAK NYEKOLAH DIO ORANG. CAMANO KERAJAAN MEMBANTU DENGAN MACAM BIASISWA. ANTAR DIO ORANG NI KELUAR NEGARO BELAJAR SAMPAI JADI PANDAI-PANDAI. TAPI ARI NI DIO ORANG MEMANDAI-MANDAI PULAK MENUDUH KERAJAAN ARI NI ZALIM. KEK PERAK TU DIO ORANG TUDUH KERAJAAN HARAM. TAK SODAR DEH YANG IDUNG DIO ORANG TU DAH KONO CUCUK.

ONTAHLAH MAK, TAPI JANJI SEY ARI MASIH SAMO MACAM JANJI SEY MULO-MULO KELUAR RUMAH DULU. OMAK TOTAP OMAK SEY, CAMANO KASIH SEY KEK OMAK DULU, MACAM TU JUGAK EH ARI NI MALAH SEY RASO LOBIH TOBAL LAGI BILO DAH BORANAK CUCU NI. SEY TOTAPKAN SAYANGKAN OMAK DI DUNIO DAN AKHIRAT.

SELAMAT HARI IBU UNTUK OMAK YANG TERSAYANG DAN JUGO UNTUK SELURUH OMAK-OAMK KEK DUNIO NI.

No comments:

Post a Comment

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive