Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, May 7, 2013

Salah tu Ali Rustam...

1. Bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam menyifatkan sentimen perkauman masyarakat Cina yang begitu tebal di Parlimen Bukit Katil menjadi antara punca utama beliau tewas dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kepada calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Shamsul Iskandar Mohd. Akin.

2. Mungkin ayat 'perkauman Cina terlalu tebal' yang digunakan Ali Rustam tidak berapa sesuai memandangkan lawannya juga adalah calon Melayu Pkr, dan bukannya calon Cina. 

3. Atau mungkin Ali Rustam cuba cakap berlapik untuk menggambarkan bahawa pengundi Cina hanya mahukan kuasa, dan kaum Cina boleh dapat kuasa itu melalui Pkr dan Pakatan, dan bukannya melalui BN. Ekonomi Cina dah pegang dan kini kuasa pula yang mereka buru.

4. Sebelum 5 Mei 2013, seorang anak muda kenalan kami telah menelefon untuk bertanya pendapat. Kami quote, "Saya dan kawan-kawan memang tak pernah percaya pun dengan coalition DAP, Pkr, Pas. Mereka terlalu fake. Dan saya yakin hanya BN yang boleh dipercayai untuk tadbir negara. Tapi kami juga tak boleh terima banyak pemimpin BN yang dikaitkan dengan skandal, corruption. Boleh tak tuan give us some idea apa yang perlu kami buat sebab kami rasa macam tak nak keluar mengundi Ahad ni."

5.  Sentimen anak muda itu hakikatnya turut dikongsi oleh sebahagian besar pengundi saluran 4, 5 dan 6 di PRU-13. Propaganda pembangkang mengenai konon betapa korupnya BN sehingga ramai yang mempercayainya kelihatan sangat berkesan. Sesuatu perkara yang tidak benar jika diulang-ulang, akhirnya akan menimbulkan persepsi seolah ia adalah benar.

6. Realitinya sama ada BN atau PR, kedua pihak pun memang terpalit dengan scandal and corruption. That's the fact. Kalau ada yang cuba menafikannya, memang sah paloi. 

7. Cuma bezanya BN tidak pernah menyembunyikan hakikat itu dan sering bertindak to punish their leaders yang berjaya dibuktikan korup (special case kepada KJ dan Ali Rustam yang pernah disabit kesalahan rasuah dalam parti. Apa yang special pun tak tau).

8. Antara bukti paling besar hukuman yang pernah diambil BN terhadap pemimpin mereka yang korup ialah Anwar Ibrahim, Muhammad Taib (yang kini keduanya dikutip oleh parti pembangkang), Rahim Tamby Chik, Osu Sukam etc. yang natijahnya mereka ditolak mentah-mentah oleh anggota BN. Tiada lagi tempat untuk mereka dalam BN. Pemimpin lain belum berjaya dibuktikan, hanya sekadar tuduhan liar dan persepsi yang diwujudkan pembangkang.

9. Dulu pembangkang pernah menuduh kononnya Khir Toyo, Mahdzir Khalid dan Koh Tsu Koon sebagai pemimpin korup. Kononnya jika PR berjaya menjadi kerajaan, pemimpin itu akan didakwa dan disumbat dalam penjara. Tetapi selepas pembangkang berjaya menawan Selangor, Kedah dan Penang selepas 2008, terus tiada lagi tuduhan kononnya bekas pemimpin BN negeri itu korup. Atau pembangkang masih mencari bukti? Atau sebenarnya memang tiada bukti yang BN korup sepertimana yang selalu dimomokkan pemimpin pembangkang selama ini?

10. Lain pulanya hal dengan so called 'Pakatan Rakyat'. DAP cuba portray diri mereka seolah merekalah parti yang paling telus, jujur, amanah, bebas rasuah..bla..bla..bla. Nak muntah den. Walhal seluruh dunia tahu yang Cina ni kiblatnya adalah duit. Tuhan bagi kaum Cina adalah duit. Semua yang mereka lakukan mesti mendatangkan keuntungan. Jika kita kaji sejarah Melaka, salah satu punca terjadinya keruntuhan kerajaan Melaka adalah disebabkan pedagang Cina yang memperkenalkan gejala rasuah di kalangan pembesar Melayu ketika itu. This is fact. Malah kalau nak tahu betapa korupnya kaum Cina, cubalah berurusan perniagaan dengan mereka. Ini adalah rahsia umum yang semua orang tahu. Kalau ada yang cuba menafikannya juga, memang sah 2 kali ganda PALOI. 

11. Pkr pula diketuai oleh seorang yang memang KORUP sejak mula dia menyertai UMNO dan kerajaan, hinggalah dia dibuang daripada UMNO dan kerajaan. Hanya mereka yang kenal Anwar selepas 2 September 2008 sahaja yang menganggap dia 'suci', walhal Anwar lah yang memperkenal budaya rasuah dan salah guna kuasa dalam UMNO hingga mampu mendaki puncak kuasa dalam tempoh 10 tahun saja. Hampir semua pemimpin senior kecuali TDM berjaya ditikamnya dari belakang. Malah pemilihan parti Pkr sebelum ini juga tidak terlepas daripada skandal rasuah hingga ada ahlinya sendiri pun buat laporan polis dan ROS. Dan cuba semak berapa ramai YB-YB Pkr yang kaya raya selepas Pakatan berjaya menawan Selangor dan Penang pada 2008. Takkanlah itu pun tak nampak lagi? Itu baru perintah Selangor dan Penang, dua negeri terkaya di Malaysia pun Pakatan dah korup, belum perintah negara lagi. 

12. Hanya Pas saja yang nampak ok sikitlah. Itupun ramai je pemimpin Pas yang korup terutama kroni-kroni Anwar dalam Pas seperti Mat Sabu dan Husam Musa. Belum kira menantu Nik Aziz lagi. Mungkin Pak Mertua ok, tapi menantu belum tau. Siapa yang pernah bermenantu pasti faham perangai menantu ni. Malah muktamar Pas kini sering dicemari rasuah semata-mata nak merebut jawatan. Ada ke Pemimpin, YB atau ex YB Pas yang hidup miskin?

13. Yang membezakan BN dan PR ialah, BN tidak cuba menyorok pemimpinnya yang korup dan tindakan diambil ke atas mereka yang DIBUKTIKAN pecah amanah; manakala PR cuba sedaya upaya menyorok pemimpin mereka yang korup, cuba portray diri masing-masing macam 'angel' dan sering memfitnah pihak lawan kononnya lebih korup, walhal mereka pun 2x5 5x2.

14. Hakikatnya di PRU-13, UMNO menang lebih banyak kerusi berbanding PRU-12. Di PRU-12 UMNO hanya menang 79 kerusi daripada 117 kerusi parlimen yang ditandingi, manakala di PRU-13 menyaksikan UMNO menang 88 daripada 120 kerusi parlimen yang ditandingi. Berlaku pertambahan sebanyak 9 kerusi parlimen. Malah pada PRU-12, UMNO hanya memenangi 239 kerusi DUN berbanding 244 kerusi DUN di PRU-13. Juga berlaku pertambahan 5 kerusi DUN. 

15. Jadi apa yang boleh kita rumuskan daripada pertambahan jumlah kerusi UMNO di PRU-13 ini? Bukankah orang Melayu yang banyak memenangkan kerusi UMNO? Takkan nak suruh orang Melayu saja yang kenang budi UMNO, pemimpin UMNO tak nak kenang budi pengundi Melayu pulak ke? Atau masih nak lebihkan Cina yang dah tipu BN hidup-hidup?! Najib dan pimpinan UMNO jawablah dengan jujur pada diri sendiri.

16. Walau apa pun, calon UMNO di PRU-14 mestilah dikalangan ultra Malay yang 'bersih' atau sekurang-kurangnya kelihatan 'bersih' pada pandangan umum masyarakat; tidak lagi terpalit dengan skandal mahupun perasan bagus, agar tidak dijadikan alasan terutama oleh generasi Y untuk tidak mengundi BN.

17. Mungkin di PRU-13 kebanyakan orang Melayu terpaksa tekadkan hati untuk mengundi BN demi Alif, Ba, Ta, walaupun hakikatnya ramai yang meluat dengan kononnya calon transformasi Najib. Akan datang belum tahu lagi.

18. Satu kaum sedang memburu kuasa dan akan menggunakan apa saja muslihat untuk mencapainya; manakala satu bangsa lagi hanya tinggal kuasa.

19. Who gets the last laugh?

27 comments:

  1. salah atau betul...menterbalikkan bendera malaysia menggambarkan mereka tidak mengiktiraf negara Malaysia kecuali telah dikuasai.
    Satu persoalan ? mereka ini sudah layak mengundi ke?
    benci kepada malaysia memberi siknifikan benci kepada melayu.
    melayu sedar-sedarlah diri

    ReplyDelete
  2. Mmg yg melawan Ali Rustam adalah melayu juga. Tapi Melayu hanya pada nama bangsa. Hakikatnya PKR adalah sama dan serumpun dgn DAP. Matlamat mereka sama mcm DAP. Nk jatuhkan bangsa sendiri.

    Jadi memilih PKR adalah sama nilainya memilih DAP. Admin kena faham. Calon tu hanya 'Kayu Api' bagi DAP. Mcm Rafizi juga yg menjanjikan kemusnahan hak org Melayu. Di Pandan, pasti Cina sokong dia kerana, PKR hanya bangsa sahaja Melayu, tapi jiwa mereka Cina..

    ReplyDelete
  3. Kita bangsa yg baik dan pemurah..amat mudah brsimpati.

    Masa Jepun takluk Tanah Melayu, bila cina2 ni diburu oleh Jepun..Melayu ler tolong lindung dan jaga mereka.

    Bila Komunis ngamuk, Melayu ler bangkit pertahankan Tanah Melayu..cina2 diberi kampung dan tanah, makan dan minum diberi.

    Orang2 cina di zaman Tengku, dah tak tahu nak gi mana, Tanah Besar dah tutup pintu..pasal kesian, diberinya kerakyatan.

    Atas kesian...
    Atas kesian...
    Atas kesian..
    Atas kesian...

    Kini mereka mahu lebih lagi dan lagi..

    UMNO/BN tumpukan Melayu, kuatkan Melayu..usah dihiraukan akan orang2 Cina. Jika ada mana2 cina cuba bangkitkan isu agama Islam, hak2 Melayu maka tariklah kerakyatan mereka..kerana dah termaktub tu adalah syarat kerakyatan mereka di Tanah melayu!! Make it clear..laksanakan undang2..Zaman bagi "AMARAN" dah berakhir!!

    ReplyDelete
  4. MARI RAMAI RAMAI MENYERTAI GERAKAN BOIKOT KEDAI CINA DAN HAPUSKAN SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA KERANA MENGUJUDKAN SUASANA PERBEZAAN PERKAUMAN.
    BUY CHINESE LAST MOVEMENT (BCLM Malaysia)
    JOIN FB PAGE
    http://www.facebook.com/pages/Buy-Chinese-Last-Movement-BCLM-Malaysia/119764648103235
    AYUH SAUDARAKU, BANGKIT!!!
    PANGGILLAH RAKAN2MU UTK BERSAMA2 MENYERTAI GERAKAN INI
    PENGAJARAN SEWAJARNYA WAJIB DILAKSANAKAN SEKARANG!
    TUNJUKKAN SUARA KITA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...boikot ereka dlm semua hal...biar kn lah PKR &PAS bersama mwreka waima dlm sembahyang nye pun.....

      Delete
  5. sabar sahabat ku,perjuangan masih panjang,anggap lah ia sebagai cabaran dan renungan. tapis dan kaji sesiapa di sekeliling mu sahabat.
    insyallah nama mu harum dan mekar di bumi Melaka kelak. Ramai hulubalang 2 Melayu bersama mu demi bangsa dan islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bersama dengan anda.....

      Delete
  6. Wahai Saudara-saudari yang amat prihatin tentang Agamanya, Bangsanya dan Tanahairnya...Keturunan Cina akan hanya gelak ketawa kepada kalian dalam isu boikot memboikot ini, Semua elemen sumber utama Negara dikuasai oleh Cina sejak 70 tahun lalu. Mereka tidak terkesan. Cara paling baik ialah putuskan semua jaringan dan rangkaian cartel makanan dan sumber perolehan ekonomi mereka. Jika ini berlaku, maka, Malaysia akan darurat ekonomi dan keperluan asas. Jadi apa pilihan yang ada?
    Pilihan paling berkesan ialah fahamni budaya dan adat resam mereka secara halus, tunjuk ajar kepada kaum Cina budaya dan adat Melayu yang baik. Proses tarbiyah kepada kaum Cina soal siapa mereka sebenarnya? Kenapa BN ini penting untuk Melayu, Cina dan India? Kelangsungan dakwah perihal kepentingan bersama MESTI DIMULAKAN. Jika tidak ke reban dan ke laut la, PRU-14. Beri faham makna Ahlul Sunnah Wal Jamaah dan kefahaman sederhana (wassatiyah) amalan ummah di Malaysia.

    ReplyDelete
  7. Tolong la cakap kat kat anwar jangan nak porak perandakan negara . Kalau negara huru hara dia dah ada tempat nak pergi. Yang tinggal kat malaysia ni sapa ? sedih mengenangkan orang yang takdak hati perut ni.

    ReplyDelete
  8. Bn bukan setakat leader je kena tindakan disiplin, ahli pun kena kalau korup. Tapi parti pas hanya pecat ahli yg perjuangkan islam. Ahli pas yg rasuah, korup dan berzina ditatang bagai minyak yg penuh. Pkr lagi la rasuah ke, liwat ke, zina ke, korup ke, semua halal bagi mereka.

    ReplyDelete
  9. UMNO menang kerusi lebih pun pasal orang Hindraf dah kembali ke pangkuan BN.

    Orang India semua harus diberi taraf Bumiputera segera supaya mengekal sokongan mereka.

    Kenapa tak cerita bab ni. Bisu seribu bahasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org india sokong bn sebab org india pun takut cina berkuasa. Org india faham perangai cina ni. Tak kan x faham2 nature indian?

      Delete
  10. Kepada Dato Seri Najib selepas "melantik" diri sebagai PM ni, eloklah fikirkan pandangan orang muda dan golongan ultra Melayu di seluruh negara. Jika melantik MENTERI KABINET, tak payahlah lantik orang yang tua dan tidak boleh menyumbang kepada kemajuan negara bukan sahaja pembangunan infrastruktur tetapi dalam semua aspek. Macam IOsa Samad , Idris Jusoh, Shahidan Kassim yang tak berguna lagi ni.
    Cuba banyakkan golongan muda seperti Khairy Jamaludin, Azalina Othman dan ramai lagi golongan muda yang boleh mengukuhkan politik Melayu dan negara.
    Macam Tengku Adnan , Jamaludin Jarjis dan seangkatan dengannya ini cuma nak mengumpulkan harta kekayaan saja. Kalau Najid tak sedar-sedar lagi tunggulah PRU ke 14, Najib juga akan hanyut.
    Tan Sri Mahyudin elok hapuskan sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina ni. Mmg Cina tak boleh dipercayai di Malaysia ini.

    ReplyDelete
  11. Sedara 6:22...ada bukti ke...kalo setakat video korang tu..sudah2 lah tu...x habis2 dgn isu seks..bosan.. Kotornye otak korang ni...insyaAllah akan ada kebenarannye nanti dgn izin Allah...percaya lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan izin Allah dah tunjuk pun kebenaran pada puak pas dengan kekalahan teruk pas di pru13. Melayu dah x sokong pas dan cina pun kencing pas idup2. Cuma mata hati juak pas dah hitam x nampak kebenaran. Juak pas still living in denial.

      Delete
  12. Masih ingat kah sahabat cerita Maharaja China ditipu oleh Hulubalang Melayu dan sampai minum air basuhan kaki untuk ubat penyakit nya..ianya akan berulang..

    ReplyDelete
  13. Saya tak heran kalau cakap org cina rasis ke tidak. Sedikit pun aku tak kisah. Itu hak diorang nak rasis atau tidak. Itu senang kita nak paham. Tapi yang susah kita nak paham, yang mat melayu lak macam terlebih rasis daripada cina terhadap bangsa sendiri... Kafir mengkafir, maki-memaki, hina-menghina.. Dia punya rasis kepartian tu sehingga sanggup menggadaikan nama Allah dan ketuanan melayu... Dipersoalnya kekayaan syed Mokhtar... Dia tau ke agak2nya mcmana taikun cina jadi kaya? 'Bersih' sgt ke mereka tu... (Geleng kepala... X faham.)

    ReplyDelete
  14. 1. You said that BN never hide any corruption incident, then what about the diamond ring and Birkins bag that belongs to Rosmah? This is one among the huge haystack of corruption cases in the government by BN. I'm not saying PR doesn't have corruption, but until you admit that BN has so much undealt-with corruption, you should not tell lies.

    2. Why are you discriminating between the different ethnicity of Malaysians? No matter Indian, Chinese, Malay, Kadazan, Iban etc., we are all Malaysians. It all boils down to your mindset whether you see us as different or not. In fact, if it weren't for us Chinese, Malaysia's economy wouldn't have been able to prosper in the beginning.

    Btw, don't start talking about the Chinese like that. If it weren't for Chinese, Malaysia wouldn't even have existed economically. On the other hand, (I'm not saying all) Malays are just content with doing nothing and receiving all sorts of financial benefits. Unless you can start earning as much as Chinese without being corrupt and discriminatory, I advise you to shut up.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes i agreed. what u had wrote above...mostly are true...n we malays will change our attitude starting from 6 mei. No more symphaty. Tq.

      Delete
  15. Gua raspek boto ngan tok sahak den tgok dio sorang yang lantang meyumpah cino yang lain tak do doh hampeh .....

    ReplyDelete
  16. Ribut berlalu, kiambang bertaut. Kuatkan semula ekonomi MELAYU dan BUMIPUTRA. Buy MALAY and BUMIPUTRA product FIRST. Kita dah tahu siapa musoh kita sekarang ini. Sedar lah bangsa MELAYU DAN BUMIPUTRA semua.
    Ayoh bersatu!!!!!!

    ReplyDelete
  17. Ali Rostam tahu apabila menganalisis keputusan PRU 13 lol... Kita boleh tahu kawasan yang majoriti kaum cina mengundi siapa ma... Jadi tidaklah salah pendapat ali... yang lansi PKR..

    ReplyDelete

  18. Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...


    Telefon pintar Sony Ericsson Xperia tawarkan kapasiti 50GB simpanan secara percuma. Pihak Sony Ericsson telah melancarkan promosi bagi pemilik Xperia yakni ruang simpanan berkapasiti sebanyak 50GB secara percuma berasaskan teknologi cloud storage. Baca selanjutnya...


    Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...


    Syarikat pengeluar BlackBerry, Research In Motion (RIM) mengalami masalah kegagalan servis yang serius dalam sejarah iaitu kegagalan titik tunggal atau istilah 'single point of failure' yang disebabkan oleh bencana alam di beberapa negara bebaru ini.Baca selanjutnya...


    SINGAPURA (AFP) - Rekrut baru bagi pertahanan tentera Singapura di mana tentera udara & tentera laut akan mendapat senjata baru selain senjata api iaitu iPad. Anggota tentera boleh mengunakan kamera terbina dalam Ipad tersebut untuk mengambil foto & klip video di tempat kerja dan memuat naik ke portal dalam talian Angkatan Bersenjata Singapura(SAF), LEARNet. Anggota tentera juga boleh menggunakan bahan media seperti foto dan video untuk melaksanakan penilaian selepas latihan atau misi.
    Baca selanjutnya...

    ReplyDelete
  19. lu melayu mau boikot, lu ada kedai ka. tak mau cakap lain barang, itu biskut pun tarak melayu bikin pye.
    lain kali lu mau boikot lu mesti mau sedia dulu, lanti lu mati tak makan oooo

    ReplyDelete
  20. itu kontrektor bikin masjid mmg melayu. dia main con saja. sub & bikin suma cina lu tau ka.....

    ReplyDelete
  21. biarlah cina2 perlekehkan hasrat kita nak boikot barang2 depa. jgn lemah semangat. sy ada melayari bbrp laman web pro kerajaan dan mmg ada saudara2 kita yg dah 2-3 tahun x pergi kedai dan beli produk2 cina. berita baiknya mereka masih hidup jadi jgn termomok dgn mitos bhw tanpa cina, keperluan asas kita akan terjejas. Insya Allah sy dalam perancangan untuk buat satu portal listing syarikat, jenama dan produk syarikat melayu muslim bumiputera spy kita akan ada pilihan.

    jentayu

    ReplyDelete
  22. betul tu..aku pun dah lama tak pergi beli barang rumah ke kedai cina.. ada diorang bangkrap.. takde la.. so kepada warga melayu.. teruskan membeli dikedai melayu@islam seperti mydin,kedai 1malaysia,klinik melayu.. orang cina tak perlukan kita seperti kita perlukan mereka..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive