Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, March 19, 2009

Angkara Lembaga Disiplin Umno, BN bakal menerima padah di DUN Bukit Selambau

Aku ingin mengulas mengenai kenyataan yang dikeluarkan oleh Dato Seri Najib Tun Razak berkaitan dengan soalan wartawan mengenai Ali Rustam yang dikatakan menjadi kambing hitam dalam Buletin Utama jam 8 malam tadi.

Menurut beliau, Umno ingin membersihkan gejala politik wang di dalam parti itu maka sewajarnya keputusan yang dibuat oleh Lembaga Disiplin Umno harus dihormati. Tidak timbul persoalan samada Ali Rustam dijadikan kambing hitam mahupun tidak kerana ia hanyalah sebahagian daripada proses pembersihan tersebut.

Aku bersetuju dengan niat suci Umno untuk membersihkan gejala politik wang di dalam parti itu. Namun yang menjadi persoalan ramai terutama di kalangan ahli Umno dan mereka yang berada di luar Umno bukanlah soal Ali Rustam dijadikan kambing hitam ataupun kewibawaan Lembaga disiplin Umno di dalam menjatuhkan hukuman, tetapi ialah ketidakadilan berdasarkan hukuman berbeza yang dijatuhkan kepada Ali Rustam dan KJ.

Analogi yang ingin aku berikan ialah; mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952, hanya ada satu sahaja hukuman iaitu hukuman mati. Tidak kiralah jika seseorang itu membawa 1000 gram dadah mahupun 1800 gram dadah, hukumannya tetap sama iaitu hukuman mati mandatori.

Perlu diingatkan bahawa ahli-ahli Umno hanyalah seramai 3-4 juta orang sahaja sedangkan berjuta-juta lagi pengundi adalah di kalangan mereka yang berada di atas pagar. Seandainya Datuk Seri Najib tetap ingin mempertahankan keputusan yang jelas tidak adil terhadap kes Ali Rustam dan KJ semata-mata kerana KJ itu menantu PM, maka tidak mustahil kedudukan BN di dalam pilihanraya-pilihanraya kecil yang akan datang (Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Batang Ai) bakal terancam.

Mungkin ramai di kalangan ahli-ahli Umno berharap bahawa proses pembersihan Umno dari gejala politik wang seharusnya lebih telus dan adil kepada semua tidak kira siapa. Memang benar kita tidak mampu memuaskan hati semua pihak, namun seharusnya kita memberikan yang terbaik dan bukan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga. Lu fikirlah sendiri.

6 comments:

  1. Salam,

    Memang segalanya serba salah.

    Semoga Allah swt SELAMATkan kita semua.

    ReplyDelete
  2. Salam.
    Dunia kita penoh dengan pancaroba. Apa-apa pun boleh terjadi, yang nampak hitam tapi putih, nampak putih tapi hitam.... Lembaga disiplin pun orang pertikai, apa lagi yang tinggal pada umno.

    Pandangan saya dun Bukit Selambau tu senang saja di kuntau oleh PR walaupun tanpa isu lembaga disiplin. Apa yang sangat saya risaukan ialah penolakkan secara total oleh rakyat pada bn.. bn kena fikir baik baik, kalau dah kena kencing manis, potong kaki adalah satu pilehan yang bijak dan tepat bagi menyelamatkan nyawa hahahaaa..

    Sementara itu pemimpin umno dari sekarang bolehlah menyediakan alasan untuk menjufikasikan penolakkan rakyat di dun Bukit Selambau nanti...

    ReplyDelete
  3. Ali rustam didapati bersalah, KJ juga sama, walaupun hukum berbeza namun satu tanda tanya adakah dua2 ini bersalah atas tuduhan rasuah, kalau ya kenapa tiada tindakan sprm,? kenapa Ali masih lagi MB, ini bukti yang sprm untuk show sahaja dan juga bukti yang kanser rasuah sudah merebak ke seluruh pelusuk badan umno, badan umno sudah nazak kalau dibuang satu anggota disebabkan kznser ini maka seluruh badan akan berkecai. Umno suah tidak mampu lagi melawan kanser rasuah ini.

    ReplyDelete
  4. 1. Norza juga bersalah, siap kena cejup dgn SPRM pula. Boleh bertanding? Peraturan cacamerba namanya.

    2. Melihat gelagat penyokong2 Ali Rustam, menjadikan kita tertanya-tanya, beginikah sikap dan minda Melayu? Dah sah didapati bersalah,masih tak mahu terima kenyatan? Malang lah bangsa Melayu.

    ReplyDelete
  5. kalau ali salah kerana rasuah kenapa masih boleh jadi ketua menteri? bukan kah ini satu lawak yg tak lawak?

    teman pun malas nak cakap. ali rasuah amno kata salah tapi sprm mungkin kata tak salah. tengku ahmad rithaudin cakap kesalahan ali bukan jenayah sbb itu sprm tak boleh siasat.

    pelik2 kenyataan pemimpin amno ni. istilah dia politik wang jadi tak sama dgn rasuah. jadi memang betul le teman katakan undang2 rasuah utk pemimpin amno tak sama dgn rakyat biasa.

    ReplyDelete
  6. Mundkin tindakan Lembaga tidak harus dianggap "angkara". Mungkin itulah sebenarnya yang disebut sebagai "kesungguhan"

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive