Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, March 17, 2009

Umno Menuju Puncak

Kepada penyokong setia calon jawatan tertinggi parti yang bakal menerima hukuman daripada Lembaga Disiplin Umno petang ini, wajar merenungi kata-kata berikut:-

"Oleh kerana kerajaan yang ada sekarang adalah kerajaan berparti, secara tidak langsung diri saya terlibat dengan kegiatan kerajaan. Sama ada saya bertanding atau tidak pemilihan akan datang, terpulang kepada parti yang menentukan." - Allahyarham Tun Ghafar Baba.

Seolah menjadi tradisi setiap 10 tahun, Umno akan membersihkan segala kekotoran yang terpalit. Pemimpin datang dan pergi, tetapi Umno kekal teguh. Tranformasi akan berlaku?

3 comments:

  1. sewajarnya UMNO melakukan transformasi demi memastikan keteguhan Melayu dan negara...

    ReplyDelete
  2. memang tepat penulisan ini. UMNO menuju Puncak. Kepada Calun dan Perwakilan yang akan menjalankan tugas dan tanggungjawab akhir bulan mac ini, ingatan keras kepada anda..gunakanlah amanah yang idberi itu dengan sebaiknya. Hindarkan dari rasuah dan penyelewengan. Jangan pilih kronis dan nepotis. Pilihlah pemimpin yang memiliki kelibar dan berintegriti tinggi.
    Semalam saya bermimpi jika UMNO mampu memperbaiki dirinya, dunia akan berada dalam genggaman kita suatu masa nanti. Hasil perjuangan UMNO akan menjadikan anak melayu menjadi pakar dalam segenap bidang diantero dunia.
    Ini sepatutnya yang menjadi misi dan visi generasi muda mel;ayu. Bukan membising dalam arena politik tempatan dan menunjuk kehebatan dengan mencarut saban ketika. Pergilah berhijrah keserata dunia menempah nama dan menaikkan nama bangsa dan negara.
    Jika suatu ketika seorang angkasawan terhebat itu melayu, jika suatu ketika Imam Masjidil Haram itu melayu, jika suatu ketika perekacipta kereta suzuki dijepun itu berbangsa melayu, jika suatu ketika pendamai krisis politik dunia itu ahli PAS, jika suatu ketika penemu ubta barah tetek wanita itu melayu...maka pada ketika itu aku sangat berbangga dan matikan dengan rasa kepuasan hakiki. Demikian juga ku rasa kaum bangsa ku yang lain samada dalam PAS maupun apa parti sekalipun. Bahkan danam jeoulas, kaum cina dan india negara kiu juga sama-sama berbangga. Kecuali cina DAP.

    ReplyDelete
  3. Wang! Wang! Wang!
    Itulah yang ada dalam jiwa pemimpin UMNO atau mana2 parti pun.

    Cuma bezanya UMNO lebih berkuasa - memerintah.

    Mengapa pemimpin UMNO sanggup berbelanja besar untuk merebut jawatan? - kerana membela rakyat?

    Percaturan pemimpin UMNO seperti berjudi - keluar wang untuk mendapatkan lebih banyak wang - 'pelaburan'.

    Bolehkah UMNO mengubah 'minda wang' ini?

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive