Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, March 19, 2009

GUNA JER TEKNOLOGI...

Teringat perbincangan para pemikir Melayu dari pelbagai latar belakang mengenai gejala rasuah. Banyak pendapat dikemukakan.

Yang menarik perhatian saya ialah cadangan daripada salah seorang wakil UMNO-Singapura apabila beliau menyatakan di Singapura kurangnya berlaku rasuah kerana sistem pelaksanaan undang-undang kebanyakannya menggunakan teknologi dan kurang penglibatan manusia. Contohnya penggunaan kamera.

Agaknya kalau di Malaysia ni dilaksanakan kaedah yang sama, boleh kurang ke rasuah? Kalau nak kawal pengambilan rasuah di kalangan polis/jpj dalam kes-kes berkaitan trafik boleh la kot. Tapi kalau nak kawal Khairy Jamaluddin, Dato Sahak, Anwar Ibrahim, Husam Musa dan lain2 tu camana pulak...berjuta kamera la kena pasang kat negara ni...

7 comments:

  1. oi paneh miang...kalo korang tu rasa miang sebab pemimpin2 korang da kena tangkap rasuah...padan la muka tu...jgn sebarang plak nak tuduh pemimpin lain...dasar penyokong UMNO...dah kena taik kat muka, nak lempar lak taik tu kat orang lain...dasar makan suap!!!

    ReplyDelete
  2. oi anoy #1...yang ko emo sangat ni apsal...husam musa bagi ko tumpang umah dia ke hari2??sudah la ko..nak backup parti yang still ding-dong..dahla tag team dengan DAP..korang x sedar ke semua tu

    ReplyDelete
  3. Dasar parti Rasuah. AnakGanu kene lebong. Tak patut ada anak miskin atau miskin tegar kat Ganu sbb UMNO dh kontrol berpenggal2 Ganu. Klau wang ehsan Petronas diberi sama rata, nescaya tiada yg miskin di ganu, Natang Pak Deris.

    ReplyDelete
  4. Wa sudah ckp ini parti, parti kotor punya. Dari dulu kini dan selama nya. Bermula dari maha shit sampai Barisan Najis. Tapi kali ini memang Barisan Najis khinzir, amat kotor. Pak Ali dan KJ ckp meka tak salah. 3 agen Ali pun tak dipanggil ku Din untuk menjawab tuduhan. Tp mungkin juga ada tangan Mahatahik yg mainkan peranan. Lu pikir la sendiri Pantet Miang parti yg tak rasuah. Lain kali kalau ada JKK mai rmh atuk aku Mahakhinzir, nak kasi subsidi beruk dan gigi palsu aku hambat jauh2.

    ReplyDelete
  5. itu Najis NIK pun macam taik. Itu sebab Anwar jubur suka juga. Itu rasuah dalam PAS halal, sebab nik najis ada fatwa baik dgn tuhan. Tuhan sudah takut sama Nik Najis sebab nik najis warning tuhan ganster! Itu kaki buntut orang PKR sebab tu banyak cerai berai. Cian itu citi. Rupanya Ustaz mail sukay boboy! Patut kena cerit.

    ReplyDelete
  6. kalo pakai kamera utk pantau rasuah nuar sodomi sejak dia dlm umno dulu..dah tentu dia tak dapek kluar penjara sampai mati la jwbnya. b.a.b.i. kaki rasuah tegar seumur hidup.

    ReplyDelete
  7. Singapura memang boleh memantau menggunakan teknologi, sebab negaranya kecil.

    Mungkin boleh juga dilaksanakan di Malaysia tetapi mestilah akan melibatkan kos yang terlalu tinggi. Baik kita cuba cara yang lain yang sesuai dengan geografi Malaysia.

    p/s: Oh ya, kepada empunya blog, adalah wajar anda larang Anonymous membuat komen, kerana mereka semua ini bacul dan penakut. Berani di alam maya saja.

    ReplyDelete

Blog Archive