Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, March 1, 2009

Petikan Menarik Hari Ini

Mereka marah DEB, percaya tak? Orang Melayu marah DEB?? Pelik bin Ajaib kan? Tapi itulah realiti dan hakikatnya.

Kalau si Ah Chong si Ah Chong tu baik sangat, mahu berkongsi atas apa nikmat rezeki kek ekonomi yang mereka kaut dari bumi Malaysia sejak dulu lagi, tak payahlah UMNO susah susah nak adakan DEB, nak dirikan MARA. Kalau Ah Chong Ah Chong tu mahu ambil pekerja Melayu dalam sektor atau kilang atau bank atau pejabat pejabat mereka dengan rela hati, tak payahlah kerajaan nak adakan kuota, suruh ambil pekerja Melayu atau bumiputra.

OLEH kerana mereka tamak dan tak mahu kongsi hasil yang mereka kaut dari bumi bertuah Tanah Melayu inilah maka kerajaan terpaksa adakan ini semua. Mereka kata mereka kerja kuat, jadi merekalah yang patut menikmati hasilnya, mengapa mesti berkongsi?

Jawapannya senang sahaja, budak sekolah rendah pun boleh jawab: Kamu wahai Ah Chong Ah Chong semua, kamu kaya pun kerana kamu boleh mencari rezeki dengan kerjasama dari orang Melayu jugak. Tidak secara langsung. Kami orang Melayu yang jaga di sempadan, di perairan, di udara Tanah Air sejak Merdeka. Kami jadi Polis, Jadi Bomba, Jaga Hospital. Kamu sanggup ke Ah Chong Ah Chong, tidur berbulan di dalam hutan Grik atau sempadan Siam tu pegang senapang??? Tidak tidur malam, tinggalkan anak bini?

Kalau negara kacau bilau boleh ke kamu semua cari makan? Bolehkah sekarang semua Billionaire adalah Ah Chong belaka, 20 keturunan makan pun tak akan habis???? Salahkah berkongsi harta berbillion itu dengan rakyat Malaysia lain? Kalau kerajaan tak suruh kamu tak buat. Kamu buat tak tahu, kamu terus perah keringat orang tempatan. Lihat negera seberang.

Indonesia??? Sedih betul...tanyalah orang Indonesia sendiri.

- Cilok daripada Melayu Angkat

Kementerian Pendidikan telah menawarkan SAR menyertai Skim Sekolah Agama Bantuan Kerajaan. Atau ringkasnya SABK dan tawaran tersebut adalah tanpa syarat.

Sekolah Agama Rakyat pada masa tersebut di tahap yang amat daif. Dengan gaji guru antara 500-800 ringgit. Bangunan yang usang dan tiada kemudahan Makmal dan sebagainya.

Melalui SABK yang diilhamkan berasaskan Sekolah Bantuan Modal atau SBM, SAR telah berubah from zero to hero.

Bangunan baru dibina dan kemudahan pendidikan diperlengkapkan. Manakala guru-guru SAR di perjawatankan mengikut SPA berdasarkan kelulusan masing-masing. Mereka diberikan latihan mengajar dan semua fasilitas kelas satu sebagaimana sekolah kerajaan, malah lebih lagi. Juga dana khas makanan untuk pelajar berasrama dengan jumlah yang boleh mengenyangkan para pelajar. Justeru, pelajar Melayu yang belajar di SAR hanya membayar yuran yang terlalu nominal.

- Cilok daripada Perak Bangkit

4 comments:

  1. Berdasarkan pengalaman bertanya kepada kebanyakan guru-guru sar dan jqaf, mereka kata - KAMI SOKONG PAKLAH dan PAKLAH PEMIMPIN IDOLA KAMI.

    ReplyDelete
  2. Wah Paneh dah pandai cilok lak... belajau kat Ahchong mana? Apa-apapun bagus jugak, menjimatkan masa aku untuk pergi ke blog diorang.

    Che Din,
    Sudah sepatutnya guru JQAF berterima kasih pada Paklah dan bersyukur pada Allah (Tuhan orang Islam merangkap Tuhan yang sebenar). Paklah yang sering dianggap penakut itu dengan beraninya memberi laluan pada guru-guru JQAF sekaligus melonjakkan kedudukan pendapatan mereka.

    Tapi Che Din, masih ada guru JQAF yang belum sedar perkara ini atau menganggap itu semua kewajipan kerajaan dan mereka tidak perlu menyokong kerajaan. Ertinya, dalam berkeluarga mereka tidak perlu berterima kasih pada ibu bapa mereka kerana sudah menjadi kewajipan ibu bapa membesarkan anak-anak.

    ReplyDelete
  3. Hahaha...baik punya cilok cheguman.

    Memang manusia ni jarang bersyukur cheguman. Seolah mereka menanggap bahawa memberi rezeki itu adalah kewajipan Allah Yg Esa dan mereka tidak perlu berterima kasih dan mengenang budi drpd mana sumber rezeki yang Allah kurniakan itu. Standard la cara berfikir org macam ni. Tak percaya nanti tgk la mesti ada yg pertikai.

    ReplyDelete
  4. Tarbiyah PAS dan PKR kan depa suruh mengkufuri nikmat kalau nikmat tu datang daripada UMNO...maklum lah....UMNO ni kan kafir...so jangan la terkejut kalau ader yang tak reti2 berterima kasih pada kerajaan...Lantak la depa nak tima kasih ke idak...itu antara mereka dengan Pemberi nikmat...kita dah jalankan tanggungjawab kita, itu yang paling penting...

    Kalau depa rasa leh masuk syurga dengan cara tu, lantak pi lah....tapi kerajaan ni pun jangan la dok baik sangat membenarkan orang2 tak reti bersyukur ni dok makan gaji buta...banyak lagi orang lain yang menanti peluang yang sama dan mereka ni tahu bersyukur...yang tak nak berterima kasih tu campak keluar aje lah, biar dia gi minta koje dengan penyondol bontot dan pengkafir orang tu...tengok, leh survive ke tak?

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive