Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, March 9, 2009

MAULIDUR RASUL: Antara Sunni, Syiah dan Wahabi

Allahumma solli a'la saidina Muhammad wa 'ala alihi wa ashabihi radiallahuanhum ajma'in. Selamat dan Salam untuk Rasulullah junjungan tercinta. Maulidur Rasul yang jatuh pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571 merupakan hari keputeraan nabi kito yang mulio, Nabi Muhammad s.a.w (Sallallahu Alaihi Wasallam).

Kita tengok sikit sejarah sambutan Maulidur Rasul nih. Mano yang tau tuh, kot ado yang terkurang or tersilap, harap pobotokanlah. Ese nih pun sekadar ingat-ingat yo sambil selak kitab-kitab lamo yang ado. Tapi maklumlah, sekarang kojo asyik kiro duit yo. Banyak bona lupo eh. So, kengkawan poboto kan se yo kalau ado yang silap. Tapi kalau kengkawan set-set Wahabi nak pobotokan pun, ese tak marah yo.

Kalau tak silap otak dan pembacaan ese nih, menurut sejarah, sambutan Maulidur Rasul momulo skali telah dimulokan oleh orang dari korajaan Fatimiyah di Mesir dan disambut secaro bosar-bosaran somonjak tahun 969 M lagi. Makno eh sokarang dah 12 Rabiul Awal tahun 1430 H. So, kiro sendiri la yo. Tak dapek se nak nolong tu de. Sambutan ini kalau ikut tahun tuh, dimulai dengan pemberian khutbah yang mengingatkan kisah sebelum kelahiran Bagindo, kelahiran Nabi, time kocik, romajo, belio, wahyu jadi Nabi dan kemulioan-kemulioan Bagindo yang mulio. Manokalo manisan seperti madu kesukaan Rasulullah S.A.W. diedar-edarkan pada akhir sambutan eh.

Tapi kemudian eh, sambutan mauled ini diharamkan atas arahan pomorintah pado maso tu atas beberapo sobab. Tapi kemudian, pomorintah yang lain pulak bonarkan somulo. Jadi, abad ke 7, sambutan ini disambut secara rasmi di wilayah Irbil siap dengan cuti umum lagi sopoti di Negeri Sembilan sekarang. Cayak la Negeri Sembilan. Maso tuh di wilayah Irbil nih, pemerintah eh kalau tak silap pemerintahan seorang Sunni bernama Muzafar Al-Deen Abi Sa`d Kawakbri Ibn Zein Ed-Deen 'Ali- Ibn Tabakatikin. Time nih jugak la pemerintah sunni ini mengarahkan agar ternakan disembelih dan dagingnya dibahagikan kepada orang ramai. Ingat tau, pemerintah sunni. Bukan Syiah dan bukan jugak Wahabi. [Nota kepalo: Haji Hadi antara pelopor Wahabi dalam PAS, dio pun tak suko. Tapi Tok Nik Ajih macam kito gak daripado aliran As-Syaierah. Tapi ese tak sotuju gak bilo Dato' Nik Ajih kato sumo agamo leh guno Allah untuk refer pada Tuhan masing-masing. Memang dari sogi logik leh terima tapi dari sogi akidah untuk orang kito yang tak bapo nak mendalam ilmu agamo nih or yang nak baru blaja, ese totap raso tak sesuai. Lagipun itu pendapat dio somato yang ado unsur-unsur politik. Apopun, Aji Adi totap hampeh. Ese cakap yo, jangan amik ati yo penyokong PR. Tapi kok dikoba an pado Bung Anwar Bin Ibrahim, mako dengan mudah dio jawab,"Benda sedap bang, lagi sompet lagi lah sodap".]

Tapi malang pulak, sambutan kelahiran Nabi dirosakkan dengan mende-mende bidaah yang sesat lagi menyesatkan. Keadaan ini telah mengundang perselisihan pendapat antara ulama’ mengenai hukum mengadakan sambutan Maulidur Rasul. Menurut Sheikh Muhammad Fadl 'Ashur, pada kurun ke-9, terdapat ulama’ yang membolehkannya dan ada pula yang melarang diadakan sambutan tersebut. Imam As-Suyuti, Sheikh Kabir Muhaddisin Ibn Hajar Al-'Asqalani (anak murid Imam Ibnu Taimiyyah) dan Imam Ibn Hajar Al-Haythmi mengharuskannya, namun mereka mengutuk bidaah yang berleluasa berlaku dalam sambutan tersebut. Pendapat tersebut berdasarkan firman Allah "Dan ingatkanlah mereka tentang hari-hari Allah". Sebahagian ulama' dalam mengulas ayat tersebut, mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda 'Hari-Hari Allah' itu adalah rahmat dan petunjuk Allah, dan kelahiran nabi s.a.w itu merupakan suatu rahmat yang agung.

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi berpendapat bahawa umat Islam pada zaman kini semakin lupa akan kepentingan sirah Nabi s.a.w, maka sambutan Maulidur Rasul ini adalah suatu kaedah untuk mengingatkan mereka mengenai perjuangan Nabi agar dapat diambil pengajaran daripadanya. Beliau menambah bahawa sekiranya sambutan ini dijalankan sejajar dengan syariah (tiada bidaah), ia dapat mendekatkan umat Islam kepada ajaran Islam dan sunnah serta sirah kehidupan baginda s.a.w.

Sheikh 'Atiyyah Saqr pula berpendapat bahawa sambutan ini dibolehkan sebagai tanda cinta kepada baginda dan merupakan usaha yang membantu kita untuk mencontohi baginda. Namun, ianya mestilah tidak membabitkan perkara-perkara yang dilarang oleh agama seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, tidak beradab dalam masjid dan sebagainya. Tambah beliau, kaedah menyambut sambutan ini adalah seperti mentelaah sirah dan sunnah baginda, membina masjid dan tempat keagamaan, melakukan kerja-kerja sukarelawan yang kesemuanya dapat mengingatkan kita untuk menghayati kisah perjuangan baginda dahulu.

Bagi pendapat Wahabi pulak, sambutan maulidur rasul ini tak lain tak bukan hanyalah perkara baru, rekaan semata-mata yg tak pernah diamalkan Rasulullah S.A.W. sendiri apatah lagi generasi salafus soleh. Wahabi berpendapat, sekiranya Rasulullah S.A.W. dan generasi-generasi terbaik umat manusia pun tak sambut hari jadi Rasulullah. Apakah hak kita untuk menokok tambah lantas menyambut hari jadi Rasulullah dgn macam-macam jenis bid’ah? Nabi hanya mengingati hari lahir dia dengan mengamalkan puasa sunat Senayan. Kalau Nabi mengingati hari lahir dengan berpuasa (berjimat cermat), kenapa kita menyambut hari lahir baginda dengan banyak pembaziran? Kan Nabi menegah kita membazir? Sambut hari jadi ni pon patut tak dibenarkan..sebab tiap tahun kite makin dekat dgn kematian…kenapa perlu diraikan?

Tapi pendapat ese pulak, daripado mesyuarat Negara Pasir Dua Butir bawah pokok tompek mamak buek bisnes, ataupun piket PPSMI yang mengarut hingga mencemarkan ketenteraman awam, baik la kita berarak sambil berselawat daripada maki hamun orang sesuko ati. Memang Sheikh Yusuf Al-Qaradawi dan Sheikh 'Atiyyah Saqr takdo kato leh berarak, tapi eh berarak tuh tunjukkan perpaduan kito tak kiro ruang atau pemikiran politik. Sambil berselawat, orang bukan Islam pun tengok gorun. Nih asyik nak berarak utk bertompo ngan Polis dan FRU, apo cito? Sian polis dan FRU. Diorang pun nak gak bosamo kuargo eh. Asyik nak jago orang PR yang tak abih-abih dongan politik sompet. Lagipun, Ummat akhir zaman ni, makin jauh dari amalan berjemaah. Yang nak berjemaah ialah meruntuhkan negaro atas arahan Bung Anwar Bin Ibrahim tu plak lobih digomari. Abih camno?

P/S:
Sedaro Paneh & Puako Deso, totibo ajo ese pun layak.
Senior-senior lain apo cito? Tak nak melayakkan diri ko?
Ko kono tunggu arahan Bung Anwar Bin Ibrahim gak?

8 comments:

  1. selamat menyambut maulidur rasul..

    ReplyDelete
  2. YB Taib Azamudden Mat Taib (Pas-Baling)pun ckp Allah yang dimaksudkan oleh agama lain adalah berbeza dengan Allah yang dimaksudkan oleh Islam.Jadi kena la halang.

    Nik ajis mmg dah nyanyuk.Kes Elizabeth Wong pun dibelanya. PASUCK.Adil Yahudi.

    ReplyDelete
  3. Fuck u Mahazalim, Tradisi membela anak beranak. Allah taala maha kuasa, walau pun laki bini doktor tetapi sekor pun anak tak menjadi. Anak2 che det masa sekolah menengah semua bodoh2 belaka termasuk mirzan, mokzani dan mukriz. Anak2 semua disumbat pintu belakang Ke MRSM Kota Baru. Lepas tu semua di antar ke luar negara. Tak heran lah Ketika tu mantan Menteri Pelajaran. Anak2 kampong yg periksa MRSM pas pun tak sumbat masuk. Ini lah Tradisi membela rakyat. Ckp tak serupa bikin Podah pedukang.

    ReplyDelete
  4. Rafidah sekor lagi babi tua, adakah dia pandai2 nak kato orang Melayu di peralat oleh orang Cina melawan Raja Melayu. Tak ada akal ka Nenek ni, org pun ada akal tak lawan raja sendiri. Yang terang2 org melayu lawan Raja sendiri adalah UMNO Natang terengganu, Anuar Musa, UMNO Zaman Ghazali Jawi dan yg puncak nya, Mahafiraun yg ambil imuniti Raja. Terlaksanalah sudah agenda parti Neo Kolonial sehingga Karpal OKU pun nak saman Raja Perak. Sapa yg salah cik oii. Rafidah diam seribu bahasa bagi AP kat menantu, menantu pula jual kat cina. 50 thn DEB tak kemana tp masuk kemelayu elit ni. Mai kampung belakon mcm Mat Taib.

    ReplyDelete
  5. kesian ano atas ni tak dpt ap agaknya. tu yg marah sgt tu. dia siap tahu semua anak mahathir bodoh. mungkin anak2 dia sendiri pandai2 dan masuk mrsm. ataupun blum ada anak..dan anak2 dia bakal jadi kaki maki hamun mcm dia. jgn kata mrsm, agaknya nak masuk skolah uganda pun tak layak. betul la dia cakap tu, Allah Taala Maha Kuasa. tunding kat org, diri sendiri yg akan terkena.

    sedih la tgk org mcm ano ni. tak faham agaknya msg maulidur rasul dlm artikel ni. lain yg ditulis, lain yg diulas. ni la nak kata bodoh, tau pulak bukak internet. oh lupa sapa bwk ict ke malaysia? oh..si mahathir yg difuck kan nya tu.

    agaknya kalo keluarga ano ni yg mati kena ketuk dgn kayu golf sultan johor dulu, mesti dia sokong tdm hapuskan imuniti raja. agaknya la. ataupun dia masih terima walaupun raja tembak mak dia atau rogol akak dia. bagus la kau ano. cayalah.

    kekebalan raja terlucut hanya jika mereka melakukan jenayah. itupun dibicara di mahkamah khas. tak boleh sewenang2nya. tapi kalo raja buat keputusan dlm urusan rasmi mcm sultan azlan buat di perak tu, dia masih terlindung dan kebal atas tugas rasmi. dan kerajaan wajib protect raja yg bertindak atas urusan rasmi. takde la sewenang2nya nak demo bantah raja siap baring atas jalan. yang tulis natang tu pun salah juga sebenarnya.

    pandai la skit bezakan wahai spesis ano pendek akal dan tak reti ulas artikel pastu hentam isu lain. mcmana la org nak sokong pembangkang mcm ni. berhujah sgt lemah. tunjukkan kedangkalan sendiri.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  6. Salam,
    Kalau macam anak Tun DrM dikatakan bodoh, anak yang macamana baru dikatakan pandai?

    Malas nak layan...

    Selamat menyambut maulidurrasul. Melakapun cuti, bro...

    ReplyDelete
  7. Aku bangga punyai 3 pemimpin pelapis pemuda 1) KJ ahli lembaga Pengarah Temasik 2) Mukriz proksi kroni lama 3) Khir Toyol 20 lapuran Rasuah siap dgn perincian lagi. UMNO sudah berubah, tradisi membela rakyat.

    ReplyDelete
  8. ni satu lagi org tak beridentiti dan berakal cetek. kalo ya pun tdk kreatif dan tiada idea, jgnlah menggunakan id org. sedih betul tgk puak pembangkang ni. letih mak dia ngandung dia dulu.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive