Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, May 30, 2013

Adakah pemimpin di Malaysia setara tentera Al-Fateh?

PENGENALAN

Sultan Muhammad II yang lebih dikenali sebagai Sultan Muhammad al-Fateh (Pembuka Konstantinople) ialah salah seorang tokoh pejuang Islam dalam kalangan pemerintah selain beberapa orang lagi dalam kelompok yang sama seperti Sultan Salahuddin al-Ayyubi (Penyelamat Jerusalem) dan Sultan Saifuddin Muzaffar al-Qutuz (Penghancur Monggol). Dia menerajui umat Islam melalui Empayar Uthmaniyyah yang berpusat di Turkistan (Turki). Gelaran 'Al-Fath' itu bersempena kejayaannya ‘membuka’ Konstantinople.

Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw pernah berkata: "Konstantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera."

Hadis ini telah membakar semangat sekian banyak tokoh dan tentera Islam untuk menakluki dan ‘membuka’ Konstantinople yang terkenal dengan keutuhan tembok berlapisnya. Dari semasa ke semasa ada saja perwira yang mahu diri mereka memenuhi maksud hadis Nabi itu. Sejak zaman para sahabat sehingga 800 tahun kemudiannya, pelbagai kempen ketenteraan dilakukan namun kesemuanya gagal menembusi tembok Konstantinople. Konstantinople yang berada dalam Empayar Byzantine ini sangat penting kerana ia merupakan laluan utama untuk ‘membuka’ Eropah keseluruhannya. Runtuh sahaja pintu Eropah, bermaksud mudahlah untuk sesiapa sahaja menerobos ke luar sana.

Tuhan menzahirkan kebenaran kata-kata Nabi Muhammad saw itu melalui Sultan Muhammad al-Fateh. Namun kita kena memahami satu perkara, iaitu Konstantinople dibuka sekurang-kurangnya dua kali. Sultan Muhammad al-Fateh ialah pembuka yang pertama manakala pembuka utamanya akan datang tidak lama lagi. Bahagian ini akan dibincangkan dengan lebih lanjut di bawah nanti.

Seorang sahabat Nabi bernama Abu Ayyub al-Ansari menemui kesyahidannya berhampiran tembok kota Konstantinople. Dia melancarkan serangan pada zaman Kekhalifahan Bani Umayyah. Dikatakan antara hujah Abu Ayyub ke sana ialah kerana dia pernah mendengar Rasulullah saw memberitahu bahawa akan ada seorang lelaki yang akan dikuburkan di sana. Dia berharap agar dialah orangnya. Selain itu, jika dia gagal membuka Konstantinople, dia berharap dapat mendengar derap kuda “sebaik-baik raja dan tentera” itu.

ZAMAN KECIL

Sultan Muhammad al-Fateh dilahirkan pada 30 Mac 1432 di sempadan Turki-Bulgaria. Bapanya Sultan Murad II (1401-1451) seorang yang soleh, handal dalam perang jihad dan mempunyai wawasan yang hebat. Dia memberikan didikan yang sempurna kepada anaknya sehingga Muhammad jadi seorang yang berketrampilan sejak kecil lagi.

Muhammad belajar dan menguasai pelbagai cabang ilmu seperti agama, politik, seni tempur dan beladiri, ilmu peperangan, tasauf, psikologi dan lain-lain. Dia berkebolehan dalam 7 bahasa iaitu bahasa Arab, Turki, Greek, Hebrew, Parsi, Latin dan Serbia. Hal ini menggambarkan kecerdasannya yang luar biasa.

Kekhalifahan Uthmaniyyah yang bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah aliran Asha’irah dan bermazhab Hanbali itu sangat mementingkan ilmu tasauf kesufian. Pihak istana mengamalkan Tariqat Naqshabadiyyah. Para khalifah mempunyai bilik suluk khas mereka. Peribadi yang banyak membentuk rohani Sultan Murad dan anaknya ini ialah seorang mursyid besar Tariqat Naqshabandiyyah iaitu Syeikh Shamsuddin al-Wali, seorang berketurunan Sayyidina Abu Bakar. Dia bertindak sebagai penasihat kepada Kerajaan Turki Uthmaniyyah ketika itu.

Ketika Muhammad masih dalam buaian, Syeikh Shamsuddin pernah berkata kepada Sultan Murad, bahawa bukan baginda yang akan menguasai Konstantinople tetapi anaknya yang ketika itu sedang berada dalam buaian itu.

ZAMAN REMAJA

Muhammad al-Fateh mula memangku jawatan sebagai pemerintah daulah Islam pada tahun 1444 ketika baru berusia 12 tahun. Ketika itu bapanya iaitu Sultan Murad ada urusan di luar kerajaan. Tugas ini dijalankannya dengan baik selama hampir 3 tahun. Pada tahun 1451, ketika usianya 19 tahun, barulah dia secara rasminya menjawat jawatan khalifah. Sultan Muhammad ialah khalifah Uthmaniyyah yang ke-7.

ZAMAN DEWASA

Sultan Muhammad al-Fateh memimpin sendiri 25 kali kempen ketenteraan sepanjang hidupnya. Walaupun dia ketua seluruh umat Islam pada zaman itu, namun dia seorang yang berjiwa rakyat. Dikatakan ketika tentera Islam membina Benteng Rumeli Hisari, Sultan Muhammad membuka serban dan bajunya lalu turut sama menjadi buruh binaan.

Sultan Muhammad sangat gemar mengenakan serban, begitu juga dengan tentera dan rakyat Turkistan ketika itu. Selain daripada mempraktikkan sunnah, serban besar mereka itu tidak lain ialah kain kafan mereka sendiri. Hal ini menunjukkan kecintaan mereka kepada syahid pada bila-bila masa dan tentunya kecintaan kepada sunnah. Sebab itu kesemua tentera Islam pada zaman itu mengenakan serban.

Walaupun Sultan Muhammad sudah dilantik sebagai khalifah, tetapi dia masih memerlukan tunjuk ajar bapanya, yang juga mahagurunya. Oleh itu, sungguhpun Sultan Murad sudah bersara dan mahu memberi tumpuan pada amal ibadah, Sultan Muhammad tetap mahu bapanya ke medan juang. Setelah Sultan Murad uzur, barulah dia dibiarkan berehat. Kata-kata Sultan Muhammad al-Fateh kepada bapanya setelah dia menjawat jawatan khalifah:

"Kalau ayahanda fikir ayahanda masih seorang khalifah, menjadi kewajipan ayahanda untuk turun ke medan perang. Tapi jika ayahanda memandang saya yang khalifah, maka saya perintahkan ayahanda untuk turun berjuang."

Begitulah lebih kurang. Dengan kata-kata ini, Sultan Murad tidak dapat berhelah lagi. Memang benar, perjuangan tidak ada hari berhentinya.

MEMBUKA KONSTANTINOPLE

Sebelum melakukan kempen ketenteraan ke atas Konstantinople, Sultan Muhammad membuat persediaan rapi. Dia belajar daripada sejarah yang menyaksikan sekian banyak kegagalan tentera Islam terdahulu dalam menyerang kota tersebut. Dengan tembok kota berlapis empat, setinggi 25 kaki dan berparit air di hadapannya, kota ini sungguh kebal. Untuk itu perancangan dan persediaan yang luar biasa mesti dilakukan.

Antara langkah awal yang diambil oleh Sultan Muhammad al-Fateh ialah mengerahkan pembinaan meriam paling besar dan berkuasa pada zaman itu. Meriam ini mampu menembak sejauh satu batu dengan peluru antara 300-1600 kilogram setiap biji. Tentera musuh memang gentar akan teknologi ketenteraan umat Islam ini. Meriam ini hanya boleh melepaskan 15 tembakan setiap hari. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya untuk umat Islam menguasai teknologi.

Tentera Islam tiba di Konstantinople dengan jumlah lebih kurang 150,000 orang. Apabila mereka solat berjemaah beramai-ramai, gementar hati tentera musuh melihat betapa ramai, berdisiplin, harmoni, bersungguh-sungguh dan bersatu hatinya tentera Islam. Dari segi psikologi, moral tentera musuh sudah menjunam jatuh.

Selain tembok kebal, penghalang besar antara tentera Islam dengan Kota Konstantinople ialah Selat Bosphorus. Kapal-kapal tentera Islam tidak dapat membuat serangan kerana tentera Kristian sudah memasang rantai besi yang merentangi selat. Strategi ini berjaya menghalang kemaraan tentera Islam untuk tempoh yang agak lama juga.

Sultan Muhammad yang berusia 21 tahun dan tenteranya tiba di Konstantinople pada 19 April 1453. Mereka menghujani kota itu dengan tembakan meriam selama 48 hari, namun Konstantinople masih utuh berdiri. Pihak musuh diperteguhkan pula dengan bantuan daripada Pope berupa 5 buah armada perang. Oleh itu, mereka yakin tentera Islam akan kehabisan ikhtiar, kelesuan dan akhirnya akan pulang dengan tangan kosong.

Satu keajaiban berlaku. Pada suatu malam, Sultan Muhammad mengerahkan tenteranya menggerakkan kapal melalui jalan darat. Mereka menarik kapal-kapal itu lalu melabuhkannya di dalam selat. Hal ini memang satu idea yang sungguh luar biasa.

Esoknya, tentera Kristian terkejut besar melihat sebanyak 72 kapal perang tentera Islam sudah berada di dalam selat dan bersedia melancarkan serangan. Mereka berasa hairan kerana rantai perentang masih tidak terjejas, jadi bagaimana kapal-kapal tentera Islam boleh melompat masuk? Ketika inilah peperangan hebat berlaku.

Sudah berlalu 53 hari namun Konstantinople tetap gagah. Sultan Muhammad tidak boleh membiarkan keadaan ini berterusan. Dengan tekad muktamad dia memberikan ucapan : “Saya hendak mati! Sesiapa yang mahu mati, mari ikut saya!”

Ucapan ini benar-benar membakar semangat tentera Islam. Seorang pahlawan bernama Hasan Ulubate dan 30 orang perajurit menyerbu masuk ke kubu musuh. Mereka berjaya memacakkan bendera daulah Islam di dalam kubu. Bendera yang berkibar itu membuatkan tentera Islam 'naik syeikh'. Mereka bertarung sambil mengharapkan syahid. Dengan izin Allah, akhirnya Konstantinople tunduk melutut ke bawah tentera Islam. Hasan Ulubate dan 30 orang perajuritnya berjaya mendapatkan syahid. Allahu Akbar!

Konstantinople ialah kubu utama Kerajaan Byzantine. Kerajaan Byzantine lemah lalu akhirnya hancur selepas kota ini jatuh ke tangan Sultan Muhammad al-Fateh. Sultan Muhammad menukar nama Konstantinople kepada Islambol, yang membawa maksud 'Islam Keseluruhannya'. Nama Islambol diubah pula kepada “Istanbul” oleh seorang musuh Allah bernama Mustafa Kamal Attarturk, Bapa Pemodenan Turki. Gereja St Sophies ditukar oleh Sultan Muhammad menjadi masjid, iaitu Masjid Aya Sophia. Sekarang dijatuhkan maruahnya sebagai sekadar sebuah muzium.

Selepas itu Sultan Muhammad menyebarluaskan lagi agama tauhid ke Hungary, Bosnia, Serbia, Albani dan sekitarnya.

JUMAAT BERSEJARAH

Selepas berjaya menakluki Konstantinople, sampailah ketikanya untuk tentera Islam mengerjakan solat Jumaat yang pertama kalinya di sana. Timbul satu masalah, siapakah yang akan bertugas sebagai imam? Sultan Muhammad al-Fateh bertitah kepada tenteranya:

"Siapakah antara kamu yang pernah meninggal solat fardhu setelah baligh, sila duduk."

Tidak ada seorang pun dalam ribuan perajurit itu yang duduk. Maksudnya mereka tidak pernah meninggalkan kewajipan solat fadhu. Beginilah salah satu ciri sebaik-baik tentera.

"Siapakah antara kamu yang pernah meninggalkan solat rawatib setelah baligh, sila duduk."

Sebahagian daripada tenteranya duduk.

"Siapakah antara kamu yang pernah meninggalkan solat tajahud setelah baligh, sila duduk."

Semua tenteranya duduk, kecuali Sultan Muhammad sendiri. Hal ini menunjukkan pemerintah besar ini tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat rawatib dan solat tahajjud sejak dia cukup umur. Alangkah hebatnya peribadi seorang pemimpin sebegini! Ada lagikah pemimpin umat Islam yang sebegini?

AKHIR HAYAT

Sultan Muhammad al-Fateh meninggal dunia pada 3 Mei 1481 di Hurkascayiri, Gebe. Ada pendapat mengatakan dia meninggal kerana menderita penyakit ghout. Ada pula yang mengatakan dia diracun.

Siapa yang meracunnya? Seorang Yahudi bernama Maesto Jakopa. Ada orang mengaitkan putera Sultan Muhammad sendiri dalam hal ini. Allahu a’lam.

KISAH POTRET SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH

Potret ini memang masyhur. Siapakah pelukisnya?


Pelukisnya ialah seorang Itali bernama Genti le Bellini. Dia dihantar oleh Senat Venice ke Istanbul pada tahun 1479 untuk bertemu dengan Sultan Muhammad al-Fateh atas urusan hubungan diplomatik. Dialah yang melukis potret baginda.

PEMBUKA KONSTANTINOPLE SETERUSNYA

Hadis Nabi bercerita tentang kedatangan Yakjuj Makjuj. Kedatangan tentera Khazar, Monggol dan Rusia juga ternyata gerombolan Yakjuj Makjuj. Namun Yakjuj Makjuj yang utama akan muncul selepas kedatangan Imam Mahdi dan Nabi Isa al-Masih nanti.

Begitu juga dalam kes Pembuka Konstantinople. Sultan Muhammad al-Fateh dan tenteranya memang benar sebaik-baik raja dan tentera pada zaman mereka yang berjaya membuka Konstantinople, namun Pembuka Konstantinople yang utama akan tiba tidak lama lagi. Mereka juga sebaik-baik raja dan tentera, untuk penghujung akhir zaman ini.

Kita lihat apa yang dinukilkan oleh Syeikh Ibnu Hajar al-Haitamy dalam kitabnya Al-Qaul al-Mukhtasor fi 'Allamah al-Mahdiy al-Muntazor:

"Al-Mahdi akan memerangi Rom selama 3 hari. Pada hari ketiga itulah Rom runtuh. Kemudian menyerang Konstantinople. Ketika mereka membahagi-bahagikan emas di Konstantinople dengan memakai takaran perisi, tiba-tiba ada orang yang berteriak: "Sesungguhnya Dajjal telah menundukkan keluarga-keluarga kamu semua."

"Al-Mahdi akan menundukkan Konstantinople dan Jabal ad-Dailam." (Abu Nuaim).

Rasulullah SAW bersabda:

"Sesungguhnya mereka menundukkan Konstantinople dan Rom dengan membunuh 40,000 jiwa……. Ketika mereka membahagi-bahagikan harta rampasan perang, tiba-tiba mereka dikejutkan dengan berita kedatangan Dajjal..."

Sabda Nabi SAW:

"Peperangan yang terbesar ialah tertakluknya Konstantinople. Dan keluarnya Dajjal ialah selama 7 bulan." 

Hadis riwayat al-Hakim:

"Sesungguhnya pasukan yang menundukkan Konstantinople ialah pasukan Hijaz...Kemudian mereka dikejutkan dengan orang meneriakkan tentang kedatangan Dajjal."

"Tertakluknya Konstantinople ialah keluarnya Dajjal."

"Ketika menundukkan Konstantinople, Al-Mahdi menancapkan benderanya untuk mengambil wudhuk dan mengerjakan solat Subuh."

Cuba perhatikan, penaklukan Konstantinople dikaitkan dengan al-Mahdi dan pra-kezahiran Dajjal. Maksudnya pembukaan utama Konstantinople belum berlaku. Ia akan dibuka oleh sebaik-baik raja dan tentera iaitu Imam Mahdi dan pasukannya.

Anda mahu jadi salah seorang ahli pasukannya yang sebaik-baik tentera itu? Bandingkan amalan anda dengan amalan para perajurit Pembuka Konstantinople yang pertama iaitu tentera Sultan Muhammad al-Fateh. Tentunya kualiti tentera yang membuka akan membuka Konstantinople kali ini adalah lebih hebat daripada yang pertama. Layakkah anda?

Satu hal yang menarik, orang yang mengatakan Konstantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam ialah Nabi Muhammad SAW, Pembuka Konstantinople yang pertama ialah Sultan Muhammad manakala Pembuka Konstantinople yang utama ialah Muhammad bin Abdullah iaitu al-Mahdi. Ketiga-tiganya Muhammad.

14 comments:

  1. pemimpin melayu sekarang mana ada yg berani..mintak maaflah jauh beza dgn sultan muhammad al fatih atau mana-mana pahlawan melayu sekalipun..mana ada pemimpin yg tau ilmu bersilat..semua pengecut..sekurang-kurangye..kalo ada ilmu silat di dada perasaan pahlawan tu ada tersemat di jiwa..kenapa aku tekankan silat sbb akar umbi melayu..dr situ perasan sayang bangsa tu akan wujud tapi majoriti org melayu yg memimpin sekarg hanyalah manusia kapitalis yg memikirkn keuntungan dan hanya bermegah dgn kekayaan yg dikaut dr titik peluh org lain..lepas tu promote diri sendiri sebagai org yg berjaya..dan org lain mesti melalui jalan yg sama dgn mereka kalau nak berjaya..jalan org tamak.
    tulah majoriti pemimpin sekarang..sepatutnya biarpun seorg peniaga tpi dia mesti ada mentaliti pendekar melayu berjuang utk kemajuan dan pada masa yg sama pertahankan kedudukan bangsa.

    ReplyDelete
  2. kagum bila membaca sejarah perjuangan sultan muhammad al-fateh,pengisian ilmu islam sangat besari dan sangat berjaya apabila di dorong oleh semangat keislamannya yg tinggi tanpa mukzijat serta menjadi contoh jiwa kepimpinan yg luar biasa.Dengan hanya membaca sejarah beliau, cukup untuk membuat saya berasa gerun.Kepintarannya sangat luar biasa,sangat tenang dlm apa jua situasi.Inilah dia konsep sistem khalifah yg mesti di terap di peringkat awal2 lagi yg sepatutnya, kita jadikannya sebagai contoh utk kita dan negara kita.Setakat sebut sistem khalifat tanpa instrumen ke arah itupun,tak jadi juga.Di tambah pula atas agenda political milage,tak ke mana juga.Fokus utama adalah pendidikan awal,rendah,menengah dan tinggi yg di sokong oleh dewan ulamak islam dan cerdik pandai islam utk mendapat satu resolusi sistem pendidikan islam yg baik yg memungkinkan kita menjadi hab pendidikan tinggi islam utk dunia islam.Matlamat utama adalah utk mendapat kesepakatan ummah dalam melahirkan cendikiawan2 islam yg bertanggjwab ke atas ilmuNya di dlm bidang ekonomi,pendidikan,perlancongan dll selaras dgn kehendak syariah islam.

    ReplyDelete
  3. Ada gak pemimpin melayu jalan Silat ni. Mad Hassan tu pun ada sikit ilmunya. Tp dah jd rasmi mereka bukan nak menunjukkan sgt dgn org. sekadar utk pelihara dan pertahankan. Kita bukan berjuang utk nama, kuasa atau kedudukan, hanya mempertahankan tanahair dan kebenaran . Itu apa yg kita warisi dari org dahulu. Kdg2 pejuang tak lahir dr singgahsana, lahir dr jiwa rakyat jelata. Kita tak boleh nak ikut cara org turk berjuang, inspirasi mungkin boleh. Melayu tetap melayu ada jiwa dan seninya sendiri. Belajarlah dr asal usul, salah silap diri dan org dulu.
    Walaupun Ada yg bersuara Ketuanan melayu is Dead, kita tetap kata Melayu takkan hilang dunia. Yg pastinya hang Tuah itu bukan cina. Cinanya hang Seng.
    Betulkan balik sendi masyarakat kita spt Kato org tuo,
    Adat bersendi syarak, syarak bersendi Kitabullah.
    Cukup satu Kitabullah kita jadikan pegangan dan panduan.
    Itulah asal usul diri dan adat kita.

    ReplyDelete
  4. Adakah kita telah belajar maksud yg mendalam "sebaik2 sultan dan tenteranya".Perihal perjuangan agama islam oleh bangsa turk adalah kerana ilmu dan keyakinan serta ketetapan mereka yg tinggi,tanpa di ganggu gugat oleh anasir2 negatif.Ini menunjukkan keutuhan,kesepakatan kaum turk itu sendiri atas kecintaaan agama islamnya yang tinggi.Itu baru penghujung siri semangat juang mereka.Belum lagi kita bercerita akan kehidupan seharian mereka dlm sistem pentakbiran negara,pendidikan,perundangan, ekonomi dll.Hasil dari ketamadunan mrk yg maju, adakah di antara perjuangan2 mrk yg tergolong dari orang berhutang,orang yg makan riba,orang yg tdk bersolat,orang yg memakan makanan haram,orang yang bercakap lucah,memaki hamun,menipu dll.Pendek kata mrk adalah dari golongan yg terhindar dr dosa besar dan mungkin dari dosa kecil.Ini adalah hasil yg di ceriakan oleh cendikiawan2 islam yg agung utk tamadun islam ketika itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jugak tu. tapi masalahnya kita tak dpt melalui zaman tu. hanya sekadar bacaan dari kitab2 sbg maklumat. Taktau apa sebenar berlaku. Dgn Al Quran kita boleh pastikan dr kisah perjuangan sebenar para nabi rasul terdahulu utk jadikan pedoman, contoh pegi lwn firaun, lwn namrud, buat kapal besar dll. Ada sekali ilmu yg disertakan.
      Tu pasal tok nenek kita pegang kitabullah je. Sebab dia nak guna hari2 dlm kehidupan. Dan sentiasa relevan sampai hari ni. Bwk pi ke laut, hutan, kebun, silat semua jadi. Cuma kdg2 manusia tu yg buat jd tak betul pasal bwk jln dunia.

      Delete
  5. Kisah Sultan Muhammad Al Fateh ini memang hebat dan mengkagumkan.

    Tapi, minta maaflah. UMNO tidak akan mampu melahirkan pemimpin seperti ini..

    Punca utama, UMNO hanya melahirkan pemimpin cinta dunia dan takut pada mati.

    Hanya mereka yang punyai spiritual dan kesufian tinggi mampu mewarisi Sultan hebat ini..

    ReplyDelete
  6. kalau ada kesungguhan, kesedaran,komitmen dari umno utk generasi masa hadapan,apa salahnya.Umno mempunyai kekuatan dari segi keupayaan,politik,pemikir2 dn ulamak dan tenaga2 profesional utk merealisasinya dlm konsep berbeza ttpi ke arah keazaman yg luar biasa.Dapat tiru 40% pun jdilah buat permulaan,dlm konteks keperluan kehidupn yg di alami zaman tersebut.Nak harap pada Pas-Pkr-Dap tgh merangkak dlm politik dn tiada pnglaman serta sibuk buat provokasi slps pru 13 semata2 utk menjaga kptgn survival politic seorg pemimpin pembangkng.Ada ker masa, buat kerja utk ank ngeri pembgkng klau dh sibuk ke sana ke mari buat fitnah,meracuni pemikiran rakyt.Hakikatnya keptsan pru 13,sudah pn terbukti BN menangMana janji manifesto utk anak negeri pembngkng.

    ReplyDelete
  7. TULA KORANG SUMO SUKO SANGAT SEJARAH LAMO NI...TAK BANYAK BANTU RAKYAT PADO ZAMAN SKRANG NI DO..ZAMAN SEKARANG PAKAI PISTOL,BOM,LASER..MANO ADO SILAT2 LAGI..PATUTLA MLAYU KTNGGALAN ZAMAN..KORANG DLM BLOG NI GOMAR BONA SOGOK ORNG DGN CITO2 LAMO NI...ZMN SKRANG ZAMAN SAPO YNG USAHA KUEK DAN PANDAI PUTAR BOLIT,,DIO YANG SONANG..ZAMAN TOK NENEK KITO MANO ADO INTERNET.MANO ADA IPOD,,ZAMAN NABI DULU SAPO YNG TAK NAK MASUK ISLAM KASI PORANG JO,,ZAMAN SKRANG KOK BERANI SURUHLAH ORNG CINO,INDIA,KRSTIAN MSUK ISLAM..KOK DIORANG TAK NAK PILAH PORANG..ADO BERANI KO WARGA PANEH NI..KLU TAK BRANI DUDUK JO UMAH..BUEK IBADAT BNYAK2..TNGGUNG ANAK BINI KOK ADO DAN TUNGGU JO DUNIO NI KIAMAT..

    ReplyDelete
  8. MEMANG BOTUL,APA YG SI WAREH KOBARKAN TENTANG.DUNIO PUTAR BELIT,YG MENGUASAI DUNIA POLITIK SEKARANG NIE.TAMBAH PULAK PUAK2 PR,BULEH GUNO APA JUA RUMES SEHINGGA SAMPAI KE MEJA KOPI YG BOLEH BUEK ORG MELAYU MARAH KERANA IKUT EMOSI.BAGI YG TEGAR PERTAHAN BN MENGALAMI NASIB MALANG,BERDOBAT DI MEJA KOPI,ALAM MAYA DAN BERI KOMEN2 YG MEMBELA BN AKAN DI RAPATKAN KE DINDING DGN FITNAH DAN KAITKN KES POLIS,JADI AGEN CIA DAN LAIN2.MEREKA KORJO SUNGGUH2 DGN MENGGUNAKAN KESEPAKATAN MASYARAKAT SETEMPAT UTK DAPATKN BUKTI YG BOLEH KAITKAN PADA MUSUH POLITIK MEREKA.MEREKA KORJO 24 JAM.DUDUK DIAM2 KEK UMAH PUN DI ANGGAP SALAH JUGE.KALAU SOKONG POLITIK MRK KIRA SELAMAT LA.

    ReplyDelete
  9. jgn pandang rondah bonar ngan tok nenek maghin warieh. diorang mmg takdo internet, blaja tak tinggi tapi ilmu yg diorang pogang tu ilmu tinggi, adab diorang pun tinggi. tu yg bercakap ado lapik, kias, santun eh pasal ngambik dari Quran. Diceritokan org raja melewar tu dicucuk an korih kek mato eh bengkok la bosi eh. Itu handa ilmu org dulu. kito nijam jobo dek kayo, sapo byk duit, kai keto bosar itu yolah. jiwo tahapoapotah. jiwa rock gek eh.
    Tapi pandangan seh islam togak atas kebenaran, pilihan yg di buat, kan dek paksaan.
    yang tak banyak membantu pasa dek kitab dah tak jadi pegangan itu yo. kan pasa lokang dek zaman.

    ReplyDelete
  10. zaman maghin ado yo yg tinggi teknologi eh. laie handal dari org skarang, tapi kesudah eh ke laut diam eh. tak yo ke mano na pun. leko dek sombong yolar.

    ReplyDelete
  11. Camni la kita pdg dunia kita hari ni. Sarjana barat Stephen hawking antara saintis yg plg hebat ada masa zaman kita. Hadiah noble byk dapat, kajian, teori macam2 yg disumbangkan pada dunia. Cuma sampai satu tahap dia ckp alam ni takde Pencipta, semua sains belaka. Lama kelamaan akhirnya dia hanya sekadar duduk di kerusi roda dalam keadaan kurang sempurna. Yg tinggal hanya akal fikiran. Kalau benar ilmu sains, teknologi, math diorang tinggi, suruh dia kumpulkan seluruh saintis yg hebat2 dari seluruh dunia cipta sesuatu yg boleh memulihkan kehidupan dia spt sediakala. Boleh pg berjalan, shopping complex takyah duduk atas kerusi roda lagi. Mana pegi kuasa dia, zat dia, kehidupan dia yg sempurna? cukup ke sains, teknoloji menampung kehidupan dia? Dan benarkah alam ini takde Pencipta? jgn dinafikan kekuasaan Pencipta, silap2 yg tinggal hanya tinggal akal fikir. Daya dan nafsu pun takde. Nak hidup macamana?

    ReplyDelete
  12. Apa kata kita cari/kaji siapa sebenarnya Uthmaniyyah ni. Apakah benar dia seorang Turk atau Hindustan? Adakah beliau org yg terawal mengubah Alquran jadi Resm Uthmaniyyah? harus diingat Alquran resm uthmani bukan dikarang oleh Saidina Uthman. Sedang yg kita tahu Rasulullah pun tak berani nak bagi nama Alquran resm Muhammad Rasulullah. Kenapa Uthmaniyyah berani meletakkan AlQuran dgn nama beliau? Cuba kita kaji sini dari segi perubahan tanwin Uthmaniyyah dgn Quran Majid http://www.ustazrahim.net/blog/?p=509
    kenapa baris depan 2 ke atas?
    Kalau kita pegi Mekah hari ni, pandang betul2 kat menara jam tinggi tu. Ada kalimah Allah, namun kenapa Alif dia letak dalam Lam? Sapa punya kerja?
    Lagi satu pasti ke kita Tariqat Naqsyabandiah adalah salah satu jalan kembali pada Allah? 73 pintu 73 jalan yg sampai pasti sampai satu jalan.
    Apa dia dia satu jalan tu? Kalau Ahli Sunnah, Sunnah yg camana?

    ReplyDelete
  13. Member saya ada cerita,ada seorang pelajar dari afrika datang ke sini utk sambung belajar.Beliau adalah pelajar lulusan yg baik dan Al-hafiz penghafal Al-Quran.di negara beliau.Setiap kuliah mmg boleh tangkap dan score dgn baik bila masa peperiksaan.Bab pemakanan mmg dia jaga.Masaalah besarnya ialah suasana pembelajaran di sini, di uni swasta,ramai di antara atau hampir purata pelajar perempuan berpakaian menjolok mata(stim la tu),lalu beliau cabut lari dan sambung belajar di tempat lain.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive