Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, March 19, 2009

DUIT TARAK CAMANA NAK BELANJA?

Berikut adalah petikan akhbar berkenaan keadaan ekonomi kita sekarang...

KUALA LUMPUR 18 Mac - Ekonomi Malaysia berhadapan dengan kemelesetan teknikal pada pertengahan pertama tahun ini berikutan penyusutan ketara dalam eksport.

Kemelesetan teknikal berlaku apabila negara mencatatkan pertumbuhan negatif bagi dua suku berturut-turut.

Naib Presiden Kanan CIMB Research, Lee Heng Guie berkata, data-data terkini mendapati jumlah simpanan penduduk dunia kini semakin meningkat, sekali gus menjelaskan bahawa seluruh penduduk dunia semakin kurang berbelanja.

I'm not quite sure if this really happen...mungkin golongan yang sedia kaya banyak menyimpan. Tapi macam mana lak dengan yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang? Hatta yang makan gaji pun, cukup2 je untuk survive setiap bulan...

Lebih membimbangkan lagi apabila hampir semua negara menjalankan kempen membeli barangan buatan tempatan yang boleh memburukkan lagi prestasi eksport tahun ini.

''Pada masa sekarang, perbelanjaan pengguna perlu ditingkatkan untuk membantu menyeimbangkan semula kedudukan pertumbuhan ekonomi,'' katanya ketika ditemui di luar Persidangan Pelaburan Perbankan Persendirian CIMB di sini hari ini.

1. Kita semua rakyat Malaysia bila lagi nak mula sokong kempen belilah barangan tempatan? Dari tahun 1980-an lagi Tun Mahathir dah pesan tapi orang Malaysia degil...

2. Macam mana nak tingkatkan perbelanjaan pengguna kalau duit pun takde. Dah la barang keperluan mahal, beli yang tu saja pun dah habis duit...nak suh tambah lagi perbelanjaan? Ape cer?

Kalau ader yang hebat ekonomi kat luar sana tuh, tolong komen sket. Ader pembangkang yang konon hebat pun tak boleh harap. Masa kempen PRU 12 bukan main lagi citer pasal nak tingkatkan ekonomi negara. Sekarang yang mereka lakukan cuma buat kecoh tak tentu hala.. penipu betul. Jelas tak bertanggungjawab...tapi masih ramai jugak lagi yang percaya pada mereka. Akhirnya, kerajaan jugak yang bertungkus lumus untuk bantu rakyat...tapi masih juga dituduh dan dihina.

4 comments:

  1. Dah tak dak duit jgn buat alasan pd pembangkang pulak. ini org kata dah tak tahu menari jangan pulak lantai tinggi rendah di salahkan.

    ReplyDelete
  2. Pakej mini sebelum ni rakyat tak rasa apa2 perubahan pun. Pakej kedua ni belum tahu lagi apa impaknya. Tapi yang pasti rakyat kbyknnya masih hidup selesa. Pasaraya, panggung wayang, kedai makan, masih penuh. Cuma..

    -Masalah pembuangan pekerja tu perlu diselesaikan secepat mungkin.

    -Peruntukan dana 300juta di MECD utk usahawan muda perlu dihabiskan.

    -Peruntukan membaiki lapangan terbang dlm bajet mini perlu disalurkan ke arah lain.

    -Peruntukan RM 2b utk latihan pekerja yg diberhentikan perlu ditukar kpd modal utk gol yg hilang sumber pendapatan ini berniaga kecil2an.

    -Pemantauan oleh penguatkuasa kawalan harga barang perlu lebih tegas.

    -Kadar faedah bank yg tinggi harus dikekang.

    -Pinjaman bank perlu digalak dan dipermudahkan.

    -Rakyat perlu digalakkan berbelanja berbanding menyimpan utk mengaktifkan mikro ekonomi.

    -Dan karenah birokrasi perlu dihapuskan.

    Jika perlu, tambatan ringgit perlu dilakukan semula.

    ReplyDelete
  3. camana la nak galak org pinjam duit kat bank jang oi...bank terpaksa kenakan faedah yg tinggi untuk kekal dalam bisnes. Bila faedah tinggi, saper nak pinjam...dah tu banyak plak syarat yang dikenakan...ini semua kerajaan UMNO yang konon bijak merancang ekonomi lah...kalau bg kat PR takde nya jadi macam ni ha...Ade pakej rangsangan ekonomi pun nak besarkan perut orang2 dia ajer...sudah la!!!ppppoooodah!

    ReplyDelete
  4. apo masalah ko ni ano? bagi kek pembangkang igt boleh setel masalah ka? ko tak baco ke apo lge dgn khalid gagap cakap pasal x dpt nak setel prob ekonomi kek negori dorg. org bg la cdgn mcm dak paneh tu. ni tau ngutuk je...bg cadangan utk tangani masalah tarak. mmg tabiat pembangkang mcm tu je la.

    ReplyDelete

Blog Archive