Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, April 4, 2013

Dey macha...

Alkisah tersebutlah sebuah ceritera...

PasPisPus: Dey macha...stop...stop!!

Macha: Aluu kawan. Apa pasal ini macam tahan?

PasPisPus: Yu mau pegi mana bawak ini kren?

Macha: Pigi mana lagi..mau pigi kirja laa...tebang pokok sana. Itu majlis ada suruh jugak. Yu apa mau?

PasPisPus: Relaks la macha. Jangan marah-marah. Sikijam saja mau tanya. Yu mau wang ka?

Macha: Sapa tarak mau wang? Ini zaman pun suma mau pakai wang juga. Yu pasal tanya itu wang? Yu banyak wang mau kasi ka?

PasPisPus: Ini la mau crita. Saya mau kasi wang sama yu. Tapi yu kena bikin kija sikit la. Boleh ka?

Macha: Apa kija? Kalu mau suruh bunuh bakar tanam orang saya tamau. Saya bukan lawyer atau broker tanah punya orang.

PasPisPus: Taklah...kija senang saja. Mau suruh belakon...

Macha: Hahahaha...dey tambi..kalu saya pandai belakon..dah lama saya jadi itu Anwar Ibrahim atau Karpal Singh tau. Buat apa susah-susah mau bawak kren?

PasPisPus: Bukan belakon macam itu bideo besi china doll atau season 7 la. Ini belakon posing saja. Mau ambil gamba.

Macha: Oh itu macam ka? Bole la. Mau posing mana? Apa mau bikin?

PasPisPus: Ok ini macam...kita kasi yu pegang bendera..lepas tu kita amik yu punya gamba. Boleh ka?

Macha: Setakat pegang bendera banyak sinang punya kija. Oklah! Mana itu bendera...mau ambil mana gamba?

PasPisPus: Nah...yu pegang ini bendera...yu berdiri sana depan yu punya kren. Lepas tu posing kita amik gamba.

Macha: Saya sorang saja posing ka? Bulih panggil saya punya anak, adik, ipar posing sekali ka?

PasPisPus: Boleh...boleh! Lagi ramai lagi bagus.

Macha: Bayaran apa macam? Kira kepala ka atau bayar saya sorang saja?

PasPisPus: Takpa..jangan risau. Kita bayar ikut kepala.

Macha: Ok..ok! Dey...என்று சிறுவன், அண்ணா மாமியார் (memanggil anak, adik dan iparnya)...காட்டி விரைவில் வரைபடங்களை எடுத்து. பணத்தை (Cepat posing ambil gamba. Bulih dapat wang)!! Ok tambi. Suma suda ready. Sekarang bolih ambil gamba.

PasPisPus: Ok ready haa! 1..2..3..klik!


Macha: Ok haa?

PasPisPus: Ok..ok! Canteq gamba ni. Baik punya...

Macha: Tambi, mau tanya sikit saja bole ka?

PasPisPus: Apa mau tanya? Wang tarak cukup ka?

Macha: Bukan la. Mau tanya yu mau bikin apa ini gamba?

PasPisPus: Mau kasi kluar paper la. Itu Haprakah. Mau kasi kluar internet...blog, facebook, twitter jugak. Yu pun akan glamer nanti.

Macha: Itu macam ka? Apa pasal mau kluar itu paper sama internet suma?

PasPisPus: Ohh...takda apalah. Cuma mau kasi tunjuk pada orang yang kaum lain macam yu pun sokong sama parti bulatan putih.

Macha: Mau kasi tipu la ni?

PasPisPus: Tak kisah la apa mau cakap. Janji bila orang tengok ini gamba...orang akan sebut TAKBIR!! Dan kita akan provok konon ini gamba takan kluar Utusan sama TV3 punya. Ini kita punya S.O.P.

Macha: Gamba lain tarak ka tambi?

PasPisPus: Ada..ada..macam-macam juga ada. Ada gamba semayang tepi semak, ada gamba makan sambil besila, ada gamba makan nasi bungkus, ada gamba tido dalam mesjid, ada gamba amik wudhu tepi sungai kotor, ada gamba padam api, ada gamba redah banjir pakai kain. Pendik crita suma adalah...itu kita punya S.O.P. laa...

Macha: Oohhh...itu macam ka?! Dey tambi...lagi sikit mau tanya la?

PasPisPus: Apa lagi?

Macha: Err...itu saya punya bini yu boleh kasi amik gamba jugak ka? Bukan apa...mau kasi glamer jugak.

PasPisPus: Boleh...boleh! Tapi kena pegang bendera jugak la posing.

Macha: Itu kalu haa...yu kasi hias yu punya bendera sana kereta belakang rumah. Nanti saya bini posing la sana depan kereta.

PasPisPus: Itu macam ka? Ok..ok..kira bole la. Mana yu punya bini...mana itu kereta? Cepat kasi suruh posing.

Macha: Sikijam haa tambi. அன்பே..இங்கே வேகமாக முன்னோக்கி எருதுகள் படங்களை எடுத்து செல்ல. பணம் சம்பாதிக்க முடியும். (Darling..darling cepat sini ambil gambar depan kereta lembu. Boleh dapat wang juga).

Darling: நான் வருகிறேன் ... நான் வருகிறேன்! (I'm coming...i'm coming!).

Macha: Ok tambi..saya bini suda ready. Sekarang bole ambil gamba. Yu bole letak yu punya bendera sana kereta.

PasPisPus: Cish...kereta lembu ka? Macam mau sindir kuda tunggangan saja! Tarak apalah...sikijap mau hias sikit ini kereta lembu.

Macha: Suda siap ka tambi?

PasPisPus: Ok..setel. Suruh yu punya bini posing. Ready haa...1..2..3..klik!


Macha: Apa macam?

PasPisPus: Ok...memang cantik ini gamba. Yu punya bini pun banyak cantik la macha...

Macha: Dey tambi...yu pun macam ADUN Selinsing ka mau test bini orang? Yu mau kena bakar idup-idup ka?

PasPisPus: Ops..ops..! Sori macha...gurau saja. Jangan marah la.

Macha: Apa gurau-gurau? Mau gurau yu pigi sana surau la. Ini gamba bini saya apa macam? Mau bayar ka tamau?

PasPisPus: Ok..ok..kita bayar...kita bayar...(bagi duit dan terus lari balik Pulau Melaka).

10 comments:

  1. salam bro...

    bila kita nak komplot nih? hehehe...

    ReplyDelete
  2. DEY MACHA...lu bukak CERITA...yang UMNO BN...biasa 20 tahun dulu ...sudah bikin..sekarang..lu mau PERLI..orang kaaa...POOOOODAAAH...BN UMNO...serupa ULAR jugak...belit belit...

    ReplyDelete
  3. Hahaha.. PANEH sudah mulo kreatif, nanti buek pulak dialog kisah Tok Mon lawan Nik Aziz bang.

    ReplyDelete
  4. Hehehe. Lamo sungguh ekau tak buek kelakar bangang kau ni paneh. Ada klas punyo satira. Timo kasih kerno menceriokan potang den sambil makan kopok losong.

    ReplyDelete
  5. Bukan kelakar bangang la non. Kelakar cerdik namo eh tu. Yg kelakar bangang tu mahfuz bean.

    ReplyDelete
  6. mfaizalrasol komen pun tak kelakar gak. tapi puak sana mana nak rasa klakar sebab post ni kena selepuk tetunjal lubang idung depa sendiri. hehe.

    ReplyDelete
  7. Botul tu Jang,terduduk puak Lalat Hijau kono smash dek Paneh.Lagi yang memonong dio orang ni muncul ISMA dgn Ustaz Halim curi ahli dio orang,habih punah ranah,lopeh tu dongar Aishah tanding kek Jempol,langsong borderai.Tak kelakar pun tapi kecewa..kan..kan.

    ReplyDelete
  8. mcm mano kpalo eh,mcm tu la ekor eh...kemain suko buek cito fitnah org..bilo fight kek mhkamah, pudoi... mano la kau lotak an otak kau macai2 BN ni..haha..
    den org Jompo,xdo masalah Aisyah nk btanding kek Jompo..Tok mun yg tuo tu pun bleh betanding calon bebas,hahaha..
    beghontilah jadi kaki kipeh BN!!!hehehe

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive