Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, March 19, 2009

GUNA JER TEKNOLOGI...

Teringat perbincangan para pemikir Melayu dari pelbagai latar belakang mengenai gejala rasuah. Banyak pendapat dikemukakan.

Yang menarik perhatian saya ialah cadangan daripada salah seorang wakil UMNO-Singapura apabila beliau menyatakan di Singapura kurangnya berlaku rasuah kerana sistem pelaksanaan undang-undang kebanyakannya menggunakan teknologi dan kurang penglibatan manusia. Contohnya penggunaan kamera.

Agaknya kalau di Malaysia ni dilaksanakan kaedah yang sama, boleh kurang ke rasuah? Kalau nak kawal pengambilan rasuah di kalangan polis/jpj dalam kes-kes berkaitan trafik boleh la kot. Tapi kalau nak kawal Khairy Jamaluddin, Dato Sahak, Anwar Ibrahim, Husam Musa dan lain2 tu camana pulak...berjuta kamera la kena pasang kat negara ni...

7 comments:

  1. oi paneh miang...kalo korang tu rasa miang sebab pemimpin2 korang da kena tangkap rasuah...padan la muka tu...jgn sebarang plak nak tuduh pemimpin lain...dasar penyokong UMNO...dah kena taik kat muka, nak lempar lak taik tu kat orang lain...dasar makan suap!!!

    ReplyDelete
  2. oi anoy #1...yang ko emo sangat ni apsal...husam musa bagi ko tumpang umah dia ke hari2??sudah la ko..nak backup parti yang still ding-dong..dahla tag team dengan DAP..korang x sedar ke semua tu

    ReplyDelete
  3. Dasar parti Rasuah. AnakGanu kene lebong. Tak patut ada anak miskin atau miskin tegar kat Ganu sbb UMNO dh kontrol berpenggal2 Ganu. Klau wang ehsan Petronas diberi sama rata, nescaya tiada yg miskin di ganu, Natang Pak Deris.

    ReplyDelete
  4. Wa sudah ckp ini parti, parti kotor punya. Dari dulu kini dan selama nya. Bermula dari maha shit sampai Barisan Najis. Tapi kali ini memang Barisan Najis khinzir, amat kotor. Pak Ali dan KJ ckp meka tak salah. 3 agen Ali pun tak dipanggil ku Din untuk menjawab tuduhan. Tp mungkin juga ada tangan Mahatahik yg mainkan peranan. Lu pikir la sendiri Pantet Miang parti yg tak rasuah. Lain kali kalau ada JKK mai rmh atuk aku Mahakhinzir, nak kasi subsidi beruk dan gigi palsu aku hambat jauh2.

    ReplyDelete
  5. itu Najis NIK pun macam taik. Itu sebab Anwar jubur suka juga. Itu rasuah dalam PAS halal, sebab nik najis ada fatwa baik dgn tuhan. Tuhan sudah takut sama Nik Najis sebab nik najis warning tuhan ganster! Itu kaki buntut orang PKR sebab tu banyak cerai berai. Cian itu citi. Rupanya Ustaz mail sukay boboy! Patut kena cerit.

    ReplyDelete
  6. kalo pakai kamera utk pantau rasuah nuar sodomi sejak dia dlm umno dulu..dah tentu dia tak dapek kluar penjara sampai mati la jwbnya. b.a.b.i. kaki rasuah tegar seumur hidup.

    ReplyDelete
  7. Singapura memang boleh memantau menggunakan teknologi, sebab negaranya kecil.

    Mungkin boleh juga dilaksanakan di Malaysia tetapi mestilah akan melibatkan kos yang terlalu tinggi. Baik kita cuba cara yang lain yang sesuai dengan geografi Malaysia.

    p/s: Oh ya, kepada empunya blog, adalah wajar anda larang Anonymous membuat komen, kerana mereka semua ini bacul dan penakut. Berani di alam maya saja.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive